ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۲۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۴

ممنوع الفعالیتی ترانه سراها دلیلی است بر فقر فرهنگی

ریتم نو : « نیلوفر لاری پور » شاعر ، ترانه‌سرا ، نویسنده و روزنامه‌نگار که سابقه همکاری با خوانندگان مطرحی چون ناصر عبداللهی ،مرتضی پاشایی , محمد علیزاده ,علی لهراسبی , سعید شهروز , حمید خندان , مسعود خادم , سعید مدرس  و ... را در کارنامه هنری دارد،ضمن اشاره به مجموعه‌های در دست چاپ خود، از برگزاری کارگاه ترانه‌ی خود خبر داد.

IMG_8584


چهار دیواری ممنوع الکاری خط مشی فقر هنری ترانه های ماست


 

+ گفتگوی اختصاصی با «نیلوفر لاری پور»

+ همکاری مشترک با «مهرداد نصرتی» در کارگاه ترانه

 

 

خانم لاری پور در مورد همکاری‌هایی که درزمینهٔ ترانه  در آینده از شما خواهیم شنید بفرمایید.

من بیش از هشت سال است که در حوزه‌ی ترانه فعالیت نمی‌کنم یا اگر همکاری‌هایی صورت گرفته به طریقی به بن‌بست خورده است. اوضاع ترانه به حدی نا به سامان است که ترجیح می‌دهم تا زمان قطعیت انتشار راجع به همکاری‌هایم صحبت نکنم باوجوداینکه در طول این هشت سال دو یا سه ترانه از من منتشرشده است و تصمیم دارم که فعلاً از ترانه فاصله داشته باشم. یکی از دلایل فاصله گرفتن من هم از دنیای ترانه به نتیجه نرسیدن تعداد زیادی از ترانه‌هایی بوده که در زمان فعالیتم واگذار کردم اما هیچ‌وقت منتشر نشد و بی‌سرانجام ماند و احساس کردم برای ماندن در دنیای ترانه باید تحرکات و رفتارهای خاصی داشته باشیم که من کنار کشیدن و دور ماندن از فضای ترانه و موسیقی را ترجیح دادم.

وقتی بزرگان یک‌رشته را ممنوع الفعالیت کنیم دیگر نیازی به وجود موانع نیست و با این شرایط افرادی درجه چهار و پنج وارد دنیای حرفه‌ای آن رشته می‌شوند. اکنون این‌گونه افراد نبض ترانه ما را در دست گرفته‌اند و کسانی مثل یغما گلرویی ، روزبه بمانی ، بابک صحرایی ممنوع الفعایت هستند ؛ از افشین یداللهی هم‌سال‌هاست ترانه‌ای منتشرنشده ؛ با این شرایط افراد غیرحرفه‌ای‌تر وارد دنیای حرفه‌ای ترانه شده‌اند ؛ جو موسیقی هم که نیاز به توضیح ندارد ، اگر آثار خواننده‌هایی که این مهروموم‌ها مطرح‌شده‌اند را بررسی کنیم ، می‌بینیم که سال‌به‌سال ضعیف‌تر عمل کرده‌اند و آلبوم‌های جدیدشان ضعیف‌تر از آلبوم‌های قبل شده است.

تا وقتی این ممنوعیت‌ها وجود داشته باشد و کنترل اوضاع در دست عده‌ای خاص باشد شرایط همین‌طور باقی خواهد ماند , یا باید جنگید یا کنار کشید و من ترجیح دادم کنار بکشم چون ارزش جنگیدن و باج دادن را ندارد ، در هر دوره‌ای و باروی کار آمدن هر دولتی من ممنوع الفعالیت  باقی ماندم ! نمی‌دانم من از کدام طیف به شمار می‌آیم و چه زمانی   ممنوعیت‌ها در خصوص من برداشته می‌شوند. وقتی یک خواننده هم برای اجرای ترانه‌ای از من با موانعی این‌چنینی مواجه می‌شود طبیعی است که ترجیح می‌دهم با ترانه‌سرای دیگری کار کند.

تا وقتی در ترانه انجمن صنفی نداشته باشیم شرایط به همین شکل خواهد ماند و اوضاع حاکم بر ترانه  تغییری نمی‌کنم که هیچ، حتی رو به ابتذال بیشتر هم خواهد رفت.

شما در حال حاضر برای چاپ کتاب‌هایتان با کدام انتشارات همکاری می‌کنید؟

اگر ناشر خوبی پیدا کنم که پخش خوبی داشته باشد همکاری خواهم کرد چون از همکاری با نشر "شانی" راضی نبودم به‌طوری‌که  بعد از اتمام چاپ دوم مجموعه ترانه‌هایم اجازه ندادم به چاپ سوم برسد زیرا به‌غیراز ده روزی که کتابم( زیبای اساطیری)در نمایشگاه کتاب عرضه گردید تقریباً در هیچ کجا و هیچ کتاب‌فروشی یافت نشد ؛بنابراین ترجیح می‌دهم با انتشاراتی کارکنم که پخش و تبلیغات خوبی داشته باشد نه انتشاراتی که فقط به خاطر اسم شاعر و ترانه‌سرا امتیاز و اعتبار کسب کند .به‌عنوان‌مثال باوجودآنکه  ده سال از انتشار« زیبای اساطیری» گذشت ،نشر "شانی" نتوانست چاپ اول  و دوم این مجموعه را با تیراژ هزارتایی بفروشد .

در حال حاضر با انتشارات فصل پنجم  در چاپ سه کتاب همکاری کردم و از این همکاری راضی‌ام و مجموعه کارهای جدیدم در قالب شعر سپید هم آماده است که فصل پنجم آن را چاپ می‌کند و فکر می‌کند اسفند امسال چاپ و در نمایشگاه کتاب سال آینده رونمایی شود.مجموعه "گندم و سیب و دروغ" را هم‌سال گذشته منتشر کردم که مجموعه ترانه‌های بانوان ترانه‌سرا بود؛ با حضور آثاری از چهل بانوی ترانه‌سرا به‌علاوه خودم ، کسانی که در این کتاب با چند ترانه حضور داشتند از بانوان به نام ترانه بودند تا افرادی که ترانه اجرایی نداشتند اما ترانه‌سراهای خوبی بودند ، گندم و سیب و دروغ مجموعه‌ی خیلی خوبی بود که خردادماه سال جاری با رونمایی خوبی _توسط من_ در فرهنگسرای ابن‌سینا مواجه گردید ،این مجموعه  با استقبال خیلی خوبی همراه بود و امیدوارم  جلد دوم این مجموعه را با همین کیفیت به چاپ برسانیم.

علاوه بر آن با انتشارات حوض نقره هم کارکردم ،به‌زودی یک مجموعه مثل "چهل‌بسم‌الله" اما صرفاً عاشقانه به نام "عشق کوچک من" کار می‌کنم.عشق کوچک من شامل متن‌های کوتاه با حجم حدود صد تا صدوبیست کلمه که شعر نیست ، فقط متن‌های عاشقانه است که این روزها ازاین‌دست آثار استقبال می‌شود. احتمال چاپ مجموعه‌ی قصه‌های کوتاهی از من نیز با حوض نقره وجود دارد که هنوز به نتیجه قطعی نرسیدم.در مورد انتشار مجموعه صوتی شعرهای سپیدم باید بگویم احتمال حضور افراد زیادی در این مجموعه وجود دارد ولی هنوز در مورد انتشار این مجموعه صوتی هم  به نتیجه قطعی نرسیدم.

جدای این مجموعه‌ها قصد دارم کارگاهی به‌منظور تربیت شاگردان برای نویسندگی تلویزیون برگزار کنم چراکه متأسفانه با کمبود شدید نویسنده برای رادیو و تلویزیون مواجه هستیم. وقتی‌که سرپرست نویسندگان برنامه رادیو هفت بودم این کمبود به‌شدت حس می‌شد و آماده کردن این برنامه بسیار دشوار بود.البته برگزاری این کارگاه هم هنوز قطعی نشده .

 

برای انتشار چاپ سوم زیبای اساطیری چه برنامه‌ای دارید؟     

قصد چاپ مجدد این مجموعه ترانه را ندارم و اگر تصمیم به چاپ بگیرم مجموعه‌ای از ترانه‌هایم را به چاپ خواهم رساند که شاید ترانه‌هایی از مجموعه "زیبای اساطیری" هم در آن باشد.

 

در کل به نظر شما برگزاری این کارگاه‌ها بازدهی خوب و مناسبی دارند؟

صد در صد ، چون در این کارگاه‌ها به‌صورت حضوری بحث می‌شود و آثار نقد می‌شوند.هرروز در شبکه‌های اجتماعی تعداد زیادی افراد برای من ترانه ارسال می‌کنند که نظر بدهم اما امکان این امر  در فضای مجازی محدود است درنتیجه  برگزاری این کارگاه‌ها  کمک قابل‌توجهی به ترانه‌سرایان جوان می‌کنم.

در دوره پیشرفته کارگاه‌های ترانه من «مهرداد نصرتی» یک ملودی در اختیار هنرجوهای من قرار داده که آن‌ها روی این ملودی ترانه بنویسند. درنهایت یا بهترین کار برای اجرا انتخاب می‌شود یا ترکیبی از ترانه‌های هنرجوها.

برگزاری کارگاه‌ها نتیجه‌های خوبی به همراه دارد کما اینکه کارگاه‌های بازیگری خروجی‌های موفقی وجود داشته , البته مدرس یک کارگاه مهم‌ترین عامل است و هر کارگاهی هم نباید رفت چراکه مدرس باید تجربه و سواد و اعتبار کافی را داشته باشد.

گرچه توصیه من برای شرکت در کارگاه‌های مختلف این است که فقط به اسم مدرس کارگاه مربوطه توجه نکنند زیرا اگر کسی  ترانه‌سرای خوبی هم باشد دلیلی  بر قدرت تدریس و انتقال مطالب وی نیست؛متقاضیان  به‌منظور یافتن یک مدرس خوب باید تحقیق انجام بدهند چراکه آینده‌ی موفق  شعری آن‌ها درگرو آموختن نزد استادی چیره است.

 

خروجی یکی از کارگاه‌های شما چاپ یک مجموعه ترانه شامل آثار هنرجوهای شما بود در این مورد توضیح بدهید و بفرمایید که آیا مجدداً این اتفاق تکرار خواهد شد؟

من ترجیح می‌دهم مجموعه ترانه چاپ بشود نه شعر ، چاپ این مجموعه ترانه بسیار اتفاق خوبی بود اما با پیگیری من و هنرجوها اتفاق افتاد.

درجای قبلی که کارگاهم را برگزار می‌کردم باوجودی که مسئولان خوبی داشت اما در کارشان حرفه‌ای نبودند و در خصوص چاپ این مجموعه ترانه متأسفانه هیچ تبلیغاتی صورت نگرفت . اما در حال حاضر که با کارگاه آوا مشغول همکاری هستیم ، این مشکلات وجود ندارد و موسسه آوا علاوه بر پیگیری و تبلیغات، کادر اساتید خوبی دارد و از همکاری با این کارگاه بسیار راضی هستم.

در مورد کارگاه جدید نیز  ترجیحم این است که خروجی کارگاهم ترانه باشد؛ مهرداد نصرتی عزیز دربرداشتن اولین گام بسیار کمکم کرد و یک ملودی در اختیار هنرجوهایم قرارداد که شاید برای اولین بار در کارگاه ترانه‌هایم یک ترانه کارگاهی منتشر کنیم .

 

گفتنی است در صورت برگزاری این کارگاه می‌توانید گزارش آن را از طریق سایت "ریتم نو" پیگیری و مطالعه کنید.

 

منبع : ریتم نو

نویسنده : حامد سلگی

 

 
تقویم هنری ادامه