ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۰۷ آذر ۱۳۹۴

آلبوم ریما منتشر شد

ریتم نو: آلبوم ریما دو نوازی سازهای «گارمان» و «ناقاره» که توسط رحمان اسداللهی و وحید اسداللهی اجراشده ، توسط نشر رهگذر هفت‌اقلیم منتشرشده است.
photo_2015-11-30_01-11-55

این مجموعه دو نوازی برای سازهای گارمان و ناقاره با بهره‌گیری از ملودی‌های منطقه آذربایجان و با تبعیت از ردیف‌های دستگاهی ساخته و توسط رحمان اسداللهی و وحید اسداللهی اجراشده  که برخی از قطعات این مجموعه از ساخته‌های استاد بیگجه خوانی و رحمان اسداللهی است.


سون پاییز (شور و همایون دو) ، شادلیخ رینگی (درآمد سه گاه) ، کوچری (فولکور آذربایجان) ، درآمد سه گاه ، هیوا گلی (فولکور) و رنگ مینا ، پنج قطعه آلبوم ریما هستند.


ساز قارمون که در گویش آذری گارمون شنیده می شود ، شکلی از ساز آکاردئون آلمانی که در سال هزار و سیصد و بیست‌ودو میلادی ساخته‌شده. این ساز در ورای مرزهای آلمان بسیار موردتوجه قرار گرفت و در اروپای شرقی و روسیه به چنان محبوبیتی رسید که انگار ساز ملی‌شان است! با پیوستن سرزمین قفقاز به روسیه ، طبیعتاً این ساز به فرهنگ‌های بومی قفقازی مانند آذری ، ارمنی و گرجی نیز سرایت کرد. در این میان آذری‌ها برخورد متفاوتی با ساز مهمان داشتند.چنان‌که امروز دیگر نمی‌توان گفت گارمان ، همان آکاردئون است زیرا صدایی می‌دهد که تنها در حوزه موسیقی آذربایجان قابل‌درک است نه جای دیگر.


گارمان نوازی رحمان اسداللهی نسبت به همکارانش در آن‌سوی مرز ، بسیار شرقی‌تر و ایرانی‌تر صدا می‌دهد.زیرا وی هم دانش موسیقی موغامی آذربایجانی را دارد و هم به‌ردیف دستگاهی آشناست.در آهنگ «سون پاییز» این رویکرد شنیده می شود.وی علاوه بر لهجه آذری ، گریزی به درآمد دستگاه همایون و سپس بیداد می‌زند.



منبع: ریتم نو


نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه