ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۲۸۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۲ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵

آلبوم «ملک جمشید» کوروش یغمایی شنیدنی می‌شود/ اما نه در ایران!

ریتم نو: آخرین آلبوم کوروش یغمایی با عنوان « ملک جمشید » توسط یک شرکت پژوهشی آمریکایی منتشر می‌شود این در حالی ست که قرار نیست انتشاری از این آلبوم در ایران داشته باشیم.

MalekJamshidCD2




کوروش یغمایی را پدر راک ایران می‌نامند، لقبی که اگر از حق نگذریم تنها شایسته‌ی نام اوست، چراکه او همگام با پایه‌گذاران این موسیقی در جهان مانند گروه‌های بیتلز و رولینگ استونز و ... این موزیک را در ایران معرفی کرد.


وی در سن 18 سالگی با تشکیل گروه راپچرز فعالیت جدی خود را در موسیقی شروع کرد. او توانست با اجرای ترانه "گل یخ" به دلیل داشتن استانداردهای جهانی موسیقی ایران را برای اولین بار وارد عرصه‌های جهانی کند، ترانه‌ای که اجراهای گوناگونی در دیگر کشور‌ها از آن صورت گرفت. اما این تنها حضور وی در سطح جهانی نبود. در سال 2009 میلادی، ایوتن آلپات صاحب کمپانی New Again با کوروش یغمایی و موسیقی او آشنا شد، او نیز یغمایی را پدرخوانده‌ی راک ایران نامید و در همان سال آلبومی به نام زنجیر خودت را بباف (Forge Your Own Chains) را منتشر کرد که شامل پانزده قطعه از موسیقی‌دانان راک جهان بود و قطعه‌ی "حجم خالی" از کوروش یغمایی تنها نماینده خاورمیانه در این آلبوم بود. سال بعد آلبوم مستقل "بازگشت از لبه‌ی پرتگاه" نیز توسط همین کمپانی در سراسر جهان منتشر شد. انتشار این آلبوم با استقبال و توجه نشریات و سایت‌های معتبر جهان رو‌به‌رو گشت و بسیاری او را موسیقی‌دانی جهانی و نابغه‌ی موسیقی شرق نامیدند. توجهات جهانی به یغمایی به اینجا نیز ختم نمی‌شود. خانم پاولین کازبورن کارگردان و خبرنگار و پژوهش‌گر موزیک ملل قصد دارد برای ساخت یک فیلم مستند 52 دقیقه‌ای از خواننده‌ی سیب نقره‌ای همراه با یک گروه حرفه‌ای به ایران سفر کند. در سال 2014 "دانیل ادیر" (Daniel Adair) یکی ار برترین درامرهای جهان شروع به نواختن ریتم‌های آلبوم ملک جمشید در اجراهای خود نمود که این امر باعث شد یغمایی نسبت به آن ابزار خوشحالی کند و بگوید :"از شگفتی‌های روزگار این‌که ملک جمشید توانست خود را به کانادا برساند. سال پیش (2014) به ناگاه خبر دادند که چه نشسته‌ای ملک جمشید و اسبش در کانادا هستند. پیش خود گفتم این به هر حقه و کلک و ترفندی که بوده خود را نجات داده. حالا یا اسب او را نجات داده یا اینکه او اسب راهم نجات داده. حتماً مدتی بعد خبر دیگری می‌رسد و آن اینکه ملک جمشید زبان فرنگی هم یاد گرفته!! از شوخی گذشته بسیار خوشحال شدم و آگاه شدم که نزدیک به یک سال است که دانیل مدیر درامر باند نیکل بک که یکی از برجسته‌ترین درامر‌های جهان است مشغول نواختن ریتم‌های آلبوم ملک جمشید است. "


چند ماه پیش نیز کتابی پژوهشی به کوشش دکتر جنیفر بریلی در دسترس پژوهندگان موسیقی قرار گرفت که شش صفحه از گزارش‌های آن به کارنامه کوروش یغمایی  پرداخته و در این کتاب  نیز از کوروش یغمایی در جایگاه سلطان موسیقی راک ایران یاد می‌شود.


آلبوم ملک جمشید که سالیانی است علی‌رغم دریافت تمامی مراحل مجوز شعر و موسیقی نتوانسته مجوز انتشار در ایران را دریافت کند قرار است صبح روز جمعه  توسط شرکت New Again‌ منتشر شود. اما این بار نیز ایرانیان از دسترسی به این آلبوم محروم‌ هستند چراکه این آلبوم در سراسر جهان به جز ایران توزیع می‌شود.


یغمایی در رابطه با انتشار آخرین اثرش توسط یک شرکت مطرح خارجی و خارج از ایران در سایت اختصاصی خود گزارشی کوتاه را منتشر کرد که در زیر می‌خوانیم:


آلبوم ملک جمشید منتشر شد، اما نه آنگونه که می‌خواستم در سرزمین و میهنم ایران، بلکه درکشوری دیگر و برای جهانیان



گزارشی کوتاه به پیشگاه مردم آگاه، بزرگوار و نجیب ایران زمین.


آلبوم ملک جمشید با وجود داشتن مجوز شعر و موسیقی، از آغاز کار دولت پیشین، به شیوه سلیقه‌ای به‌مدت هشت سال از پخش آن جلوگیری شد، و در پی آن در معاونت هنری دولت تازه، پس از گرفتن مجوز شعر و موسیقی برای بار دوم و بازسازی آن در استودیو، تا کنون مدت سه سال است که با بهانه‌گیری‌های گوناگون از پخش آن جلوگیری شده است.


از سوی دیگر، همان‌گونه که معاونت هنری وزارت ارشاد نیز آگاه می‌باشد، سه سال از درخواست پخش همین آلبوم (ملک جمشید) ازسوی یک کمپانی پژوهشی آمریکایی (Now-Again Records) برای پخش در جهان «به‌جز ایران»، درجایگاه یک آلبوم جهانی با شعر پارسی که برای نخستین بار نام ایران را در گستره موسیقی روز جهان مطرح می‌سازد، می‌گذرد. از آنجا که من همواره در اندیشه آن بوده‌ام که آثار هنری‌ام، به‌دست صاحبان اصلی‌اش یعنی مردم ایران برسد از کمپانی یاد شده درخواست کردم برای هم‌زمانی پخش آلبوم درایران و جهان تا گرفتن مجوزپ خش درایران، کار را به تعویق بیاندارد. اما سرانجام وقت‌کشی‌های اداری بدون قید زمان معاونت هنری یعنی ارایه ندادن هر گونه پاسخ رسمی تاکنون، گریبانگیر این کمپانی آمریکایی هم شد و مدیریت و دست اندرکاران آن پس از سه سال انتظاربیهوده، با بهت وحیرت هنوز چشم به راه صدور مجوز آلبوم درایران هستند!


هر چند که در 37 سالی که به پشت سرنهاده‌ایم، 27 سال ممنوعیت‌های گوناگون هنری را با شکیبایی و ایستادگی گذرانده‌ام، اما بر پایه وظیفه‌ای ملی و هنری که همواره بر دوش خود احساس می‌کنم، برای ثبت و حفظ این دست آورد مهم فرهنگی که نام ایران را برای نخستین باردر رسانه‌های موسیقی روز جهانی مطرح می‌سازد، ناگریز و نا گزیر «با پوزش از پیشگاه مردم فرهیخته و گرانمایه ایران» آلبوم ملک جمشید و درپی آن دیگر آثار موسیقی خود را در خارج از ایران و به شیوه‌ای جهانی منتشر خواهم کرد، به هر روی آلبوم ملک جمشید منتشر شد، اما نه آن‌گونه که می‌خواستم در سرزمین و میهنم ایران، بلکه درکشوری دیگر و برای جهانیان. با آرزوی پیروزی و سربلندی برای سرزمینم ایران و هم میهنانم که همواره مهرشان را در دل دارم.


کوروش یغمایی


خرداد 1395




منبع: ریتم نو


نویسنده: امین رجبی

برچسب ها: آلبوم ملک جمشید
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه