ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۴

آلبوم " چهار سیم " مهرماه منتشر می‌شود/حضور جدی دستگاه‌های موسیقی ایرانی در آلبوم بیس

ریتم نو : محمدمهدی صداقت ملقب به " دو میم " از کودکی در رشته‌های هنری کارکرده و سال‌ها تجربه حضور در تئاتر و فیلم‌های کوتاه را داشته و پس از اخذ دیپلم بازیگری در تلویزیون به‌عنوان مجری برنامه جوان امروز (شبکه یک سیما) مشغول به فعالیت شده است. وی از کودکی در رشته نقاشی و تصویرسازی نیز فعالیت می کرده و موسیقی را از چند سال پیش آغاز و علاقه بسیاری به گیتار بیس داشته است.
IMG_7323

وی در خصوص آشنایی و شروع این ساز به خبرنگار سایت «ریتم نو» گفت که مبانی موسیقی را از طریق یکی از دوستانش آموزش‌دیده و به علت مهاجرت دوست خود، موسیقی را به‌تنهایی یاد گرفته و با به دست آوردن متدهای مختلف و تمرین به خلق یکسری ملودی‌ها بر روی ساز بیس رسیده است.


صداقت در خصوص ضبط قطعات اولیه نیز بیان کرد: « به‌تدریج سعی می‌کردم برای خودم نقش یک گروه را ایفا کنم. در کنار گیتار بیس ، ملودی‌هایی مانند پیانو اجرا می‌کردم و با تکنیک‌های همچون اسلپ زدن نقش درامز و ساز کوبه‌ای را انجام می‌دادم که با توجه به نبود امکانات فوق پیشرفته و کارت صدا با امکانات اولیه چون وصل کردن میکروفون به کامپیوتر این قطعات را ساخته و ضبط می‌کردم. در این مدت به تدریس در آموزشگاه و نوازندگی خیابانی، مراسم‌های خیریه و جاهای دیگر مشغول بودم و پس از مدتی تصمیم گرفتم برخی از کارها را در قالب آلبوم بی‌کلام منتشر کنم.»


آلبوم چهار سیم


ایشان در ادامه صحبت‌هایش در خصوص نخستین آلبوم خود ابراز داشت:« آلبوم چهار سیم درواقع نام یونیورسال گیتار بیس است. این ساز در ابتدا دارای چهار سیم بود که با پیشرفت تکنولوژی، پنج و شش سیم هم شد. این آلبوم دارای هشت قطعه است که گزیده یکسری از کارها بود و ضبط بسیار سریعی داشت و ازآنجایی‌که در شروع کار می‌دانستم که چه چیزی را مدنظر دارم، با تمرین ساده شروع به ضبط کردم.»


حضور جدی دستگاه‌های موسیقی ایرانی در تلفیق با گام‌های موسیقی غربی


وی که در ابتدا هدف انتشار آلبوم را نداشت در مورد قصد انتشار این آلبوم گفت:«با منسجم شدن کارها به این نتیجه رسیدم که پختگی لازم برای انتشار آلبوم بی‌کلام را به دست آورده و می‌تواند جذابیت کارهای با کلام را داشته باشد. ویژگی قطعات حضور جدی دستگاه‌های موسیقی ایرانی در تلفیق با گام‌های موسیقی غربی است. درواقع پایه ملودی این آلبوم فقط گیتار بیس است(که مردم ایران همانند مردمان ایتالیا به آن گیتار باس نیز می‌گویند) و در ریتمش ترکیب خوبی از درامز با هنرمندی (محمد خرمی نژاد) و سازهای کوبه‌ای در کنار دف و تنبک ایرانی ایجادشده که «علی سبزواری» و «میلاد فرهمند یار» زحمت آن را کشیده‌اند و استاد«ژوبین عسکریه» در کنار هنرنمایشان با ساز دیجیریدو زنبورک با سازهایی که دارند صداسازی و هنرنمایی کردند.»


به ایرانی بودنم افتخار می‌کنم


صداقت در خصوص تأثیرگذاری این نوع موسیقی بر روی مردم بیان کرد:«در دهه اخیر به دلیل وجود موسیقی‌های مبتذل دم‌دستی و سطح پایین که در جهان وجود دارد، مردم فهم موسیقایی بیشتری پیدا کردند و نسبت به موارد جدید دید بازتری دارند و یکسری دیوارها شکسته شده که این اتفاق خوبی است چراکه بستری برای ارائه کارهای جدید و نو به وجود آمده و من از این موضوع خوشحال هستم.»


با توجه به اینکه اخیراً نوازندگان دیگر نیز اقدام به انتشار آلبوم بی‌کلام کردند و این اقدام صرفاً برای رزومه کاری و همکاری با شرکت‌های خارجی است. صداقت خود را از این قاعده مستثنا می‌داند و در این خصوص گفت: « به ایرانی بودنم افتخار می‌کنم و خیلی از جاهای دنیا را دیدم و احساس می‌کنم ما در ایران چیزی کم نداریم و این‌گونه نیست که موزیسین‌ها رنگ عوض کنند و به این فکر باشند که در جای دیگری می‌تواند موفق شوند. این راهی است که من برای زندگی خود انتخاب کردم و امیدوار هستم به دل بنشیند.»


ایشان در ادامه در مورد برنامه‌ریزی برای اجرای زنده و بازخورد احتمالی آلبوم بیان کرد: «ما اکنون در حال تمرین هستیم و پس از رونمایی آلبوم در اواخر مهرماه، به فکر اجرای زنده نیز خواهیم بود تا مردم با این ساز آشنایی بیشتری پیدا کنند. کارها از دل من بیرون آمده و امیدوارم که به دل مردم بنشیند و آغازگر یک راه تازه باشد. اگر شما به مغازه‌های فروش آلبوم‌های موسیقی در تمام دنیا مراجعه کنید در دسته‌بندی قفسه‌ها، سبک بیس موزیک را دارند که بیس پایه اصلی موسیقی‌ها است و هنرمندان بزرگی این کار را انجام دادند و آلبوم‌های سولو گیتار بیس را منتشر کردند.


محمدمهدی صداقت در پایان گفت: « به‌طور حتم در این آلبوم، قطعه‌ای وجود دارد که هرکسی با هر سلیقه‌ای آن را دوست داشته باشد.»


تیم خبری «ریتم نو» سری به محل تمرین و ضبط آلبوم این خواننده زد و شما می توانید بیننده چند سکانس از نگاه دوربین «دنیا گردینی» باشید.



منبع : ریتم نو  


نویسنده: شهاب مفخمی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه