ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

آلبوم "پیدای ناپیدا" منتشر شد

ریتم نو: آلبوم "پیدای ناپیدا" کوشیده با تلفیق صدای سازهای ملودیک موسیقی سنتی ایرانی (به استثنای ساز گیتار) با سازهای کوبه ای ایرانی و سازهای کوبه ای ملل دیگر، آمیزه یی از ریتم و ملودی خلق کند.
photo_2016-02-09_22-24-31

آلبوم پیدای ناپیدا ، به تنظیم زکریا یوسفی، وارد بازار موسیقی شد. "پیدای ناپیدا"، آلبوم موسیقی بی کلامی است که در 9 قطعه تولید شده است.


این آلبوم کوشیده با تلفیق صدای سازهای ملودیک موسیقی سنتی ایرانی (به استثنای ساز گیتار) با سازهای کوبه ای ایرانی و سازهای کوبه ای ملل دیگر، آمیزه ای از ریتم و ملودی خلق کند.


زکریا یوسفی که در این آلبوم، افزون بر نوازندگی، طراحی و تدوین فضای ملودیک و ریتمیک کار را هم بر عهده داشته، دربارهٔ فضای آلبوم "پیدای ناپیدا" در بروشور آلبوم آورده است: «این آلبوم، حاصل یک گزینش در مسیر پردازش است و نه برای بازسازی. گزینش از ما به ملاک گرانبهای نغمه های مردم کُرمانج و پردازش آن ها براساس ساختاری ریتم محور و با مرکزیت کوبه ای ها، که توانایی های چشمگیر یاران هنرمندم در اجراهای خلاقانه یشان، آن ها را صدچندان زیباتر کرده است.


این نغمه ها در گذر زمانی طولانی، از اقامتگاه مردم کرد تا آن سوی مرزهای آناتولی را درنوردیده و دستمایه ای شده برای تولید و تولد شاخه هایی نورسته از ریشه هایی کهن».


در آلبوم "پیدای ناپیدا" 10 نوازنده حضور دارند که به جز زکریا یوسفی که نوازندگی سازهای کوبه یی بندیر، کاخن، دف، بینگو، جیمبی، کوزه، دوطبله و دهل را برعهده داشته، 9 نوازندهٔ دیگر، هریک با ساز ملودیک خود محوریت اجرای یک قطعه را با همراهی ریتم برآمده از سازهای کوبه ای عهده دار بوده اند.


در این آلبوم، این قطعه ها شنیدنی است: «مجنون»، «دلدار»، «افسون»، «رهسپار»، «همراز»، «رهگذر»، «بی قرار»، «کوبانی» و «رهایی».


در هر کدام از این 9 قطعه، یکی از این نوازندگان، به ترتیب تکنوازی کرده اند: شروین مهاجر (کمانچه و آلتو)، مسعود همایونی (گیتار الکترونیک، آکوستیک و باس)، میلاد محمدی (تار)، بابک غسالی (عود)، پاشا هنجنی (نی)، نوید مثمر (باقلاما)، پویا سرایی (سنتور)، نیاز محمد (قانون) و هومن مهدویان (سه تار و شورانگیز باس).


همچنین آلبوم "پیدای ناپیدا" به همت مؤسسهٔ آوای ماد منتشر شده است.


منبع: ریتم نو


نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه