ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

افشین یداللهی : شاعر باید در حیطه‌ی شعرش مصونیت قضایی داشته باشد

ریتم نو: جلسه خانه ترانه پس از وقفه‌ای یک ماهه با مدیریت و اجرای دکتر افشین یداللهی ، عصر روز پنجشنبه بیست‌و‌یکم آبان ماه سال جاری در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در این نشست اشعار و ترانه‌های برگزیده توسط صاحب اثر بازخوانی و با حضور کارشناسان حوزه ادب و شعر و نیز شاعران حاضر در جلسه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.


ریتم نو: جلسه خانه ترانه پس از وقفه‌ای یک ماهه با مدیریت و اجرای دکتر افشین یداللهی ، عصر روز پنجشنبه بیست‌و‌یکم آبان ماه سال جاری در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در این نشست اشعار و ترانه‌های برگزیده توسط صاحب اثر بازخوانی و با حضور کارشناسان حوزه ادب و شعر و نیز شاعران حاضر در جلسه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.


این نشست با حضور مهدی ایوبی ، علی ایلیا ، امیرحسین مساح ، حسن علیشیری ، عمران میری و صابر قدیمی برگزار شد و به نقد و بررسی ترانه ها پرداختند.


در اوایل برنامه ، دکتر افشین یداللهی از تاریخ برگزاری جلسه‌ی آینده سخن گفت و بیان کرد: « جلسه‌ی آینده خانه ترانه در روز بیست و ششم آذرماه برگزار خواهد شد که در این جلسه اجرای موسیقی هم خواهیم داشت. به دلیل اینکه در این دو ماه محرم و صفر ظاهرا برنامه‌هایی در سالن ارسباران برگزار می‌شود ، نمی‌توانیم در این دو ماه طبق روال گذشته جلسات را برگزار کنیم. اما از تاریخ بیست و ششم آذر به بعد ، جلسات هر یک هفته در میان همراه با اجرای موسیقی برگزار خواهد شد.»


آزاده محمد پور ، بهار چابوک ، زینب میرشجاعی ، سهند میرزایی ، شروین رحیم زاده ، علیرضا روغنی زادگان ، محمد زر بخش ، مهدی عزیزی ، الهام عدالت جو ، شیما سلطانی و میثم بهاران از جمله شاعرانی بودند که شعرهایشان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.


در ابتدای جلسه و پس از تلاوت قرآن مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران ، دکتر یداللهی به کیفیت صدای پخش قرآن و همچنین سرود جمهوری اسلامی ایران ، اعتراض کرد و گفت : « از مسئولان سالن ارسباران درخواست می‌کنم که کیفیت صدا بهتر باشد و تلاوتی نباشد که وسط آن ادیت شده باشد و ادیت‌ها مشخص باشد و اینجا مخاطب‌های جدی صوت و موسیقی هستند و وقتی ما این قدر تلاوت‌های زیبا و یکدست داریم ، کمبود امکانات هم نمی‌تواند دلیل این اتفاق باشد. خواهش می‌کنم طوری باشد که هم کیفیت سرود و هم کیفیت صدای تلاوت ، این‌ها در مجموع یک کار شسته و رفته‌تر و بهتری باشد.»


در ابتدا حسن علیشیری در مورد ترانه آزاده محمد پور گفت :«ساختار این ترانه چهار پاره است و شما در این ترانه دو بند آوردید و دو بندی که با مصراع غریبه‌ها و پشت‌سر آن شروع می‌شود را دوباره تکرار کرده‌اید. اولا ترجیع بند بهتر است که در وزن متفاوتی باشد به خاطر اینکه دست کم می‌تواند یک تنوع ملودی ایجاد کند چون ما یک پیشنهادی برای اجرا می‌دهیم. وقتی شما با همان وزن صرفا تکرار می‌کنید ، به نظر من نمی‌تواند ویژگی ترجیع را داشته باشد. نکته دوم اینکه بهتر است در جایی قرار بگیرد که یک تعداد بندهای قبل و بعدش مشخص باشد. یعنی در شعر شما از نظر ساختمان ترانه ما نمی‌توانیم ترجیع بند را تشخیص دهیم. انگار به نظر می‌رسد فقط چون این بند را حالا یا دوست داشتید یا حالت متفاوتی داشته باشد، تکرار کردید بدون اینکه در ساختمان ترانه نقش ترجیع بند را ایفا کند.»


در ادامه برنامه ، علیرضا روغنی زادگان ترانه‌ای را قرائت کرد که مهدی ایوبی در این‌باره گفت: « ترانه‌ی خوبی است و به شما بابت قلم خوبتان و احساستان تبریک می‌گویم. امیدوارم که شعرهای بیشتری از شما بشنویم. نکته‌های خوبی که می‌شود راجع به ترانه شما به آن اشاره کرد ، بحث روایت است و این که شما چقدر خوب ترانه‌تان را شروع و نقش خودتان را معرفی کردید و مکان را به خوبی به مخاطبت ارائه دادید. خیلی فضاسازی خوب بود و مخاطب را وادار می کند تا ادامه ترانه را بخواند و یا بشنود. من شاید این چند جمله را خیلی راحت می‌گویم و دوستان خیلی راحت‌تر می‌شنوند ولی این‌ها را در یک ترانه درآوردن و نوشتنش و گره‌های عاطفی و قرار دادن شاعرانه نوشتن این داستان‌ها هنری است که هر کسی ندارد. زبان این ترانه ، زبان یکدستی است. باز هم تبریک می‌گویم و امیدوارم که شعرهای بیشتری از شما بشنویم.»


در بخش دیگری از جلسه ، مهدی عزیزی پس از خواندن و نقد ترانه‌اش توسط کارشناسان برنامه، به حکم زندان سید مهدی موسوی و فاطمه اختصاری اشاره کرد و از دکتر یداللهی درخواست کرد که این قضیه را پیگیری کند. یداللهی هم در جواب این شاعر جوان گفت : « من نظرم را به نوعی در مورد این قضایا گفتم. شخصا معتقدم که شاعر باید در حیطه‌ی شعرش مصونیت قضایی داشته باشد مگر اصرار مستقیم و مکرر برای توهین کردن به یک فرد که آن از حیطه‌ی یک مسئله شاعرانه بیرون می آید. کسی که در شعر خودش مستقیما و مکرر به کسی و یا چیزی مرتبا توهین کند ، دیگر می شود گفت آن متنی که دارد می گوید خیلی متن شاعرانه‌ای نیست که باز هم بخواهد در حیطه‌ی یک شعر بگنجد. من فکر می‌کنم این طور نگاه کردن به مسائلی که هر شاعری در شعرش یک چیزی گفته است ضمن این که خود این دوستان کاملا مشخصا می‌گویند که ما توهین به مقدسات نکردیم. مصداق این توهین‌ها را نخواندم و نمی‌دانم چه چیزی هست و بنابراین من اصلا در جایگاه قضایی نمی‌توانم قرار بگیرم که اظهار نظری بکنم که بگویم این حکم درست و یا غلط است. اگر کسی آمده، حرفی زده که توهین آمیز در شعر بوده؛ به نظر من، کسانی که فکر می کنند در مسیر صحیح هستند ، چرا نیامدند به زبان شعر جواب دهند ؟ و من فکر می‌کنم این برخورد خوبی برای شاعرها نباشد. ضمن این که قطعا هیچ‌کس توهین به مقدسات را تایید نمی‌کند. ما امیدواریم که در تجدیدنظر قطعا با یک نگاه بازتری به این موضوع نگاه شود و این موضوع رفع شود.»


در اواخر جلسه هم ، عمران میری یک مثنوی خواند و سپس آقایان علی ایلیا ، عرفان سلیمی ، آقای لبش ، علیرضا شاکرانه ، مهدی ایوبی و صابر قدیمی و خانم ها بیات و حمیده سادات غفوریان هر یک ، به شعرخوانی پرداختند.



منبع : ریتم نو


نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی


عکس: امین رجبی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: