ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

امسال جشنواره موسیقی نواحی خروجی متفاوتی خواهد داشت

ریتم نو: پرویز عبدالهی گفت: خروجی جشنواره موسیقی نواحی امسال با توجه به رویکرد دقت بر اصالت روایت‌ها مطمئناً نسبت به دوره‌های قبل متفاوت خواهد بود.
 

 

photo_2016-04-20_12-22-18





به گزارش ریتم نو به نقل از ستاد خبری نهمین جشنواره موسیقی نواحی؛ پرویز عبدالهی نوازنده پیشکسوت موسیقی نواحی و احیاگر ساز قرنه با اشاره به رویکرد نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران و تمرکز ویژه سیاست‌گذاران جشنواره بر اصالت روایت‌ها، گفت: امسال با حضور افرادی مانند دکتر پهلوان و دیگر افرادی که شناخت درستی از موسیقی نواحی دارند مطمئن هستم که خروجی جشنواره بسیار متفاوت خواهد بود و مطمئناً نوازنده‌های شاخصی به‌ویژه در میان افراد جوان به جامعه هنری کشور معرفی خواهند شد.



عبدالهی در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره موسیقی نواحی، افزود: مهم‌ترین اتفاقی که با برگزاری این جشنواره روی می‌دهد این است که در چنین جشنواره‌هایی علاوه بر تبادل فرهنگی که اتفاق می‌افتد، اقوام و فرهنگ‌های متنوع کشورمان نیز به هم نزدیک شده و همه افراد با فرهنگ هم‌وطنان خود در نقاط مختلف کشور آشنا می‌شوند.



او با اشاره به تلاش کشورهای پیشرفته برای تأثیر فرهنگی بر کشورهای جهان سوم و کشورهای درحال‌توسعه، اضافه کرد: در حال حاضر کشورهای غربی همه تلاش خود را می‌کنند که فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌هایی که در کشور ما وجود دارد را از بین ببرند و ما باید متوجه باشیم که اگر این فرهنگ و خرده‌فرهنگ‌ها را از دست بدهیم، یعنی اینکه همه‌چیزمان را ازدست‌داده‌ایم.



این استاد موسیقی نواحی با اشاره به تأثیر فراوان رسانه‌ها در گسترش موسیقی نواحی بین مردم، گفت: مطمئناً اگر رسانه‌های ما به‌ویژه رادیو و تلویزیون بیشتر به موسیقی نواحی اهمیت بدهند و هنرمندان موسیقی نواحی اجازه داشته باشند که در شبکه‌های مختلف تلویزیونی برای مردم اجرای برنامه کنند، قطعاً مردم نگاهشان به موسیقی نواحی تغییر می‌کند.



او بابیان اینکه امروزه رسانه‌ها به‌نوعی حکم مرجع برای مردم هستند، دراین‌باره اضافه کرد: همیشه برای من سؤال است که ضرر اسلحه و سیگار بیشتر است یا موسیقی؟ و چطور است که در تلویزیون انواع تفنگ‌ها و حتی استعمال مواد مخدر و ادوات آن نشان داده می‌شود اما وقتی یک نوازنده موسیقی نواحی در تلویزیون برنامه دارد، به‌جای آنکه ساز او گل‌وبلبل نشان می‌دهند.



این نوازنده ساز قرنه همچنین با اشاره به نقش جشنواره موسیقی نواحی در جذب خانواده‌ها و به‌ویژه نسل جوان به موسیقی نواحی و محلی، اضافه کرد: متأسفانه این روزها شاهدیم که بعضی افراد و گروه‌ها به نام موسیقی نواحی با تلفیق و ترکیب چند ساز محلی با سازهای غربی آثاری را اجرا می‌کنند و اسم این کار را نیز نوآوری می‌گذارند. درحالی‌که نوآوری این نیست که سازهای نواحی و محلی را با دیگر سازها تلفیق کنیم، چراکه این فقط رنگ‌کار را عوض کردن است و کسانی که این کار را می‌کند عملاً دارند تیشه به ریشه می‌زند.



عبدالهی بابیان اینکه ساهای نواحی و محلی باید به همان شکل اصیل خود اجرا بشوند، اضافه کرد: به نظر من کسانی که با تلفیق سارهای نواحی آثاری را اجرا می‌کنند بیشتر نگاهی تجاری به موسیقی دارند و شاید هم این تلفیق‌ها برای مردمی که موسیقی را نمی‌شناسند جذاب باشد اما کسانی که موسیقی اصیل را می‌شناسند می‌دانند که این کارها در بلندمدت به ضرر موسیقی نواحی و مناطق تمام می‌شود.



نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با دبیری ایرج نعیمایی از روز  17 تا 21 اردیبهشت‌ماه جاری در شهر کرمان برگزار می‌شود.



منبع: ریتم نو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه