ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۹۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۶ - ۲۸ دی ۱۳۹۴

آلبوم «باغ های پژمان» به آهنگسازی هوشنگ کامکار منتشر شد

ریتم نو: آلبوم «باغ های پژمان» به آهنگسازی هوشنگ کامکار، به‌پاس مقام استاد احمد پژمان تولید و منتشر شد.
photo_2016-01-20_04-39-34

آلبوم « باغ های پژمان » را هوشنگ کامکار، آهنگساز موسیقی ایرانی، با دستخط و امضایی تحت عنوان «پژمان، به گفتهٔ استاد کدکنی چه بگویم که دل افسردگیت از میان برخیزد؟…» به استاد احمد پژمان، آهنگساز برجسته، اهدا کرده است.


هوشنگ کامکار در یادداشتی به مناسبت انتشار این اثر آورده است: «احمد پژمان اولین آهنگساز در موسیقی ایران است که آثار ارزشمندی برای سازهای ایرانی با استفاده از ملودی‌ها و تم‌های کاملاً ایرانی و به‌کارگیری انواع تدابیر آهنگسازی علمی بین‌الملل و فنون چندصدایی را نوشته است. به‌عبارت‌دیگر اولین آهنگسازی است که علم چندصدایی (پلی فونی) را وارد موسیقی ایرانی کرد به‌نحوی‌که اصالت و هویت موسیقی از بین نرود. من به‌پاس خدمات ارزندهٔ ایشان تصمیم گرفتم که اثری را در بزرگداشت ایشان بسازم و سرانجام این سی دی حاضر شد به نام 'باغ های پژمان' (احمدرضا احمدی نام آلبوم را پیشنهاد کرد) نمونه‌ای از موسیقی ملی معاصر ایران است و در سه موومان برای ارکستر زهی تصنیف شد و ارسلان کامکار و گروه سازهای زهی عهده‌دار ضبط آن شدند».


کامکار در ادامهٔ یادداشت خود بیان داشت: «کل اثر دارای فرمی اپیزودیک و موزاییک وار آزاد است که تم‌های اصلی بدان تشخص بخشیده است و به‌منظور وحدت و یکپارچگی در مکان‌هایی برای یادآوری برگشت و تکرار می‌شوند. در تمام طول اثر ملودی‌ها و موتیف های موسیقی کردی احاطهٔ کامل دارند و به‌صورت گوناگون مورداستفاده قرارگرفته‌اند که این تدبیر نه برای امضای خودم، بلکه بیش‌تر به احترام استاد پژمان که علاقهٔ خاصی به این نوع موسیقی دارند به‌کاررفته و برای آگاهی بیش‌تر آهنگسازان، پارتیتور آثار به‌صورت پی. دی. اف. گنجانده‌شده است».



منبع: ریتم نو


نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه