آلبومهای مجید صفدری منتشر نخواهد شد
+ حتی نمیپرسند کافکا کیست؟!!!
+ نگاه من به موسیقی نگاهی بازاری نیست
جناب صفدری از فعالیتهای خود در زمان گذشته تا کارهای در دست انتشار بگویید
من از همان ابتدا با
موسیقی عجین بودم به نحوی که از کودکیم در اجراهای زنده موسیقی نقش داشتم و در اکثر مواقع سازی با من بود. در مورد آلبوم موسیقی هم باید بگویم سالها پیش آلبومی به نام «
تاکسی » باهم نوایی دوست عزیزم «
مانی رهنما » با ترانهسرایی «
یغما گلرویی » و «
مریم اسدی » همچنین تنظیم «
بهنام و محمدرضا رهنما » ساختهشده است و در حال حاضر نیز دو آلبوم آماده دارم که با توجه به فضای موسیقی امروز ترجیح میدهم آنها را انتشار ندهم.
با توجه به نام این دو ترانهسرا و این موضوع که مجید صفدری در جلسات شعر حضور پررنگی دارد دربارهی انتخاب ترانهها در کارهایتان بگویید
اینکه دغدغهی تولیدکنندهی یک اثر چیست بسیار موضوع مهی است ؛ امروزه شهرت و فعالیتِ باکیفیت دو مسیر مجزا هستند که اتفاقاً میتواند این دو را به "یک" مبدل کند. اینکه بهترین آهنگ تولیدشده از یک خواننده«قد و بالای تو رعنا رو بنازم»و خوانندهی دیگر «شنبه روز بدی بود» باشد بسیار گویا است که شهرت و کیفیت دو مسیر جدا از هم هستند . علی رقم اینکه کتمان نمیکنم شهرت را دوست دارم اما موسیقی باکیفیت برای خیلی مهمتر از خیلی چیزها است در حال حاضر که موسیقی ما به سمتی رفته که من اسم آن را موسیقی فتوشاپی میگذارم ؛دغدغهی من موسیقی متفاوت است به همین منظور همیشه دنبال ترانهسراهایی بودم که متفاوت مینوشتند کما اینکه دوستان ترانهسرا نیز بعضی کارهایشان را که میدانستند بازاری نیست و حرف برای گفتن دارد برای من میفرستادند و هنوز هم میفرستند در مورد آن آلبوم خاص نیز انتخاب آنها به خاطر برند بودنشان نبود چراکه با ترانهسراهایی دیگر نیز وارد مذاکره شده بودیم اما این دو ترانهسرا را باهدف بروز کار متفاوت انتخاب کردیم گرچه میدانم این تفاوت شاید امروزه خریدار نداشته باشد اما به آینده خوشبین هستم بهعنوانمثال دریکی از اجراهایم کاری به اسم «
کافکا » را اجرا کردم که هنوز بعضی دوستان در صفحات اجتماعی از من میپرسند کافکا چیست؟ حتی نمیپرسند کافکا کیست؟!!! اما اتفاق افتاده در سالنی همین کار توسط نیمی از مخاطبان زمزمه شده است.
با توجه به اینکه خیلیها عقیده دارند موسیقی امروز،خواننده محور است آیا شرکت در جلسات شعر و کار با ترانهسرایان جوان را خطری برای مخدوش شدن اسمتان نمیبینید
همانطور که گفتم در درجهی اول کار باکیفیت برای من اهمیت دارد گرچه دنبال ترانهسرای خوب و متفاوت گشتن را بد نمیدانم که هیچ امری مثبت میدانم . بارها شده کار ترانهسرایی جوان مورد توجهم بوده و از او درخواست کردم که این کار را برای من ارسال کند چون نگاه من به موسیقی نگاهی بازاری نیست در حقیقت درزمانی که با نشر یک ترانهی خوب همه از دست آن ترانهسرا تقلید میکنند من دنبال کاری دیگرگونه و متفاوت باکیفیت خوب هستم و برایم فرق نمیکند این کار را چه کسی نوشته
اگر بخواهیم کار مجید صفدری را ازنظر سبکی دستهبندی کنیم بیشتر در چه دستهبندی خاصی قرار میگیرد؟
پاپ راک و
راک
آیا به دگرگونه بودن محتوای ترانهها با سبکهای متفاوت قائل هستید اگر جوابتان مثبت است با دیدن یک ترانهی خوب که به فضای کارتان نزدیک نیست چهکار میکنید؟
_بله کاملاً موافقم که محتوای ترانه تا حد زیادی سبک موسیقی آن
ترانه را نیز هدایت میکند اما این بدان معنا نیست که اگر یک ترانهی باکیفیت بالا دیدم که از فضای کارهایم دور بود از آن صرفنظر کنم ترجیح میدهم در صورت چنین اتفاقی کمی از سبک خودم فاصله بگیرم چراکه مهمترین بخش یک آهنگ،کلام آن است ؛آهنگساز حس کلام را میسازد و خواننده این مجموعه را اجرا میکند
آیا رشتهی تحصیلیتان مرتبط با موسیقی است در صورت نواختن، ساز تخصصی شما چیست؟
خیر من مهندسی خواندهام اما تکرار میکنم از کودکی با موسیقی بزرگ شدم و به آن اشراف دارم چراکه اگر این اشراف نبود تعصب من به این امر نیز بیمعنا بود تعصبی که حتی در مواردی قید شهرت را نیز میزند و اشرافی که باعث شد سالها به همراه«مانی رهنما» آموزشگاه موسیقی راه بیندازیم و در آن فعالیت کنیم ؛سازهای تخصصی من گیتار و کاخون است گرچه سازهای دیگری نیز میزنم اما به این دو ساز اشراف دارم
در مورد آشناییتان با «مانی رهنما » بگویید
مانی بدون شک یکی از بهترینهای –به نظر من بهترین_خوانندههای پس از انقلاب است و از معدود آدمهایی است که واقعاً دغدغهی موسیقی دارد و بدون حاشیه با تلاش زیاد در پی پیشبرد اهدافش است امروزه اگر موسیقی ما به شکل درست خود پیش میرفت شاید مجسمهی او را در شهر میساختند چراکه با وجد صدای بسیار خوب موسیقی را هدفمندانه دنبال میکند این هدف مشترک باعث دوستی و تعامل بین من او شد بهنحویکه همکاری خوبی در آلبوم مذکور داشتیم و در آینده نیز این همکاری ادامه خواهد داشت او هم به شعر اهمیت زیادی میدهد و از همکاری با ترانهسرایان خوب با _به هر میزان از شهرت و فعالیت_نمیهراسد بهطوریکه در آلبوم جدیدی که از او خواهید شنید حدود پنج ترانه از ترانهسراهایی هستند که تابهحال اسم آنها را نشنیدهاید ولی حتم دارم که آن ترانهها شنیدنی هستند
آیا به فکر برگزاری کنسرت هستید؟
با توجه به مشغلههای زیادی که دارم ا در آخر سال کنسرتی شاهد کنسرتی از من خواهید بود.
همانطور که اشاره کردید مخاطبان شمارا با اجراهای زنده (در ابعاد کوچکتر از کنسرت) میشناسند در این مورد توضیحی بفرمایید
معتقدم که یک فرد زمانی نام خواننده را به خود برازنده میداند که هرجایی به او سازی دادن بتواند اجرای زنده داشته باشد البته که من این نوع اجراها را میپسندم و علاقهی زیادی به آنها دارم چراکه از کودکی در این نوع اجراها حضور داشتم و خواهم داشت و امیدوارم این مسئلهی زنده خواندن در بین خوانندهها جا بیفتد چراکه آنگاه مخاطبان میفهمند که واقعیت صدای خوانندهی محبوبشان چیست
بهعنوان نکتهی پایانی ،جو موسیقی امروز را چطور میبینید؟
افتضاح!افتضاح! از فاجعه بدتر نیست. امیدوارم روزی از سنگ محک قرار دادن ماشین بهعنوان موسیقی خود به سنگ محک قلب برسیم متأسفانه بعضی خوانندههای امروزی به معنای اتم کلمه «شو من» هستند و خواننده نیستند چراکه میبینیم یک خواننده با تقلید از یک خوانندهی دیگر مدتی چهره میشود و بعد از گذر زمان شاهد حذف او از صحنهی موسیقی هستیم این یعنی همان موسیقی فتوشاپی بااینحال خوانندهای که در ایران نیست چون تقلید نکرده و امضای خود را دارد پس از گذشت 30 سال هنوز محبوبیت بیحدی دارد چون به بازار فکر نمرده یا اگر همفکر کرده اولویت اول او بازار یا شهرت نبوده در این فضا است که باید به حال خوانندههای خوبی چون «حمید حامی» و «مانی رهنما» گریست اما من به آینده امیدوارم و همین امیدواری است که باعث شده هنوز حرفهای که به آن اشراف دارم را پیگیری کنم.
منبع : ریتم نو
نویسنده: فرزین پاکطینت