ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

آرش افشار: در این کارگاه به ریتم و ضرب در موسیقی پرداخته می‌شود

ریتم نو : کارگاه آزاد ترانه باهمت « آرش افشار » و به میزبانی کانون ادبیات ایران ، عصر روز گذشته پنجم مهرماه با حضور علاقه‌مندان به شعر و ترانه برگزار شد.


این کارگاه که رایگان و برای عمومی آزاد است ، بر وجه موسیقایی ترانه تأکید دارد و یک طرح درس آکادمیک را دنبال می‌کند که از منابع جهانی در حوزه ترانه نویسی اقتباس‌شده است.

حسن علیشیری ، سعید کریمی ، مهدی حسنی و سعید قلی پور کارشناسان این کارگاه هستند و تعدادی از آهنگسازان و خوانندگان نیز در جلسات مختلف ، به‌عنوان مهمان حضور خواهند داشت.

جلسه اول این کارگاه که عصر روز گذشته برگزار شد ، به دو بخش تقسیم شد که در بخش اول ، بخش ساختار ترانه تدریس داده شد.

آرش افشار در ابتدای این جلسه در مورد هدف برگزاری این کارگاه توضیحاتی داد :«هدف کارگاه صرفاً ترانه نویسی به آن شکل که تاکنون آموزش داده می‌شد نیست.کارگاه‌هایی که در حال حاضر فعال هستند در بیش از نود درصد موارد به شعر محاوره می‌پردازند. یعنی شعری که به زبان عامیانه نوشته می‌شود و با عنوان ترانه راجع به آن صحبت می‌شود.اما رویکرد این کارگاه ، موسیقایی است و ترانه را به‌عنوان یک بخش از موسیقی با کلام در نظر می‌گیرد. درنتیجه مسائلی نظیر عروض و قافیه کم‌اهمیت‌تر است و برعکس در این کارگاه به ریتم و ضرب‌ در موسیقی پرداخته می‌شود.ما در این کارگاه می‌خواهیم به شما این‌گونه آموزش بدهیم که بتوانید روی موزیک بنویسید بدون اینکه لزوماً درگیر بحث وزن و عروض باشید.به بحث‌های دیگری نظیر ساختمان ترانه ، فرم و ساختار هم پرداخته می‌شود.موسیقی درونی ، بحث زبان و محتوا و ایده پردازی و روایت سایر بخش‌های مهم است.یک قسمت دیگر هم که شاید یک مقدار تازگی داشته باشد ، مخاطب شناسی و تجربه‌های اجرایی است که در این کارگاه وجود دارد و به این موضوع پرداخته می‌شود که ترانه ما در چه ژانری است و چه گسترده‌ای از مخاطبان را شامل می‌شود.»

در اواخر بخش اول ، سعید کریمی که به‌عنوان مهمان در کارگاه حضور داشت دقایقی به تدریس ساختار ترانه پرداخت.

در بخش دوم برنامه هم ابتدا سرفصل‌هایی که قرار است در این کارگاه درس داده شود ، توسط آرش افشار به کارورزان اعلام شد. سپس منابع فارسی و انگلیسی برای درک بهتر مفاهیمی که در این کارگاه تدریس داده می‌شود نیز معرفی شد.

لازم به ذکر است که این دوره از کارگاه آزاد ترانه ، شامل 12 جلسه است و شامل دو بخش آموزشی و عملی می‌شود که طبق گفته آرش افشار ، ده جلسه آموزشی است و در دو جلسه پایانی به شکل عملی و کاربردی به مبحث ترانه نویسی پرداخته خواهد شد.نهایتاً در صورت تائید کارشناسان کارگاه ، آثاری که کارورزان در پایان جلسات ارائه کنند به اجرا هم می‌رسد.

گفتنی است کارگاه آزاد ترانه ، روزهای یکشنبه هر هفته از ساعت 17 در کانون ادبیات ایران ، واقع در خیابان مفتح ، روبروی ورزشگاه شیرودی ، کوچه اردلان ، پلاک 25 برگزار می‌شود.

 

منبع : ریتم نو

نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی

 



 
برچسب ها: ریتم نو آرش افشار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: