Majmae Senfi (14)

جشنواره با کدوم اصول به شما78 میلیون پرداخت کرده است؟

Majmae Senfi (10)ریتم نو – چندی قبل در نشست خبری گروه شمس، مطالبی درباره ی آنچه در پنجمین “نشست گفتمان ضرب اصول”با هدف بررسی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر مطرح شده بود ،توسط آقای سهراب پور ناظری عنوان گردید که لازم است در چند مورد بررسی و پاسخ داده شود.

از آنجا که بنده  به عنوان منتقد در آن برنامه صحبت کرده بودم و بخشی از موارد مطرح شده در این نشست خبری به گفته ها و نظرات منتقدانبر می گردد ،خود را موظف به روشن کردن بعضي موارد میدانم:

1.جناب پورناظری عنوان کرده اند که” از ابتدای سال جاری تقریبا هفته ای یک خبر درباره نحوه حضور ما در جشنواره موسیقی فجر منتشر شد که اصلی ترین آنها مربوط به اظهارات برخی دوستان درباره مبلغ دستمزد من در جشنواره بود. من به هیچ عنوان دوست ندارم که مردم فکر کنند من از رانت خاصی در جشنواره موسیقی استفاده کردم البته به هیچ شخصی هم اجازه نمی دهم در باره مسائلی که حیطه کاری من بوده بدون حضور من اظهار نظر کند.”
وقتی دوست صمیمی شما رییس جشنواره و برادرتان مشاور ارشد جشنواره بودند ،خواه نا خواه موضوع “رانت” که فرمودید به ذهن متبادر می شود اما نکته به اینجا ختم نمی شود.سوال اینجاست :شما که در ابتدا قرار بود با اقای گاسپاریان کنسرت داشته باشید و همه جا اعلام عمومی شده بود. .اما به یکباره و با توضیح مسوولان جشنواره ،به دلیل آنچه مریضی اقای گاسپاریان مطرح شد ،آن اجرا لغو گردید.در اصل اجرا لغو نشد فقط کس دیگری کنار شما قرار گرفت.آیا در فاصله ی یک ماه مانده به شب اجرای شما این نکته به رپرتوار موسیقی شما لطمه نمی زد؟یا فقط به هر وسیله ای شما باید یک اجرا مي داشتيد؟مهم حضور “سهراب پورناظری “در جشنواره بود یا یک اجرای موسیقی از دو هنرمند ارجمند آقای گاسپاریان و اقای سهراب پور ناظری؟اگر غیر از این است چرا در سالهای گذشته به جشنواره دعوت نشده بودید؟یا اگر دعوت شده بودید رقم قرارداد خود را اعلام بفرمایید تا اذهان عمومی بداند که تفاوت آن دوره ای که حضور داشتید با این دوره از نظر سود مالی برای شما چقدر متفاوت بوده است.

2.در بخش دیگری عنوان شده است که:” مبلغ قرارداد من حدود ۷۸ میلیون بوده و این مبلغ به گونه ای بوده است که اگر من در برج میلاد تنها کنسرت بدهم  نه تنها چنین مبلغی به دست نخواهم آورد بلکه بسیار بیشتر از اینهاست. ضمن اینکه هزینه این مبلغ از طریق بلیت فروشی جشنواره فراهم شد و کنسرت بنده ریالی هزینه روی هزینه های جشنواره نگذاشته بود.”
آقای پورناظری دقیقا مشکل همین جاست. در همان جلسه هنرمند ارجمند جناب هوشنگ کامکار فرمودند که ما بالاترین دستمزد را از جشنواره گرفتیم و اگر سال بعد هم ما را دعوت کنند رقم بالاتری طلب خواهیم کرد.موضوع این نیست که شما یا گروه کامکار ها از جشنواره چرا حدودا 300 میلیون تومان دستمزد گرفته اید.شما به عنوان یک هنرمند به جشنواره موسیقی دعوت شده اید و حق طبیعی و مسلم شما بوده که هر رقمی را که احساس می کردید مناسب هنرنمايي شماست ،از جشنواره طلب کنید.نکته اینجاست که جشنواره موسیقی فجر با کدام اصول واساس به شما این پول را پرداخت کرده است؟کدام آیین نامه این اجازه را به مدیران جشنواره داده است ؟موضوع این است که آیا جشنواره فجر رسالتش پرداخت این دستمزدها به هنرمنداني چون شماست یا دغدغه مدیرانش باید فرهنگ سازی در موسیقی كشور باشد؟مدیران جشنواره با کدام دلیل و منطق مدیریتی این پول را به شما پرداخت کرده اند؟و از طرفي بخش هايي هنري مانند رقابتي گروه نوازي، نسلي ديگر، استعداد هاي درخشان، پايان نامه هاي موسيقي و…..به دليل انكه بليط هايشان نميفروخته است از جشنواره حذف شوند!

3.ایشان در جای دیگری از صحبتهایشان فرموده اند: ضمن اینکه هزینه این مبلغ از طریق بلیت فروشی جشنواره فراهم شد و کنسرت بنده ریالی هزینه روی هزینه های جشنواره نگذاشته بود. به هر حال جناب استاد کیوان ساکت که حکم استادی من را دارد و در تک تک سال های برگزاری جشنواره موسیقی فجر حضور موثری داشتند گویا نگران اجرای دوم شان در جشنواره بودند و برای من خیلی جالب توجه است که ایشان به عنوان یک پیشکسوت چرا موضوعاتی را مطرح می کنند که من مفهوم آن را نمی دانم و این فضا به اعتقاد من اصلا فضای جذابی نیست و معادله هایی است که من آنها را نفهمیدم. ”
این نگاه بیزینسی و صرفا درآمد زایی  به جشنواره موسیقی فجر ،در صحبت های شما نیز جاری ست.چون شما با بلیط فروشی خوبی که داشتید  و چون جشنواره توانسته دستمزد شما  را از فروش بلیط به دست آورد،پس می تواند توجیه مناسبی برای 78 میلیون دستمزد شما باشد.باز هم عرض میکنم که این رسالت جشنواره موسیقی نیست که با هنرمندان بیزینس کند .هیچ ایرادی به حضور شما در جشنواره نیست.این رییس جشنواره است که باید توضیح بدهد چرا چنین نگاهی را وارد جشنواره کرده و منتقدان نتیجه بگیرند که آیا این نوع نگاه موفق بوده است یا خیر؟
سوال مهمی از شما دارم که امید وارم صادقانه در نشست های خبری خود جواب آن را بفرمایید.شما فرمودید آقای کیوان ساکت پیشکسوت موسیقی هستند و سمت استادی به شما دارند.حال که جشنواره نگاه دلالی به موسیقی داشته است ،به نظر شما ایشان نباید حداقل اندازه  ی شما دستمزد دریافت می کردند؟حال نمی گوییم بیشتر از شما، اما 25 میلیون دستمزد برای کیوان ساکت و گروه 30 نفره اش انصاف و مروت و مردانگی ست در برابر 78 میلیون دستمزد شما؟کنسرت ایشان هم خیلی سریع تمام بلیط هایش به فروش رفت!باز هم عرض میکنم این نکات هیچ کدام متوجه شما نیست .اینها را باید هنرمند ارجمند جناب نوربخشکه رییس جشنواره بوده اند پاسخ گو باشند.اما من فقط به عنوان سوال مطرح کرده ام تا نظر شما را نیز بدانم.

4.نکته ی آخر که جناب پور ناظری عنوان کرده اند: “نه من و نه تهمورس پورناظری هیچ وقت از جشنواره موسیقی فجر اعتبار نگرفتیم، اتفاقا این جشنواره موسیقی فجر است که از ما اعتبار می گیرد پس چرا ما باید نیازمند جشنواره باشیم؟ به نظر من حضور ما در جشنواره موسیقی فجر یک پشیمانی بزرگ را برای ما آورد چرا که بسیاری از مسائل در ذهن وجود دارد که ظرفیت آن در هنرمندان ما نیست.فضای خوبی در جامعه موسیقی نداریم منتها من هر کاری برای موسیقی از دستم بربیاید کوتاهی نمی کنم ؛از خانه موسیقی گرفته تا هر جایی که احساس شود با آن مشکل و موضع دارم.  من روزی به خانه موسیقی انتقادات زیادی داشتم و تمام آن ها را با آقای نوربخش مطرح کردم چراکه معتقد بودم اگر این اقدام ذره ای به نفع موسیقی تمام می شود چرا نباید چنین کاری برای آن بکنم. به هر حال بنده و تهمورس دیگر هرگز در جشنواره فجر حضور نخواهیم داشت و از کنار جشنواره نیز عبور نخواهیم کرد”.
اول آنکه جشنواره موسیقی فجر در اصل مربوط به پیروزی انقلاب اسلامی ست و تمامی دست اندر کاران ،این “فجر “را جشن انقلاب می دانند.هنرمندان نیز باید به حضور در جشنواره افتخار کنند و آن را اعتباری برای خود بدانند چرا که انقلاب اسلامی نقطه ی عطف تمام رخداد های اجتماعی ،سیاسی ،فرهنگی و هنری ……هنرمندان این مرزو بوم است.نکته ی مهم دیگری که وجود دارد این است که این دوره از جشنواره که تمام و کمال در اختیار جناب نوربخش و جناب پورناظری بوده است،اگر باز هم حضور در جشنواره اعتباری برایتان نداشته از ضعف مدیریت این دوستان است و گرنه جشنواره به خودی خود که ماهیتی بیرونی ندارد.این هنرمندان هستند که با حضورشان به جشنواره اعتبار می دهند یا اعتبار می گیرند.
شما فرمودید که منتقد خانه موسیقی بوده اید و تمام آن مطالب را با آقای نوربخش مطرح کرده اید.ما نیز منتقد جشنواره ی تحت مدیریت ایشان هستیم و بارها نکات خود را از تریبون های مختلف اعلام کرده ایم و هم اکنون تمامی فیلم ها و صدای آن برنامه را _نقد جشنواره در برنامه ی ضرب اصول_در اختیار داریم و از همینجا یکبار دیگر از مسوولان اصلی جشنواره می خواهیم که این نقد ها را جوابگو باشند ،اما ما را به کارشکنی و کینه ورزی متهم کرده و می کنند و این فرار رو به جلو هیچ وقت به ثمر نخواهد نشست چرا امروز با پیشرفت “رسانه و خبر” ،نمی توان پرده ای تا هميشه بر روی عملكردها کشید تا در استتار باقی بمانند.راستی از انتشار گزارش شفاف مالی جشنواره که قرار بود اسفند ماه منتشر بشود خبر دارید؟

با احترام
اميرعباس ستايشگر
منبع : ریتم نو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *