ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۴۰۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۲ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵

آلبوم «دستامو دریاب» دارای هویت و ریشه است

ریتم نو – دکتر محمد سریر آلبوم دستامو دریاب به آهنگسازی و خوانندگی کوروش انوش را دارای هویت و ریشه خواند.

+کوروش انوش: این آلبوم را به موزه صلح تقدیم می‌کنم


kourosh-anoush-ritmeno-27




نشست خبری آلبوم دستامو دریاب اثری از کوروش انوش عصر روز گذشته (23 شهریورماه) با حضور وی، دکتر محمد سریر، محمدعلی بهمنی، استاد غلامحسین امیرخانی و علیرضا بدیع در خانه هنرمندان برگزار شد.


دکتر محمد سریر که بر روی روند تولید آلبوم دستامو دریاب، نظارت داشته است در خصوص آشنایی با «انوش» گفت: «ایشان حدود شش سال پیش از طریق یکی از دوستان به بنده مراجعه کردند و ازآنجایی‌که در شرایط ارائه کار مشترک نبودم، انوش را راهنمایی کردم و اطلاعاتی را در اختیارشان گذاشتم. این آلبوم بافکر و تجربه‌ی چندساله تهیه‌شده است.»


سریر اضافه کرد: «اصولاً ترانه‌سازی در ایران بحث بزرگ و اساسی دارد و با توجه به تغییر و تحولات سال‌های اخیر، عملاً مقداری با چالش‌های سنگینی روبرو شده است و راه‌ها مشخص نیست و ابهام دارد و کسانی که وارد این عرصه می‌شوند با نوعی سرگردانی همراه هستند و مسیرشان با تغییراتی همراه می‌شود و باید با محمدعلی بهمنی از دو وجه شعر و موسیقی نگاه گذرا داشته باشیم. به‌نوعی موسیقی شنیداری همین ترانه است که مخدوش است چون کسانی که وارد این عرصه می‌شوند به انحراف می‌روند چراکه فقط به فکر پول و معروفیت هستند و از کار اصلی دور می‌شوند و البته راهشان کوتاه است.»


وی تصریح کرد: «کوروش انوش متکی به تجربیاتش در ایران و خارج از کشور است و متکی به بینش و دانش موسیقی علمی نیست و نگاهی به جاذبه‌های مردم به موسیقی دارد. موسیقی ریتم و تحرک درونی باید داشته باشد و مقداری برای نسل جوان است و اگر جوانی موسیقی آرام ارائه دهد آن زمان باعث تعجب می‌شود در این آلبوم با تنظیم‌کنندگانی همکاری شده که با تنظیم ارکسترال آشنایی داشتند. این نوع موسیقی‌ها در ذهن نمی‌ماند اما در این آلبوم «امید حجت» همکاری داشته که با این مباحث آشنا است و آثاری را به نسل جوان ارائه کرده که تاریخ‌مصرف ندارند.»


دکتر سریر در خصوص اشعار آلبوم گفت: «برخی اشعار از سروده‌های استاد بهمنی بوده که خود پایه محکمی است که مجموعه با استحکامی جذب شود و آن را به فال نیک می‌گیریم. چراکه آثار استاد بهمنی، آثار ماندگاری بوده و هست.»


وی اضافه کرد: «دیگر شعرای توانایی در این آلبوم حضور دارند. با افشین یداللهی پیش‌ازاین آشنایی داشتم و چون در رشته‌ی دیگری هم فعالیت دارند، نگاهشان به ادبیات، ویژه است. ترانه‌های علیرضا بدیع در این آلبوم استفاده‌شده که ارادت نداشتم از نزدیک با ایشان آشنا شوم. اکبر آزاد هم دیگر ترانه‌سرای این آلبوم بودند که سابقه ارزشمندی داشتند و ترانه‌هایشان در تمام این سال‌ها جاری است»


دکتر سریر در مورد تنظیم‌های آلبوم بیان کرد: «تنظیم‌کننده‌های خوبی چون امید حجت، امیرحسین سمیعی و محمود میرزایی همکاری داشتند.»


وی افزود: «من تعجب کردم که انوش، ذوق نغمه‌سازی دارد و ترتیبی در قطعات هست که باهم ارتباط دارند. جریان جدیدی در کلام و تنظیم دارد و نوعی هدفمندی دیده می‌شود. فکر می‌کنم این کار دارای هویت و ریشه است.»


در ادامه نشست محمدعلی بهمنی ضمن تائید صحبت‌های دکتر سریر گفت: «شنیدن صدای انوش بسیار باارزش بود و انتخاب درستی بین شعرا داشتند.»


کوروش انوش نیز دقایقی به صحبت پرداخت و بیان کرد: «سالیان سال در غربت به این فکر بودم که به‌عنوان یک ایرانی بتوانم دین خودم را به کشورم ادا کنم. مطمئناً برای رسیدن به چنین نقطه‌ای تلاش کرد. فرصت‌های بسیاری در خارج از ایران برای من بود که فعالیت کنم اما هر آنچه دارم از سرزمینم ایران است و به خودم اجازه ندادم به‌نوعی رفتار کنم که شایسته مردم و هنر نباشد.»


خالق دستامو دریاب ادامه داد: «شکل‌گیری این اثر موسیقایی مطمئناً از وجود برکت اساتید بزرگ و بزرگان ادبیات ایران است. بنده فقط سعی کردم بخش‌هایی از زندگی خودم را به‌صورت موسیقی و کلام انتقال بدهم. همیشه دوست داشتم اگر قرار است کاری انجام بدهم، شروعش از کشور خودم باشد.»


وی افزود: «پیام صلح، دوستی و عشق را می‌توان در این آلبوم احساس کرد که آن را مدیون اساتیدم به‌خصوص محمدعلی بهمنی هستم که با اشعار زیبایشان تمام خاطرات من و امثال بنده را بیان کردند. این آلبوم را به موزه صلح تقدیم می‌کنم و امیدوارم بتوانم صدای ایران را به آن‌طرف آب برسانم»


کوروش انوش در پایان به برنامه‌ریزی برای اجرا در ایران اشاره کرد و مراسم با جشن امضای آلبوم توسط اساتید به پایان رسید.


آلبوم دستامو دریاب با آهنگسازی و خوانندگی کوروش انوش دارای 11 قطعه به نام‌های آدم، دستامو دریاب، خاتون، هزار حرف نگفته، باور کن، فاصله های سنگی، از تو نوشتن، لبخند سرخ، صلح آوای، غربت و خلیج فارس از سروده‌های محمدعلی بهمنی، دکتر افشین یداللهی، علیرضا بدیع، اکبر آزاد، سامیه سلیمی و پرستو رشیدی است که تنظیم آن را امید حجت، امیرحسین سمیعی و محمود میرزایی بر عهده داشتند.


ضبط وکال ها و قطعه صلح آوای در استودیو شخصی امیرحسین سمیعی انجام شده و ایمان حجت (استودیو راگا) میکس و مسترینگ آن را برعهده داشته است.



منبع: ریتم نو


نویسنده: مریم رفایی


عکس: امین رجبی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه