به گزارش خبرنگار ریتم نو در ابتدا موزیک ویدئویی از حادثه سختمان پلاسکو تهران برای حضار داخل سالن به نمایش گذاشته و پسازآن تیتراژ برنامه با صدای فریدون فروغی پخش شد و طبق اعلام آرش نصیری و با توجه به سالروز تولد این خواننده، آخرین برنامه مقدماتی سال 95 بخش پاپ هزار صدا به مرحوم فریدون فروغی تقدیم شد.
امید طهماسبی بهعنوان نفر برگزیده دوره پیشین آکادمی هزار صدا به روی استیج آمد و قطعه «بعد از تو» را با همراهی فرید مهاجر پور (پیانو) اجرا کرد.
محمدرضا قاسمی بهعنوان نفر اول به روی استیج آمد و قطعه «پناهنده» را اجرا کرد که بابک رادمنش در خصوص این قطعه گفت : «به نظر من خیلی خوب اجرا کردید اما فکر میکنم بهتر بود این قطعه را یک پرده پایینتر اجرا میکردید اما در کل توانایی شما خوب بود.البته این را هم باید در نظر بگیریم که یک خواننده جوان زمانی که جلوی جمعیت و داوران میایستد و اجرا میکند ، یک مقدار درگیر استرس هم میشود.به نظر من خوانندگی این است که شما پایین یا بالا بخوانید بلکه خواننده باید صدایش به دل مخاطب بنشیند.» سپس سعید امیر اصلانی در خصوص ترانه این قطعه گفت : « ترانهای انتخاب کردید لحظههای قشنگی دارد اما به طرز عجیبی لحظههای خیلی ضعیفی هم دارد یعنی اینکه تمام اینها از مصدر یک ترانهسرا صادر شده باشد ، خودش یک اتفاق عجیبی است.شما اگر میخواهید در این ژانر فعالیت کنید ، باید دورههای آواز سنتی را بگذرانید.» سپس بهروز صفاریان در خصوص آهنگسازی و تنظیم این قطعه گفت : « من فکر میکنم این قطعه را حداقل یک پرده بالاتر اجرا کردید.در مورد موسیقی یک قطعه بهسختی میتوان با یک یا دومرتبه شنیدن نظر داد و شاید اگر لازم باشد در مورد موسیقی که ساختهشده نظرات دقیقتری داد ، باید بیشتر راجع به آن فکر کنیم اما در این لحظهای که موسیقی را شنیدم و اجرای پرفورمنستان را نگاه کردم ، میتوانم نظرم را اعلام کنم.لزوماً در جشنوارههای موسیقی یا فیلم ، کارهایی که برگزیده میشوند به طبع پرفروشترین آلبوم موسیقی یا فیلم سینمایی نیستند ممکن است معیار سنجش داوران بر اساس چیز دیگری باشد و ممکن است قطعهای که شما اجرا کردید ، نظر مخاطبان موسیقی را جلب کند.من در کل موسیقی ، تنظیم و تلفیق آن را خیلی نپسندیدم.»
مهران موسوی بهعنوان نفر دوم به روی صحنه آمد و قطعه «همخونه» را اجرا کرد و رادمنش در خصوص صدای این خواننده گفت : «به نظر من اگر این قطعه را نیمپرده پایینتر اجرا میکردید، میتوانستید حستان را بهتر نشان دهید.نمیدانم چرا خوانندههای جوان دوست دارند اوج صدایشان را نشان دهند و به نظر من صدا باید به دل مخاطب بنشیند.» سپس صفاریان در خصوص موسیقی این قطعه گفت : « این شکل موسیقیها متأسفانه در مارکت موسیقی کشورمان بهشدت دچار تکرار شده و اینکه این موسیقی شبیه به یک تنظیم استودیویی نبود و من تنظیمی را روی این قطعه احساس نکردم و در ارکستراسیون ، در انتخاب جنس ریتم ، تنظیم ، بیس ، انتخاب گام و ملودی آن باز هم نمیپسندم و به دلیل اینکه فکر میکنم که هیچ خلاقیتی در این موسیقی وجود ندارد.البته رنگ صدای جذابی دارید و اگر گام صدایتان یک مقدار پایینتر بود ، فکر میکنم راحتتر میتوانستید اجرا کنید.» سپس امیر اصلانی در خصوص ترانه این کار گفت : « من فکر میکنم یک مقداری در ابتدای اجرا فالش اجرا کردید اما رفتهرفته بهتر شدید.یک قسمت از ترانه این کار یک اشتباه فاحش داشت و در بیت «اگه راهی برای موندنت بود جلوی راهتو با اشکم میگرفتم ، اگه خودخواه بودم قبل رفتن یکم دستاتو محکم میگرفتم» و شاعر باید در مصراع آخر بهجای استفاده از کلمه «خودخواه بودم» ، از کلمه خودخواه نبودم استفاده میکرد.یکی از اشکالات دوستان ترانهسرایان جوان این است که از تجربیات ترانهسرایان خبره بهره نمیبرند.بنابراین خواننده باید در انتخاب شعر دقت لازم را داشته باشد و برای اینکه خواننده بتواند در انتخاب شعر دقت لازم را داشته باشد ، باید مطالعه کند.»
مجید تربتی بهعنوان نفر سوم به روی صحنه آمد و قطعه «درد کمی نیست» را اجرا کرد و این قطعه را به بیماران ام اس تقدیم کرد و نظر بابک رادمنش نسبت به اجرای از این خواننده مثبت بود.همچنین امیر اصلانی در خصوص ترانه این کار گفت : « تا به اینجای مراسم این بهترین ترانهای بود که شنیدم.اما به دلیل اینکه ترانه ، ملودی و خوانندگی این قطعه را بر عهده داشتید، من به شما پیشنهاد میکنم که بیشتر به ترانهسرایی و آهنگسازی بپردازید تا خوانندگی و میدانم که خوانندگی خیلی کار جذابی است.» سپس صفاریان گفت : « در مورد موسیقی و ساختار تنظیم ، در نوع خودش استحکام بهتری نسبت به بقیه کارهایی که تا الان شنیدم داشت در کل نوع ملودی روی این موسیقی را زیاد نمیپسندم اما تنظیم و فرم موسیقی را دوست داشتم و اجرای خودتان را هم متوسط میبینم اما شاید یک اگر موسیقی دیگری را اجرا کنید ، اتفاقات بهتری رقم بخورد.»
در ادامه مراسم ، موزیک ویدئو «زمین خشکتر» کار مشترک استاد بابک رادمنش و سامی یوسف برای حضار داخل سالن پخش شد که با استقبال روبهرو شد.
معین طوفانی بهعنوان نفر چهارم به روی صحنه آمد و قطعه «خیلی زود» با ترانهای از مریم اسدی و ملودی میلاد باران را اجرا کرد و نظر بابک رادمنش نسبت به اجرای از این خواننده مثبت بود.سپس آرش نصیری در خصوص عدم پخش مسابقه هزار صدا در رسانه ملی انتقاد کرد و گفت : « ما از سال 92 مسابقه هزار صدا را در بخش پاپ و سنتی بدون حاشیه و بدون حتی کوچکترین مشکلی داریم برگزار میکنیم و اکثر بزرگان موسیقی کشور را در دو بخش پاپ و سنتی دعوت کردیم و خوانندگان جوان قطعاتشان را اجرا کردند و توسط بزرگان موسیقی کشور نقد و بررسیشده است.این برنامه وجه آموزشی دارد اما ما نمیتوانیم این برنامه را در رسانه ملی پخشکنیم و متأسفانه هر شب مردم ممکن است یک برنامهای را ببینند که کارشناسان آن اصلاً در حد کارشناسی نیستند و مطالبی هم که در این برنامهها گفته میشود تا حدود زیادی نمیتواند برای افراد مثمر ثمر باشد و امیدوارم که به ما این فرصت را بدهند که مسابقه هزار صدا را از طریق رسانه ملی پخشکنیم.» سپس صفاریان گفت : « این قطعه تنظیم خوبی داشت اما متأسفانه کلام را بهخوبی متوجه نمیشدم اما در کل خلاقیت ویژهای مشاهده نکردم.» سعید امیر اصلانی نیز در خصوص ترانه این کار گفت : « من معتقدم چیزی به اسم موسیقی مبتذل وجود ندارد آنچه وجود دارد ، تلفیق شعر و موسیقی مبتذل است.من معتقدم نباید برای ترانهای که مفهوم غمگینی دارد ، ملودی شاد روی آن گذاشت.»
در بخش دیگری از مراسم علی احمدیان که در برنامه سال گذشته هم حضور داشت، به روی صحنه آمد و قطعه «جنگل سوخته» را اجرا کرد. سپس با پیشنهاد آرش نصیری و به مناسبت سالروز تولد فریدون فروغی ، این خواننده جوان قطعه «قریه» از مرحوم فریدون فروغی را اجرا کرد که بهشدت مورد تشویق حضار داخل سالن قرار گرفت.
پارسا آتوت بهعنوان نفر پنجم به روی صحنه آمد و قطعه «بیتفاوت» از سرودههای نرگس جعفری را اجرا کرد که امیر اصلانی از انتخاب این ترانه توسط پارسا آتوت انتقاد کرد و گفت : « این ترانه کاملاً روایت زندگی یک زن است و شما نباید این ترانه را انتخاب میکردید.این قطعه را میتوانستید با یک تنظیم شادتر در یک برنامه کمدی استفاده کنید.» سپس صفاریان گفت : « هیچ تعادلی بین موسیقی و شعر وجود نداشت اما فکر میکنم ملودی که برای صدایتان انتخاب کردید ، مناسب جنس صدا و خواندنتان نیست.شما رنگ صدای خوبی دارید اما موسیقی را خیلی نپسندیدم.» رادمنش هم در سخنانی کوتاه از این کار انتقاد کرد.
امیر هلاکویی بهعنوان نفر ششم و آخر به روی صحنه آمد و قطعه «بهترین لحظه زندگیم» را اجرا کرد و رادمنش در خصوص اجرای این خواننده گفت : « این قطعه بیشتر فضای ایرانی داشت و ماهور بود و لذت بردم.» سپس صفاریان در خصوص موسیقی و تنظیم این کار گفت : « من در این قطعه نوازندگی گیتار را بسیار بیشتر از تنظیم این کار دوست داشتم و فکر میکنم تنظیم چیز خاصی برای نظر دادن نداشت و شما جسارت و جرات خوبی به خرج دادید که در این قطعه از ماهور استفاده کردید و نگاهتان نگاه زیبایی است.فکر میکنم اگر ملودی بهتری برای شما ساخته میشد ، شما میتوانستید بهتر از این بدرخشید.» در پایان نیز سعید امیر اصلانی در سخنانی کوتاه این ترانه را جزو بهترین ترانهها دانست.»
در اواخر مراسم هم محمدرضا مقدم خواننده جوان موسیقی پاپ کشورمان با تشویق حضار به روی صحنه آمد و قطعه «قهرمان من» را به یاد آتشنشانان اجرا کرد که مورد استقبال حضار داخل سالن قرار گرفت.مقدم همچنین قطعه «آسپرین» را نیز اجرا کرد.سهیل رنجکش نیز بهعنوان نوازنده پیانو محمدرضا مقدم را در این دو قطعه همراهی کرد.
پس از اجرای محمدرضا مقدم ، با اعلام نظر کارشناسان محمدرضا قاسمی (نفر اول) و مهران موسوی و امیر هلاکویی (بهطور مشترک دوم) بهعنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند.
دکتر افشار، حمید امامی، علی جهانگیری سینا بهمنش، امیر صادقی نسب، نرگس جعفری، مریم اسدی ، میلاد باران، پرسا مقدس، مهدی موسوی، علیرضا بندری و افشین کریمی (تهیهکننده محمدرضا مقدم) ازجمله مهمانان این مراسم بودند.
منبع : ریتم نو
نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی
عکس : پانیذ فرامرزی