ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۲۲۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۴ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۴

ارکسترها به شکل سازمانی مدیریت می‌شود/ قرارداد نوازنده‌ها از اول فروردین سال 95 اجرایی خواهد شد

ریتم نو: بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد رودکی، برنامه مجموعه بنیاد رودکی را درباره ارکسترها در سال 95 اعلام کرد.


ریتم نو: بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد رودکی، برنامه مجموعه بنیاد رودکی را درباره ارکسترها در سال 95 اعلام کرد.



بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد رودکی در گفتگو با روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی؛ درباره برنامه سال 95 ارکستر سمفونیک تهران گفت: یک سال از بحث راه‌اندازی ارکسترها و تحقق وعده رئیس‌جمهور می‌گذرد. در این‌یک سال تجربه‌های خیلی خوبی داشتیم و با تلاش همه دوستان برنامه‌ها به هر ترتیبی که بود به پایان سال رسید.


وی ادامه داد: اینکه این تجربه چطور می‌تواند کمک  کند به برنامه‌ریزی سال 95 و چطور می‌توانیم شرایط ارکستر را پایدار کنیم و به‌دوراز تنش‌های موجود بتوانیم مدیریت کنیم جز یکی از سیاست‌های اصلی بنیاد رودکی برای سال 95 است.


مدیرعامل بنیاد رودکی درباره مدیریت هنری ارکستر سمفونیک تهران گفت: در بحث حوزه مدیریت هنری تصمیم بر این است که ارکستر به شکل سازمانی مدیریت شود نه به شکل شخصی و قرارداد ما با جناب «علی رهبری» تا پایان سال به پایان می‌رسد و ما خدمتشان اعلام کردیم که طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده تمایل داریم با ایشان به‌عنوان رهبر مهمان همکاری کنیم و خیلی هم از این موضوع استقبال می‌کنیم که سالی چند بار میزبان ایشان باشیم تا رهبری ارکستر را داشته باشند.


وی ادامه داد: اما مدیریت هنری و مسائل مربوط به برنامه‌ریزی ارکستر را به شکل شورایی و با یک شورای هنری جلو می‌بریم. زیرا مسئله مدیریت ارکسترها یک بحث کاملاً ملی است و می‌بایست با توجه به ضرورت‌های موجود به‌دوراز هرگونه تنش به تحقق اهداف موردنظر پرداخت.


وی افزود: برنامه سال 95 در دو حوزه اصلی آموزش و اجرا طراحی و برنامه‌ریزی می‌شود. در بخش آموزش با توجه به اهمیت ارتباط نهادهای آموزشی مانند هنرستان‌ها و دانشکده‌های موسیقی در حوزه نوازندگی جهانی برنامه‌ای در حال تدوین است همچنین برگزاری مستر کلاس‌های ویژه اعضا ارکستر چه در داخل و چه خارج از کشور جز اهداف بنیاد رودکی است. در بخش اجرایی پرداختن به حوزه رپرتوار موسیقی کلاسیک و موسیقی ملی با دعوت از رهبران و سولیست های ایرانی و خارجی مهمان مدنظر است که در این برنامه‌ریزی از تمامیت موجودی موسیقیدانان ایرانی (رهبران، سولیست ها و آهنگسازان) استفاده خواهد شد. اگرچه قطعاً از رهبران و سولیست های بین‌المللی نیز دعوت خواهد شد.


جمالی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر استفاده از تمام رهبران پیشکسوت و باسابقه و درعین‌حال رهبران جوانی که الان مشغول فعالیت یا تحصیل هستند را سرلوحه کار شورای ارکسترها قرار داده‌ایم و همچنین در کنار این اتفاق دعوت از رهبران بین‌المللی و سولیست های بین‌المللی هم چنان در دستور کار خواهد بود که در قالب یک برنامه مدون سعی می‌کنیم در آینده‌ای نزدیک اعلام کنیم.


جمالی درباره قرارداد نوازنده‌های ارکستر اعلام کرد: قرارداد نوازنده‌ها از اول فروردین سال 95 اجرایی خواهد شد و ظرف ده روز آینده تمام قراردادهای سال آینده را خواهیم بست. برنامه‌ریزی‌ها هم به شکل شش‌ماهه یا سالانه در حال انجام شدن است که با پایان این برنامه‌ریزی‌ها از طریق رسانه‌ها اعلام خواهد شد.


وی درباره برنامه‌های بخش بین‌الملل ارکستر سمفونیک تهران گفت: ما تمام توافقاتی که با عنوان ارکستر سمفونیک تهران هم چون دعوت‌نامه از فستیوال بروکنر در سال 2017 در اختیارداریم را اجرایی خواهیم کرد و علاقه‌مند هستیم که ارکستر سمفونیک تهران برنامه‌های بین‌المللی خود را انجام دهد و تمام امکانات و امتیازاتی که وجود دارد برای تحقق این تعهدات را به کارخواهیم گرفت.


مدیرعامل بنیاد رودکی درباره شورای هنری ارکسترها گفت: افرادی تا به امروز پیشنهادشده‌اند که در حال گفتگو و صحبت هستیم و فکر می‌کنم به‌زودی بتوانیم شورای هنری را معرفی کنیم.


«بهرام جمالی» در انتها درباره نظر جناب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد عنوان کرد: بنیاد رودکی به‌عنوان یک‌نهاد عمومی غیردولتی در نسبت با دولت رابطه مشخصی دارد. دولت به بنیاد رودکی تفویض کرده که مدیریت ارکسترها را به عهده بگیرد. یعنی ما در بخش مدیریت اجرایی ارکسترها ورود می‌کنیم. طبیعتاً سیاست‌گذاری‌ها و اهداف و مسائل کلان را دولت به بنیاد رودکی ابلاغ می‌کند که با رعایت این موازین و سیاست‌ها بنیاد برنامه اجرایی‌اش را طراحی کند. طراحی ما هم در جهت و همسو باسیاست‌های دولت است. طبیعتاً با توجه به ابلاغی که از طرف معاونت هنری به بنیاد رودکی می‌شود، بنیاد برنامه پیشنهادی خود را اعلام می‌کند. معاونت هنری برای اجرا، این مسئله را تصویب، تائید و ابلاغ می‌کند و ما برنامه پیشنهادی‌مان را به این شکلی که توضیح دادم طراحی کرده و پیشنهاد کردیم. هر تغییری که بخواهد در این اتفاق به‌عنوان نقش حاکمیت بیفتد در اختیار معاونت هنری و دولت است تا اصلاحیه‌ها صورت بگیرد.



منبع: ریتم نو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه