ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۲۳ آبان ۱۳۹۴

موانع زیادی در راه فعالیت خانه موسیقی وجود دارد

ریتم نو: کیوان ساکت آهنگساز و نوازنده تار و سه تاردر طی گفتگوی خود عنوان کرد که موانع زیادی در راه فعالیت خانه موسیقی وجود دارد اما امیدواریم این نهاد بتواند به وظیفه اصلی خودش بیش از گذشته عمل کند و مسیر هنر موسیقی را برای رشد و پیشرفت نسبت به گذشته هموارتر کند.



 

کیوان ساکت با اشاره به وضعیت هنر موسیقی قبل از تاسیس خانه موسیقی در ایران گفت: تاسیس نهاد صنفی به نام خانه موسیقی در جایی که هنوز تکلیف موسیقی معلوم نبود و در بسیاری از نقطه نظرات، مورد بی مهری قرار قرار می گرفت، به عنوان یک حرکت حمایت کننده اتفاق افتاد. این اقدام در آن دوره، حرکتی سازنده و گامی بلند برای دفاع و حمایت از هنرمندان عرصه موسیقی و اشاعه بیشتر این هنر به حساب می آمد.

 

این نوازنده موسیقی ایرانی با تاکید بر عمر کوتاه نهادهای صنفی در ایران گفت: هنوز نهادهای صنفی در ایران عمر طولانی ندارند به همین دلیل باید با گذشت زمان تجربیاتی را به دست آورند. البته نباید این نکته را نادیده گرفت که محدودیت های موجود بر سر راه اجرا و تولید موسیقی و دریافت مجوزهای گوناگون برای هنرمندان این حوزه، هم برای موسیقی و هم با محدودیت های متفاوت، موانع زیادی برای خانه موسیقی ایجاد کرده باشد.

 

ساکت ضمن اشاره به بیمه شدن هنرمندان عضو خانه موسیقی افزود: فعالیت خانه موسیقی برای بیمه کردن اعضا و برگزاری جلسات و گردهمایی ها جزء اقدامات مثبتی است که با تلاش دست اندر کاران فعال در خانه موسیقی محقق شده است. قطعا در خانه موسیقی هم مثل سایر اصناف ممکن است، مشکلاتی وجود داشته باشد. امیدواریم در سال های آینده با انتخاب افراد دلسوز این مشکلات با سرعت بیشتری برطرف شود.

 

او در ادامه گفت: هر چند خانه موسیقی امروز شانزده ساله شده اما در مقایسه با نهادهای شبیه به خودش در کشورهای پیشرفته، عمر چندانی ندارد و تا به شکل وسیع جا بیفتد و بتواند در برگزاری کنسرت ها و مجوزها تاثیر گذار باشد نیاز به زمان بیشتری دارد. امیدواریم این نهاد بتواند به وظیفه اصلی خودش که خدمت به هنرمندان است بیش از گذشته عمل کند و مسیر هنر موسیقی را برای رشد و پیشرفت نسبت به گذشته هموارتر کند.


 

لازم به توضیح است، به مناسبت شانزدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی با برخی از اعضای این نهاد به گفتگو نشسته ایم تا عملکرد خانه را ارزیابی و با انعکاس نظرات و پیشنهادهای این عزیزان مسیر درست تری را پیش پای نهاد مدنی خانه موسیقی ترسیم کنیم.

 

منبع : ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه