ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۳۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۳۰ آبان ۱۳۹۴

آلبوم «کاشفان فروتن فردا» رونمایی شد/ فرزاد فضلی : آثار کلاسیک مخاطب زیادی ندارد

ریتم نو: جمعه بیست و نهم آبان سال جاری از آلبوم کاشفان فروتن فردا در موسسه‌ی بتهوون رونمایی به عمل آمد.


ریتم نو: جمعه بیست و نهم آبان سال جاری از آلبوم کاشفان فروتن فردا در موسسه‌ی بتهوون رونمایی به عمل آمد.


فرزاد فضلی یکی از آهنگسازان این مجموعه ،در گفت‌وگویی که با خبرنگار ریتم نو داشت از جزئیات آلبوم مذکور و فرازوفرودها همچنین مشغله‌های شخصی خود و چند تن از عوامل آلبوم سخن به میان آورد.


گزینش اشعار شاملو و فروغ فرخزاد روند صدور مجوز را سخت‌تر کرد


وی در خصوص به طول انجامیدن مراحل انتشار آلبوم مذکور گفت: مراحل مجوز گرفتن و انتشار کارها حدود سه سال به طول انجامیده است. چند قطعه حاوی شعر هم بودند که مسئله‌ی اخذ مجوز را مشکل‌تر کرده بود .به‌عنوان‌مثال «آسوکهزادی» در یک قطعه از برخی اشعار فروغ فرخزاد استفاده کرده بود و در قطعه‌ای دیگر کلماتی را از اشعار شاملو گزینش کرده بود. گزینش واژگانی از اشعار این دو شاعر  ،گرفتن مجوز را کمی سخت‌تر کرده بود.


فضلی در پاسخ به سؤال مطرح‌شده درباره‌ی همکاری مجدد عوامل آلبوم مذکور با یکدیگر گفت: در حال حاضر برخی از دوستان در ایران حضور ندارند اما بعید نیست که روزی اثری با همکاری تمام اعضا یا بعضی از آن‌ها خلق کنیم.


تعداد آلبوم‌ها و کنسرت‌های موسیقی کلاسیک به تعداد انگشت‌های دودست هم نمی‌رسد


فرزاد فضلی راجع به استقبال کمتر مخاطب عام از چنین آثاری اظهار داشت: این امر با ارائه‌ی نوع موسیقی رابطه‌ی مستقیم دارد. چراکه مخاطب آثار کلاسیک یا به‌نوعی موسیقی جدی، زیاد نیست و متأسفانه  طی یک سال ، حتی تعداد آلبوم‌ها و کنسرت‌های موسیقی کلاسیک یا معاصر به تعداد انگشت‌های دودست نمی‌رسد؛ مشخصاً این کارها سفارشی هم نیستند و به‌نوعی تجربه‌های شخصی هنرمند هستند که بدون هیچ حمایت مالی تولید می‌شوند. پس مشخصاً نمی‌توان انتظار داشت این نوع از موسیقی مثل موسیقی پاپ در جامعه شناخته‌شده باشد.


در پایان بیان داشت: در  شش-هفت سال گذشته ، به تدریس موسیقی،آهنگسازی و گردآوری کتاب مشغول بودم و موفق شدم که در سال 92آلبوم«رویای گریز» را به گوش مخاطبان برسانم.کتابی هم که گردآوری کرده‌ام در دست انتشار است.


منبع : ریتم نو


نویسنده : فرزین پاک‌طینت

تقویم هنری ادامه