ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۰۹ آذر ۱۳۹۴

آلبوم هم‌نوازی سه تار «طره گیسو» منتشر شد

ریتم نو: آلبوم هم‌نوازی سه تار « طره گیسو » اثر فردین کریم خاوری صبح امروز توسط شرکت ایران گام منتشر و روانه بازار موسیقی شد.

photo_2015-12-02_00-24-23




سی سال از ضبط اولین آلبوم هم‌نوازی سه تار می‌گذرد و در این مدت نسبتاً طولانی ، آلبوم‌های اندکی از هم‌نوازی سه تار به بازار عرضه‌شده و نوای این ساز ، عمدتاً در ارکستر ایرانی و تحت‌الشعاع سازهای دیگر به گوش مخاطبان رسیده .این بار در «طره گیسو» اما فردین کریم خاوری ، با سه تار ، سه تار باس و تار باس این ساز را در متن یک اثر هنری قرار داده است.


آلبوم «طره گیسو» سیزده قطعه دارد و توسط شرکت ایران گام به انتشار رسیده است. آهنگ‌های «طره گیسو» ساخته فردین کریم خاوری ، عارف قزوینی ، علینقی وزیری و غلامحسین درویش (درویش خان) در دستگاه‌ها و گوشه‌های بیات ، دشتی ، شور ، ابوعطا ، نوا ، بیات ترک و ماهور است.قطعاتی که بعضاً از آهنگ‌های کلاسیک شناخته‌شده معاصر و برخی از ملودی‌های مشهور فولکلوریک هستند و چندتایی هم از ساخته‌های فردین کریم خاوری ، که کوشیده بین آن‌ها با سایر قطعات ، هماهنگی ایجاد کند.


مهرداد کریم خاوری نواختن سازهای کوبه‌ای را در «طره گیسو» بر عهده داشته و سه تار هم به‌تنهایی نقش ملودیک ، هارمونیک و ریتمیک را در «طره گیسو» ایفا می‌کند. فردین کریم خاوری کوشیده ملودی‌های خاطره‌انگیزی را که درگذر قرن ماندگار شده‌اند ، شیوا و سلیس و البته به شیوه خود به گوش مخاطب برساند و در این راه ، حتی کلام و آواز را نیز حذف کرده تا صدای ساز ؛ این عنصر مهم و درعین‌حال مهجور در موسیقی ایرانی ، بی‌واسطه شنیده شود.



منبع : ریتم نو


نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه