ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۴

آلبوم عبور ؛ تلاشی است برای عبور نه فرار / معتمدی قدم به عرصه تهیه‌کنندگی گذاشت

ریتم نو : آیین رونمایی آلبوم عبور  و جشن تولد نشر "  آوای آبی رود " عصر روز جمعه سی‌ام مردادماه با حضور " محمد معتمدی " و " علی قمصری " در شهر کتاب ابن‌سینا برگزار شد.

IMG_0983


آلبوم عبور ؛ تلاشی است برای عبور نه فرار / معتمدی قدم به عرصه تهیه‌کنندگی گذاشت


+ علی قمصری: علی جعفری پویان ؛ پدرخوانده موسیقی غربی

+محمد معتمدی : آرش برهانی پیش از فوتبال نوازنده تنبک بوده و باهم کنسرت گذاشتیم

+محسن رجب پور : امروزه موسیقی در بطن جامعه خودش را پیداکرده

+حمید حامی: از دوستی با معتمدی خوشحالم

+علی جعفری پویان: به‌عنوان نقش مکمل حضور داشتم

+بهزاد عبدی: قمصری و معتمدی پیشگامان موسیقی

+کامران منتظری : اعضای گروه همانند تیم فوتبال

 

 


این مراسم که در طبقه سوم شهرک کتاب ابن‌سینا برگزار شد با استقبال خوبی از سوی هنردوستان مواجه شد به‌طوری‌که در تمامی طبقات جمعیتی زیادی ایستاده مراسم را پیگیری می‌کردند.

محمد معتمدی در ابتدای این مراسم ضمن تشکر از حضور علاقه‌مندان و هنردوستان، در مورد اهداف خود بیان کرد: « با عشق به اینکه کارهایی که تولید می‌کنیم موردقبول و پسند شما قرار بگیرد. خوشحال هستم که امروز در مسیری پا گذاشتیم که هیچ هدفی جز رضایت قشر فرهنگی و فرهنگ دوست جامعه نداریم.»

وی در ادامه گفت : « لازم است از مدیریت شهرک کتاب تشکر داشته باشم. ما قاعدتاً باید فضای بزرگ‌تری را با اجرای برنامه‌های متنوع در اختیار داشتیم اما به دلایلی که خیلی دوست ندارم در مورد آن صحبت کنم، این اتفاق نیفتاد. مطلع هستم که هوا گرم است و سعی می‌کنیم کوتاه صحبت کنیم.»

علی قمصری پس از اتمام صحبت‌های محمد معتمدی از حضور علاقه‌مندان تشکر کرد و در مورد استقبال کم‌نظیری از این مراسم، گفت: «بسیار خوشحال هستم که رویدادهای هنری را به این شکل رصد می‌کنید و کمی برای من غیرمنتظره است. نسل ما نسلی است که به‌وسیله مذهب و سنت به برهه‌ی خاصی از زندگی‌مان پیچ و مهره شده است و این فرایند برای ما دو نتیجه داشت یکی خوب و یکی بد. نکته مثبت این بود که شما زمانی که به‌جایی پیچ و مهره می‌شوید باید اطرافتان را نظاره‌گر باشید بیشتر تن دهید و ناگزیر هستید که از حداقل امکانات به‌درستی استفاده کنید و به یاد دارید که زمان کودکی ما با هفت‌سنگ و الک‌دولک، چند برابر لذتی را می‌بردیم که کودکان حالا از بازی‌های کامپیوتری می‌برند. نسل ما چنین چیزی را تجربه کرد که قطعاً به ما کمک خواهد کرد اما بخش منفی که برای ما داشت این بود که باعث انقباضی در ما شد این راه سنتی و مذهبی همان‌طور که درجایی ما را متمرکز کرد، درجاهایی گره‌هایی را در ما شکل داد که رهایی از آن کار بسیار دشواری بود. گره‌هایی که همه ما با آن بدون آنکه بخواهیم دست‌به‌گریبان هستیم و بعضی موزیسین‌ها و هنرمندان تلاش کردند که این گره‌ها را باز کنند. من گمان می‌کنم در زندگی‌ام به‌موقع متوجه این گره‌ها در مورد خودم شدم و در موسیقی‌ام سعی کردم از آن تمرکزی که آن نگاه سنت‌گرا به من هدیه داده به‌درستی استفاده کنم. نمی‌گویم موفق شدم اما تلاشم را کردم که گره‌ها را به شکل‌های مختلف بازکنم.»

قمصری در ادامه صحبت‌های خود اشاره‌ای به ضعف در ارتباط گرفتن با مردم و همراه شدن با موسیقی اشاره کرد و گفت: « در موسیقی ، ما در حال تلاش هستیم تا تمرکز را بر روی سنت‌ها داشته باشیم اما رقص بر موسیقی را نیز داشته باشیم. درواقع این غل و زنجیر را پیش‌فرض یکسری از حرکت‌هایمان نکنیم. در یک دوره‌ای در تمامی آلبوم‌ها کلمه " هیچ " وجود داشت و آن دوره دقت می‌کردم چرا باید جوان‌ها کلمه‌ی "هیچ " را زیاد استفاده کنند که این، به دلیل مسائل روانی جمعی است که در دوره‌های خاصی ناامیدی به سراغ ما آمده و در دوران خاصی سعی کردیم حرکت کنیم. اگر دقت کرده باشید در چند سال اخیر در اکثر آلبوم‌ها امید وجود دارد و جوانان سعی بر حرکت‌دارند و ما با اتفاقاتی تازه مواجه هستیم. ای‌کاش دوستانی که با نگاه سنت‌گرا مخاطب موسیقی هستند به این مقوله توجه داشته باشند که به سلایق احترام بگذارند و به رسمیت بشناسند که نگاه شخصی هرکسی می‌تواند با دیگران متفاوت باشد.»

وی همچنین در مورد آلبوم " عبور " توضیح داد: « آلبوم عبور همان‌طور که از اسمش مشخص است؛ تلاشی است برای عبور نه فرار. ما همان‌طور که پارت اول کنسرتمان را به سازوآواز بداهه اختصاص دادیم سعی کردیم سنت‌ها را در آنجا همراه داشته باشیم اما در بخش‌های بعدی این آلبوم با اتفاق تازه‌ای مواجه خواهید بود در ساز بندی، رنگ‌آمیزی، هارمونی ایرانی که محیط هست به موسیقی و همچنین در نگاه تکنیکی که به موسیقی است و آمیزشی که بین موسیقی ایرانی و غربی در محتوا وجود دارد. ما تلاشمان را برای عبور کردیم و بهتر می‌دانم در مورد این آلبوم توضیح بیشتری ندهم تا بشنوید و قضاوت کنید.»

علی قمصری به‌عنوان نکته پایانی صحبت‌هایش افزود: « در کنسرت ، ما کاراکترهای جالبی را همراه خود داشتیم. نوازندگانی که هرکدام برای خودشان حرفی برای گفتن دارند و در خلوتشان اتفاقات جالبی رخ می‌دهد. " علی جعفری پویان " نوازنده‌ای است که واقعاً در موسیقی کلاسیک غربی و سبک‌های مختلف ، خودش را در هر ظرفی ریخته به بهترین نحو ممکن شکل‌گرفته و فراتر از این توانسته حرف و زبان  بیان خود را نیز داشته باشد که این موضوع بسیار ارزشمند است. نوازندگان موسیقی غربی معمولاً  " علی جعفری پویان " را به‌عنوان پدرخوانده می‌شناسند به دلیل اینکه همیشه حواسش به تمامی نوازندگان هست و از آن‌ها حمایت می‌کند و نوازندگان احساس می‌کنند که پشت‌گرمی دارند. شخصاً از این همکاری بسیار خشنود هستم.»

پس از اتمام صحبت‌های قمصری، معتمدی مجدداً به گرمی هوا اشاره کرد که این نکته به‌نوعی مزاح تبدیل‌ و باعث خنده حضار شد. معتمدی نبود هوای مناسب و گرمی هوا را دل‌شوره خود عنوان کرد و گفت : «برای اینکه شما گرمتان است، بسیار دل‌شوره دارم و از تمام شما تشکر می‌کنم بخصوص از هنرمندانی که حضور دارند.»

معتمدی همچنین به اجرای برنامه‌ای با علی قمصری اشاره کرد و پس از دقایقی به اجرای تصنیفی پرداختند که این اجرا با استقبال فراوانی مواجه گردید.

پس‌ازاین اجرای بی‌نظیر، محمد معتمدی به حضور « حمید حامی » و « محسن رجب پور » اشاره کرد و در خصوص رجب پور گفت: «ایشان از زحمت‌کش‌ترین تهیه‌کنندگان موسیقی هستند و حضورشان در موسیقی ما در سال‌های گذشته تأثیرگذار بوده است.»

در ادامه رجب پور درمورد این مراسم و حضور معتمدی در عرصه تهیه کنندگی گفت: « برای من نیز حضور چنین جمعیتی خیلی غیرمنتظره بود و بسیار از این اتفاق خوشحال هستم.  این موضوع برای من هیجان‌انگیز است که موسیقی خواه،نا خواه درون مردم و بطن جامعه ما خودش را پیدا می‌کند. پیش‌ازاین موسیقی فقط در دل مردم بود و در وجود آدم‌ها نقش بازی می‌کرد اما امروز جوانان مملکت ما با حضورشان در چنین جمع‌هایی نشان دادند که موسیقی آن‌قدر اهمیت دارد که امروز عصر روز جمعه‌شان را باگذشت از تفریحات در این مراسم حضور پیداکرده و از موسیقی حمایت کنند. از طرفی خوشحالم که آقای معتمدی شرکت تهیه تأسیس کردند و تولد شرکتشان را تبریک عرض می‌کنم. ما برعکس دیگر دوستان هستیم و هرکسی را که بخواهد به شغل ما ورود پیدا کند دستش را می‌فشاریم و بلند برایش دست می‌زنیم که پول‌هایش را برای شما آورده است.»

حمید حامی نیز پس از ابراز خوشحالی از حضور حامیان موسیقی در این مراسم گفت: «دوستانی که شب گذشته برنامه ساعت25 را مشاهده کردند، من برای اولین بار بود که جناب معتمدی را از نزدیک می‌دیدم اما ارادت قلبی به ایشان داشتم و خوشحال هستم از دیروز دوست هنرمندی به این خوبی دارم.»

بهزاد عبدی ضمن تبریک به معتمدی و قمصری گفت: « این دو هنرمند پیشگامان موسیقی ما هستند و خوشحالم که چند همکاری خوب با آقای معتمدی داشتم. امیدوارم این مجموعه نیز راه گشایی برای اتفاقات خوب باشد.»

علی جعفری پویان به ضبط این آلبوم در گذشته اشاره کرد و افزود: «این کار اجرای زنده بود و از این حضور خوشحال هستم. من در این کار، به عنوان بازیگر نقش مکمل حضور داشتم که تجربه جالبی بود.»

کامران منتظری (نوازنده سازهای کوبه‌ای) حضور در این آلبوم را باعث افتخار دانست و  اعضای این آلبوم را به‌عنوان تیم فوتبالی عنوان کرد و گفت: «این همکاری برای من شیرین بود.»

معتمدی در پایان به معرفی مهمانان این مراسم پرداخت و با معرفی « سیاوش برهانی » به عکس‌های خود با آرش برهانی اشاره کرد و گفت: «بسیاری عکس‌هایی از من و آرش در فضای مجازی مشاهده می‌کردند و جویای این دوستی می شوند. می‌خواهم بگویم آرش برهانی پیش از اینکه فوتبالیست شود نوازنده تنبک بوده و باهم چند کنسرت برگزار کردیم.»

پس از اتمام صحبت‌ها، معتمدی و قمصری به امضای آلبوم و گرفتن عکس یادگاری پرداختند.

 

در ادامه بیننده عکس های «دنیا گردینی» باشید.

منبع : ریتم نو

نویسنده : مریم رفایی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
انتشار یافته: ۱
هستی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
مراسم رونمایی آلبوم عبور با اجرای عالی جناب معتمدی و قمصری فوق العاده بود و استقبال بی نظیر هنردوستان باعث دلنشینی دوچندان مجلس گردید. درود بر تمامی هنرمندان این خطه پرگهر
تقویم هنری ادامه