ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۷:۱۳ - ۳۰ آذر ۱۳۹۴

آلبوم «راویان شاهکار آوا» منتشر شد

ریتم نو: موسسه راوی آلبوم بی کلام « راویان شاهکار آوا » در ژانر موسیقی ملل با «سیتار» علی بروجردی و «طبلای» درشن آنند را تولید و منتشرکرد.
آلبوم «راویان شاهکار آوا» منتشر شد آلبوم «راویان شاهکار آوا» منتشر شد

این آلبوم شامل 4 قطعه با عناوین بهیروی، بهیم پلاسی، کماج و راگشیری است. «سیتار» یکی از مشهورترین سازهای موسیقی کلاسیک در هندوستان است. طی شصت سال گذشته هنرمندان بزرگی چون پاندیت راوی شانکار و ولایت خان سیتار را در کنسرت های بین المللی به جهان شناساندند.

سی تار سازیست زهی و کششی و ظاهرا ترکیبی از دو ساز باستانی ایرانیان «تنبور» و «بین» است که دارای پرده اند. موسیقی هند به دو سبک موسیقی شمال (هندوستانی) و جنوب (کارناتگ) تقسیم می شود. فرهنگ اسلامی در قالب موسیقی ایرانی از زمان امیرخسرو دهلوی شاعر و موسیقیدان نامی ایرانی تاثیر بسزایی بر موسیقی علمی هند گذاشت و مسلمانان طی قرن ها حکمرانی در هند تاثیر شگرفی در سبک و نحوه اجرای آن داشتند.

«طبلا» یکی از پیچیده ترین سازهای کوبه ای در دنیاست و دارای تونالیته و صداهای کاملا مجزا است. درام باس آن با دست چپ نواخته می شود و ریتم های صدای زیر به وسیله نوارهایی از پوست شتر به منظور کوک ساز با برخی از نت های موسیقی همراه با ملودی ها کشیده، تنظیم و با فشار مچ دست چپ بر روی پوست نت های متنوعی را می نوازد.

بر اساس این گزارش، رضا مهدوی مدیر تولید و سهیل حسینی طراح گرافیک آلبوم راویان شاهکار هستند و موسسه راوی تولید و انتشار آن را بر عهده داشته است.

 

منبع : ریتم نو
نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه