Shohre Soltani (22)

گفتگو با اعضای گروه موسیقی « دات »

Shohre Soltani (22)ریتم نو – کنسرت ویژه بانوان گروه موسیقی « دات » به سرپرستی و خوانندگی شهره سلطانی بایگر و کارگردان تئاتر ، سینما و تلویزیون در تاریخ های 30 و 31 تیر ماه و در یک سانس (ساعت 15) در تالار وحدت برگزار می شود.

تیم خبری « ریتم نو » سری به محل تمرین کنسرت این گروه رفت و خبرنگار ما در خلال این تمرین با اعضای این گروه مصاحبه ای کوتاه انجام داده که در ادامه می خوانید:

 

طراوت باباخانلو :

یک مقدار از بیوگرافی شخصی و هنری خودتان برامون بگید؟

من نوازنده ساز فلوت هستم و در هنرستان موسیقی تحصیل کردم و دیپلم گرفتم و همچنین لیسانس دوره عالی هنرستان موسیقی را گرفتم.از سال 66 که وارد هنرستان موسیقی شدم ، فلوت می نوازم و این ساز را نزد استاد محمدعلی لقا آموختم.علاوه بر فلوت گروه کر هم می خوانم و به مدت 18 سال در صدا و سیما در گروه کر و ارکستر پاپ فعالیت داشتم.با اکثر گروه های موسیقی بانوان به عنوان نوازنده فلوت همکاری داشتم و تقریبا 7 سال است که با گروه آوای مهربانی کار می کنم که پس از کنسرت خانم سلطانی ، با گروه آوای مهربانی به روی صحنه خواهم رفت.در گذشته با پری زنگنه و دریا ولی لو به عنوان نوازنده همکاری داشتم و با آن ها هم به روی صحنه رفتم.

چگونه با خانم سلطانی آشنا شدید؟

شهره سلطانی از همکلاسی های من بودند و ما از زمان هنرستان با هم آشنا بودیم و ایشان به بازیگری روی آوردند اما لیسانس موسیقی هم دارند.یک روز بعد از چند سال با من تماس گرفتند و گفتند که می خواهم یک گروه موسیقی ویژه بانوان راه اندازی کنم و می خواهم که تو هم در این گروه به عنوان نوازنده در کنار من باشی و من هم قبول کردم و الان هم افتخار این را دارم که به عنوان نوازنده در کنسرت پیش رو حضور خواهم داشت.

وضعیت حضور بانوان روی استیج را چطور ارزیابی می کنید و این محدودیت ها چه تاثیری روی بانوان دارد؟

من جزو افرادی بودم که خوش شانس بودم و با گروه خواننده های آقایان همچون دکتر محمد اصفهانی ،علیرضا عصار و فواد حجازی همکاری های زیادی و شاید ما تقریبا 5 سال هر ماه تعداد زیادی کنسرت داشتیم و در آن زمان زیاد مشکل نبود اما خانم را به عنوان نوازنده هیچ وقت داخل گروه نمی برند به دلیل اینکه مشکلات است و این خواننده ها هم اکثر کنسرت هایشان در شهرستان ها و یا اجراهای ارگانی است و ممکن است در سال فقط چهار یا پنج کنسرت در تهران داشته باشند.به همین دلیل خیلی برایشان راحت تر است که نوازنده آقا همراشان باشد.به همین دلیل ما تعداد زیادی از نوازنده های خوب خانم داریم که مطرح نمی شوند و دلیل عمده آن هم همین محدودیت هایی است که خانم ها روی صحنه دارند.من شاید در این سال ها فقط یک کنسرت با فریدون آسرایی داشتم و بعد از آن هم دیگر این اتفاق تکرار نشد به دلیل اینکه آقای آسرایی کنسرت های شهرستان ها را برگزار کردند.بنابراین تصمیم گرفتم برای بانوان کار کنم.

آیا این همکاری ادامه خواهد داشت؟

صددرصد این همکاری ادامه خواهد داشت.به دلیل اینکه کار کردن با خانم ها بسیار مشکل است اما خوشبختانه این گروه به دلیل اینکه اکثر بچه ها در هنرستان موسیقی تحصیل کرده اند ، به هیچ عنوان به مشکل برنخوردیم و خیلی دوستانه با هم کار می کنیم و خانم سلطانی خیلی با ما کنار آمده اند و امیدوارم که این همکاری ادامه داشته باشد.

 

امیر کارخانه :

یک مقدار از بیوگرافی شخصی و هنری خودتان برامون بگید؟

من از 14 سالگی به صورت حرفه ای کار موسیقی را انجام دادم یعنی آهنگسازی و تنظیم می کردم و این به یک حرفه تبدیل شده بود که کسب درآمد می کردم.از ابتدا هدفی که داشتم خارج از مبحث آهنگسازی و تنظیم ، رهبری و تنظیم قطعات ارکستر بود.در این زمینه تحصیل کردم و فوق لیسانس موسیقی دارم و خدا خیلی من را دوست داشت با استاد ناصر چشم آذر آشنا شدم و به قطعاتشان خیلی علاقه مند بودم و قطعات ایشان را بازسازی می کردم.یک روز به صورت اتفاقی به دفتر بهنام ابطحی رفتم و ایشان به من پیشنهاد دادند که به عنوان دستیار در کنارشان کار کنم.من با نگاه کردن به دست های ایشان خیلی چیزها یاد گرفتم.ایشان در آن زمان رهبر ارکستر خیلی از خواننده های معروف از جمله رضا صادقی و ناصر عبدالهی بودند و من افتخار این را داشتم که با ناصر عبدالهی و سعید شهروز فعالیت داشتم.ضمن اینکه تعداد زیادی از موسیقی فیلم ها را ساختم که در فیلم های سینمایی رسوایی و اخراجی ها افتخار همکاری با بهنام ابطحی را داشتم.همچنین چند فیلم مستند از جمله باران در مه را هم ساختم.اما مهم ترین تمرکزی که دارم کنسرت خانم سلطانی است و این تجربه برای اولین بار نصیب بنده شده که با ارکستر بانوان کار کنم و این بانوان با این سختی و مشکلاتی که همه می دانند ، دارند کار می کنند و وقتی که شما به تمرین این گروه می روید مشاهده می کنید که خیلی از نوازنده هایی که در این گروه کار می کنند حتی از نوازنده های آقا هم چیره دست تر هستند با اینکه همیشه در خفقان بودند.با اینکه روی استیج نمی توانم بروم ، اما در تمرینات آن ها بنده رهبری ارکسترشان را می کنم و تنظیم قطعاتشان را برعهده دارم.همچنین در حال حاضر با آرش یوسفیان در حال همکاری هستم.ایشان در زمینه شعر و ملودی و بنده هم در زمینه تنظیم همکاری می کنیم.

در نهایت سپاسگذارم از بابک صحرایی ، امیرعباس حسن زاده و شهره سلطانی عزیز که این اعتماد را کرد که من تا اینجا در خدمتشان بودم و خیلی هم در این مسیر بدقولی کردم اما صبورانه تحمل کردند.

 

فروغ فضلی :

یک مقدار از بیوگرافی شخصی و هنری خودتان برامون بگید؟

متولد 1371 هستم از سال اول راهنمایی در هنرستان موسیقی پیانو کلاسیک زدم و در دانشگاه تهران هنرهای زیبا قبول شدم و همان را ادامه دادم و لیسانس موسیقی کلاسیک گرفتم اما خودم از سوم دبیرستان نواختن پیانو پاپ و در کنار آن جز را شروع کردم و همین راه را ادامه دادم و الان هم در ارکستر ملی و سمفونیک صدا و سیما فعالیت می کنم و در گروه شهره سلطانی عزیز هم هستم و با گروه های بانوان دیگری هم از جمله خانم سیمین غانم پیانو می نوازم و ایشان هم در شهریور ماه در تالار وحدت به روی صحنه خواهند رفت.من در گروه خانم سلطانی پیانو پاپ-جز می نوازم و در کنار نوازندگی رهبر ارکستر هم هستم.

پیانو را نزد چه اساتیدی آموختید؟

اولین استاد من به مدت سه سال خانم مهرک صفائیه بودند و بعد از آن آقای امیر صراف تا دیپلم به من آموزش دادند و سپس خانم سودا جعفرآبا در دانشگاه به من آموزش دادند.

وضعیت حضور بانوان روی استیج را چطور ارزیابی می کنید و این محدودیت ها چه تاثیری روی بانوان دارد؟

نوازندگان خانم خیلی تحت فشار هستند به دلیل اینکه شاید میدان کار برایشان خیلی کمتر باشد اما اینکه هنرمندانی مثل خانم سلطانی باعث می شوند که ما نوازنده های خانم روی استیج برویم ، برای ما خیلی خوب است البته در موسیقی پاپ و در موسیقی کلاسیک مشکلی نداریم اما برای موسیقی پاپ خیلی تحت فشار هستیم و اینکه بانوانی مثل خانم سلطانی و خانم غانم که باعث می شوند ما روی استیج برویم و هنرمان را به نمایش بگذاریم ، خیلی ما را خوشحال می کند و باعث افتخار من است که در این گروه فعالیت می کنم.

انگیزه من برای نوازندگی در موسیقی پاپ خیلی زیاد است و امیدوارم که به زودی این اتفاق بیافتد که با خوانندگان موسیقی پاپ بتوانیم به روی استیج برویم.من در ارکستر پاپ صدا و سیما فعالیت می کردم اما یک سال است که این ارکستر تعطیل شده و به تازگی با ارکستر آقای خشایار اعتمادی به عنوان نوازنده پیانو پاپ – جز حضور داشتم.ضمن اینکه من در کنار نوازندگی ، آهنگسازی و تنظیم هم انجام می دهم و قطعه “زند” را بنده برای این ارکستر تنظیم کردم.

وضعیت حضور بانوان روی استیج را چطور ارزیابی می کنید و این محدودیت ها چه تاثیری روی بانوان دارد؟

بانوان اگر ما را حمایت کنند ، ما می توانیم با قوت و هنر بیشتری و دست پر تر به روی استیج برویم و دلم می خواهد بانوان ما بدانند که ما برای آن ها داریم.این کار را انجام می دهیم که بیایند لذت ببرند و شاید یک در دیگری بین بانوان باز شود.بانوان ما را حمایت کنند و بالاخره این حمایت ها متقابل خواهد بود تا بتوانیم یک رشد فرهنگی خیلی خوب برای مملکتمان داشته باشیم و نشان بدهیم که بانوان مملکت ما می توانند موسیقی پاپ را هم اجرا کنند.

 

آرمیتا سلیمی :

یک مقدار از بیوگرافی شخصی و هنری خودتان برامون بگید؟

متولد 1372 در تهران هستم از سال 83 در هنرستان موسیقی تحصیل کردم کارشناسی موسیقی را در دانشگاه تهران گرفتم ساز تار به عنوان ساز تخصصی بنده است و به مدت 12 سال تار زدم و الان 2 سال است که ساز گیتار باس را با استاد آرین کشیشی شروع کردم و این اولین کنسرت و گروهی هستش که بنده به عنوان نوازنده ی گتار بیس فعالیت می کنم اما با ساز تخصصی من که تار هستش اجراهای زیادی داشتم و با گروه های زیادی کار کردم.همچنین عضو ارکستر سمفونیک صدا و سیما هم هستم و آنجا در زمینه کر فعالیت می کنم.

تار را نزد چه اساتیدی آموختید؟

ساز تار را نزد اساتید کیوان ساکت ، هوشنگ ظریف ، داریوش پیرنیاکان و خانم کیمیایی آموختم.

در پایان از بانوان می خواهیم که حمایتمان کنند و ما را تنها نگذارند.

 

نیاز لاهرودی :

یک مقدار از بیوگرافی شخصی و هنری خودتان برامون بگید؟

متولد 1372 هستم و فراغ التحصیل هنرستان موسیقی هستم.12سال است که ساز ویولن آلتو را به صورت تخصصی می نوازم.نوازنده ارکستر ملی و سفمونیک تهران هستم و در گروه های مختلفی از جمله گروه خانم سیمین غانم فعالیت داشتم.

وضعیت حضور بانوان روی استیج را چطور ارزیابی می کنید و این محدودیت ها چه تاثیری روی بانوان دارد؟

در موسیقی بانوان حمایت خیلی کم است و از بانوان عزیزمان خواهش می کنم که حمایت کنند و مشکلاتی که در موسیقی پاپ مختلط است ، به مراتب بسیار بیشتر از موسیقی بانوان است و متاسفانه رسیدگی نمی کنند و از بانوان می خواهم که ما راحمایت کنند.اصولا نوازنده های خانم به صورت دائمی نمی توانند در ارکستر خوانندگان پاپ آقایان باشند و به صورت پروژه ای از ما استفاده می کنند به خاطر سفرهایی که اتفاق می افتد و مجوز گرفتن سخت برای خانم ها ، معمولا به صورت پروژه ای از ما استفاده می کنند.من به صورت پروژه ای با رضا صادقی ، علی اصحابی و کنسرت  های ارگانی با مجتبی کبیری همکاری کردم.البته در چند سال اخیر وضعیت کار برای بانوان بهتر و راحت تر شده و حمایت ها بسیار بیشتر شده و این اصل را نباید فراموش کرد که هنر جنسیت نمی شناسد و هنرمند هرجای دنیا با هر رنگ و هر جنسیتی که باشد ، باز یک هنرمند است.

 

مهتاب فتح اله نوری :

یک مقدار از بیوگرافی شخصی و هنری خودتان برامون بگید؟

متولد 1374 هستم و 6 سال است که به صورت تخصصی گیتار می نوازم اما رشته تحصیلی ام روانشناسی است.همزمان در گروه نیلآوا هم مشغول به کار هستم و از این بابت خوشحالم که افتخار این را داشتم که در گروه خانم سلطانی عزیز و در کنار ایشان و بچه ها ساز بزنم.بچه ها همگی خیلی قوی و پرانرژی هستند و خداروشکر تا به حال همه چیز در گروه عالی بوده و وجود چنین گروه ها و اجراهایی خیلی خوب است مخصوصا اینکه بانوان هم بتوانند به راحتی به روی صحنه بیایند و هنر خود را به نمایش بگذارند.امیدوارم که مردم و علی الخصوص بانوان هم از این برنامه ها حمایت کنند و همچنین فرآیند مجوز گرفتن این گروه ها راحت تر شود.

ساز گیتار را نزد چه اساتیدی آموختید؟

من گیتار را نزد استاد فرشاد عابدینی سپهر آموختم.

وضعیت حضور بانوان روی استیج را چطور ارزیابی می کنید و این محدودیت ها چه تاثیری روی بانوان دارد؟

محدودیت هایی که برای بانوان در عرصه موسیقی است ، باعث می شود که برخی حتی وارد عرصه موسیقی نشوند و یا اینکه اگر هم در زمینه موسیقی چه خوانندگی و یا نواختن ساز و … توانایی و استعداد دارند نتوانند هنرشان را به نمایش بگذارند و در این عرصه فعالیت حرفه ای داشته باشند.بنابراین خیلی هم خوب است که که به خانم ها هم میدان داده شود تا توانایی هایی خود را بیشتر بشناسند و در همان راستا فعالیت کنند.چه بسا نوازندگان و خوانندگان خانمی هستند که دست کمی از خوانندگان و نوازندگان بزرگ ندارند.

من شخصا به موسیقی علاقه بسیار دارم و در راستای همین علاقه مشغول به فعالیت هنری هستم.کار در کنار خانم سلطانی عزیز و بچه ها آنقدر به من انرژی می دهد که هر زمان که سر تمرین می آیم ، با انگیزی بیشتری تلاش می کنم.در حال حاضر هدفمان یک اجرای خوب و مورد پسند است و لذت بردن شنوندگان از این اجرا خود انگیزه و هدف بزرگی برای ماست.در آخر امیدوارم که چنین اجراهایی پیامی باشد برای بانوان هنرمند و هنردوستی که می توانند چنین فعالیت های هنری داشته باشند و مشوقی برایشان باشد که آن ها نیز پا به این عرصه بگذارند و به موفقیت های بزرگ دست یابند.

 

شیرین واعظی :

یک مقدار از بیوگرافی شخصی و هنری خودتان برامون بگید؟

من متولد فروردین 1366 هستم لیسانس عمران دارم و در سال 86 زیر نظر استاد رامین رحیمی به مدت 2 سال شروع به نواختن ساز درامز کردم.به علت مشغله کاری حدود 5 سال از موسیقی دور بودم و حدود 2 سال پیش مجدد شروع به نوازندگی کردم و با گروه های مختلفی کار کردم اما هیچ کدام اجرا نداشتند و این اجرا اولین اجرای رسمی بنده خواهد بود.

آیا این همکاری ادامه خواهد داشت؟

صددرصد همکاری من با خانم سلطانی ادامه خواهد داشت.

وضعیت حضور بانوان روی استیج را چطور ارزیابی می کنید و این محدودیت ها چه تاثیری روی بانوان دارد؟

به نظرم این محدودیت ها فقط باعث می شود افرادی که هنرمند هستند و می خواهند هنرشان را ارائه دهند مجبورشوند به خارج از کشور مهاجرت کنند.

 

منبع : ریتم نو
نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *