ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۲۱:۲۴ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵

اجرای قطعات دوران درخشان موسیقی ایران

ریتم نو: امین الله رشیدی در نشست خبری جدیدترین کنسرت خود عنوان کرد: قطعاتم را که رنگ و بوی دهه‌های 30 و 40، دوران درخشان موسیقی ایران رادارند و هرکدام می‌توانند سر زبان‌ها بیفتد، با این ارکستر به روی صحنه ببرم و بدین‌وسیله رامشه را به نحو احسن معرفی کنم.

ramesheh 2




نشست خبری کنسرت استاد امین الله رشیدی به همراه گروه رامشه با حضور ایشان، علیرضا مهرابی (سرپرست ارکستر)، علی محمدشاهی (رهبر ارکستر) و مرتضی خنجری (خواننده) برگزار شد و  در تمام این مدت حاضرین به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.


این کنسرت ششم خردادماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهد شد و بلیت فروشی در سامانه اینترنتی ایران کنسرت انجام می شود.


استاد رشیدی، شما آهنگساز و خواننده پیشکسوت رادیو و تلویزیون ایران، مشخصاً معرف حضور همگان هستید و همه‌ی ما با ساخته‌ها و قطعات شما خاطره داریم. چطور شد که با ارکستر رامشه آشنا شدید و این پروژه آغاز شد ؟


استاد رشیدی: همه‌چیز در دنیا بر اساس اتفاقات و پیش‌آمده است. حدود دو سال پیش از طریق یکی از دوستان عکاس خود با مجموعه رامشه آشنا شدم. در اولین برخورد نزدیک با اعضای این خانواده، ارتباطی ایجاد شد که انگار 30 سال است که ما باهم آشنایی نزدیک داریم و این آشنایی باعث خوشحالی بسیار من است. رامشه جوانانی بااستعداد و منزه، پاکیزه، ساده و گرم دارد و این خود باعث این میزان از صمیمیت بین ما می‌شود. به قول شاعر: نوریان مر نوریان را طالب‌اند. این جوانان علاقه‌مند به موسیقی مشخصاً زحمت زیادی در این راه کشیده‌اند و چه از این بهتر ؟ من در طول این مدت دل‌بستگی خاصی به خانواده‌ی رامشه پیداکرده‌ام و تصمیم دارم رامشه را بسیار بهتر از اکنون معرفی کنم و مایلم که بهترین قطعاتم را که رنگ و بوی دهه‌های 30 و 40، دوران درخشان موسیقی ایران رادارند و هرکدام می‌توانند سر زبان‌ها بیفتد، با این ارکستر به روی صحنه ببرم و بدین‌وسیله رامشه را به نحو احسن معرفی کنم. به‌هرروی من بسیار خوشحالم که با این گروه هنرمند و نیک فطرت مشغول به همکاری هستم. دوستانی جوان، فعال و علاقه‌مند به موسیقی.


آقای مهرابی، شما به‌عنوان سرپرست و کنسرت مایستر ارکستر رامشه لطفاً بیشتر درباره‌ی رامشه برای ما توضیح بدهید. رامشه چطور تأسیس شد و در این مدت چه فعالیت‌هایی داشته است ؟


علیرضا مهرابی : فعالیت ارکستر رامشه از سال 1390 کلید خورد. البته که اولین فعالیت‌ها پیشینه بیشتری دارند که در قالب گروهی دیگر در شهرری انجام می‌شدند اما پس از گذشت زمان سبک و سیاق کار تغییر کرد و در سال 91 ارکستر رامشه در اداره ارشاد تهران به‌صورت رسمی ثبت شد و اولین اجرای رسمی خود را در سال 93 در سالن ایوان شمس به خوانندگی مرتضی خنجری و محمد رحمانی به روی صحنه برد. در آن کنسرت رامشه برای اولین بار میزبان استاد رشیدی بود و درواقع آن دیدار زمینه‌ساز همکاری امروز شد. رامشه در سال 93، در جشنواره شب‌های تهران رامشه توانست مقام برتر را در شاخه‌ی ارکسترال تلفیقی به دست آورد.


آقای محمدشاهی، تا آنجا که ما اطلاع داریم کنسرت قبلی رامشه به رهبری آقای مهرابی برگزار شد اما این کنسرت به رهبری شما در تالار اندیشه به روی صحنه خواهد رفت. چطور شد که شما همکاری خودتان را با این ارکستر شروع کردید ؟


علی محمدشاهی: بله، اجرای قبلی رامشه به رهبری آقای مهرابی روی صحنه رفته بود. در رابطه با چگونگی آشنایی، باید عرض کنم که پیش از آشنایی من با رامشه، تعدادی از نوازندگان این ارکستر در پروژه‌ای دیگر با بنده همکاری داشتند. مدتی گذشته بود که یکی از دوستان با من تماس گرفت و پروژه کنسرت مشترک رامشه و استاد رشیدی را مطرح کرد و صحبت‌های او حاکی از این بود که رامشه قصد دارد برای این پروژه از یک رهبر میهمان برای همکاری دعوت کند. بعد از جلسه‌ی حضوری و انجام رایزنی بیشتر، جناب مهرابی از بنده برای رهبری رامشه در این کنسرت دعوت کردند و کمی بعد مسئله جدی شد و نهایتاً با توافق همکاری با استاد رشیدی عزیز، این پروژه به‌صورت مشترک بین ما آغاز شد. رامشه در ابتدا حجم زیادی نداشت و به‌تبع سبک و ژانر کاری خود، با تعداد نوازندگان کمی به فعالیت می‌پرداخت اما با توجه به نوع و سطح پروژه‌ی کنسرت مشترک با استاد رشیدی و نوع صدادهی مطلوب، الزام بر این بود که با جذب نوازنده حجم نوازندگان افزایش پیدا کند و ارکستر ازنظر گروه‌های سازی گسترده و تکمیل شود که این امر با مشورت آقای مهرابی انجام شد و خوشبختانه الان رامشه از وضعیت خوبی برخوردار است.


استاد رشیدی، چطور شد که بعدازاین همه‌سال سکوت، تصمیم گرفتید که سکوت خودتان رو بشکنید و بازهم به روی صحنه بیایید و قطعات نوستالژیک و خاطره‌انگیزتان را به گوش مخاطبان و دوستدارانتان برسانید؟ )آن‌هم با یک ارکستر جوان.(


استاد رشیدی: بله ارکستر جوان. ارکستر جوانی که تک‌تک چهره‌های آن قابل‌توجه‌اند. امروز روز ایجاد هماهنگی و همدلی بین 60 نفر موزیسین کار بسیار بزرگی است. در درجه اول من خوشحالم که این مجموعه از پس این کار دشوار به‌خوبی برآمده‌اند. اما در رابطه با سؤال شما، اگر بخواهم شرح ماوقع گذشته را بدهم، مثنوی هفتاد من کاغذ می‌شود. چه شد که من بیست سال مداوم در رادیو ایران آهنگساز و خواننده بودم و بعد اجباراً و اضطراراً 30 سال جدا شدم. به‌هرروی دراین‌باره آنچه گفتنی بود را در کتاب "عطر گیسو، خاطره‌ها و نغمه‌ها" توضیح داده‌ام. به هر صورت، هنر هرگز در آدمی نمی‌میرد. من اجباراً از رادیو و تلویزیون استعفا دادم، اما هرگز نتوانستم آهنگ نسازم و زمزمه نکنم و آن‌همه دوری از رادیو و تلویزیون نتوانسته است جلوی فعالیت آهنگسازی مرا بگیرد. در این مدت که از این فضا دور بودم آهنگ‌های بسیاری ساختم و امیدوارم اکثر این آهنگ‌ها با همین ارکستر رامشه اجرا شود. باید ارکستر رامشه را آن‌طور که هست و شایسته‌ی سطح هنری اوست معرفی کنم و این کار را خواهم کرد چراکه از سر علاقه‌ی من به آن‌هاست. همه‌ی این جوانان را. رهبرشان آقای محمدشاهی، سرپرستشان آقای مهرابی و هم‌نوایم مرتضی خنجری و تک‌تک نوازندگان و خوانندگان آن مثل فرزندان من می‌مانند. تلاش ما بر این است که کاری بکنیم که شاید در این سال‌ها بی‌نظیر باشد و این تصمیم راسخ ماست.


ramesheh


آقای خنجری، شما به‌زودی در کنار استاد رشیدی به روی صحنه خواهید رفت و بعضی از قطعات به‌یادماندنی ایشان را در کنارشان خواهید خواند. برای ما بیشتر از موقعیت خاصی که در آن قرارگرفته‌اید توضیح دهید.


مرتضی خنجری: همان‌طور که فرمودید، در کنار استاد رشیدی بودن افتخاری است که نصیب من شده. صدای استاد از کودکی در گوش من بوده و به بعضی از قطعات ایشان تمرین می‌کردم و با آن‌ها خاطرات خوبی دارم. هرگز فکر نمی‌کردم که این‌چنین موقعیت مهیا شود که بتوانم در کنار ایشان به اجرای برنامه بپردازم و این حقیقتاً برای من باعث افتخار است که موقعیتی فراهم شد تا بتوانم در کنار استاد به فعالیت بپردازم و از ایشان ممنونم که بنده رو پذیرفتن.


آقای محمدشاهی، لطفاً برای ما درباره وضعیت فنی کنونی ارکستر بیشتر توضیح دهید.


علی محمدشاهی: بله، داستان مفصل است. به‌عنوان مقدمه کوتاه عرض می‌کنم، حدود 11 سال پیش من برای اولین بار با استاد رشیدی در پنجمین آوای دوست، بزرگداشت استادان احمد ابراهیمی، منصور نریمان، حسین یوسف زمانی و منوچهر همایون پور که از قضا در آن برنامه آواز کوتاهی خواندم دیدار کردم. زمانی که برای اولین بار سر تمرین این پروژه آمدم، باور این مسئله که قرار است ارکستری را رهبری کنم که استاد امین الله رشیدی با آن خواهد خواند، برایم چندان راحت نبود. این مسئله شامل حال خود ارکستر نیز بود و قدری زمان برد تا ارکستر جوانی که از همکاری با استاد رشیدی شگفت‌زده بود، بتواند تمرکز خود را برای انجام تمرینات به دست آورد و پویایی لازم حاکم شود. به‌هرحال طبیعتاً با توجه به سطح کاری این پروژه، احتیاج بود که ارکستر در قسمت‌های مختلفی تقویت شود که این کار به نحو قابل قبولی انجام شد. رامشه تاکنون روندی صعودی قابل‌توجهی را طی کرده است و در حال حاضر من از صدادهی این ارکستر جوان رضایت دارم.


اما در رابطه با ارکستراسیون و سازهای موجود در این کنسرت، باید عرض کنم که گروه سازهای زهی، بادی چوبی، سازهای ایرانی به‌عنوان تک‌نوازان، پرکاشن شامل سازهای کوبه‌ای ایرانی و غیر ایرانی، پیانو و گروه کر تشکیل‌دهنده ارکستر رامشه برای این کنسرت هستند.


رپرتوار اجرایی این کنسرت نیز متشکل از قطعاتی خاطره‌انگیز از ساخته‌های استاد رشیدی، گزیده‌ای از ساخته‌های آقای علیرضا مهرابی و یک قطعه این ساخته‌های اینجانب است.


لازم به ذکر است که رامشه کنونی مجموعه‌ای سطوح سنی مختلف از موزیسین‌های نوجوان تا پیشکسوتانی چون استاد رشیدی را در برمی‌گیرد و در ششم خردادماه 95 3 نسل به‌طور هم‌زمان باهم بر روی صحنه به اجرای برنامه می‌پردازند که در نوع خود رویدادی کم‌نظیر است. آشتی نسل جوان با موسیقی اصیل ایرانی امری است مهم که در این پروژه به‌خوبی تحقق‌یافته. در وضعیت نگران‌کننده امروز موسیقی مملکت، بی‌شک می‌توان این آشتی را به فال نیک گرفت و از آن به‌خوبی حمایت کرد تا جوانان بتوانند رجوعی داشته باشند به فضای موسیقی اصیل کشورمان. همان حال هوایی که هنوز فراموش نشده و نغمه‌های آن در زیر لب پیر و جوان زمزمه می‌شود. امیدوارم این روند روبه‌جلو و مثبت ادامه داشته باشد.


بسیار خوشحال و مفتخرم که قطعاتی زیبا و دل‌نشین را با ارکستری جوان و پرانرژی اجرا می‌کنم.


آقای مهرابی، ممنونم می‌شویم اگر درباره‌ی برنامه‌های آتی ارکستر به ما توضیح دهید:


علیرضا مهرابی: بی‌شک ارکستر رامشه می‌کوشد تا روزبه‌روز کیفیت کاری خود را افزایش دهد و در این مسیر حمایت و پشتیبانی پیشکسوتان بسیار حائز اهمیت خواهد بود. امید است که رامشه بتواند ترکیبی از نیرو و انرژی جوانان خود و تجربه و دانش پیشکسوتان را در تهران و حتی در شهرستان‌ها با خوانندگان و تک‌نوازان مختلف به روی صحنه ببرد.


استاد رشیدی، کمتر از 10 روز به کنسرت بزرگ مشترک ارکستر رامشه و شما باقی‌مانده است. لطفاً اگر سخنی به‌عنوان حسن ختام دارید با مخاطبان مطرح کنید:


استاد رشیدی: ببینید خواستن توانستن است. بی‌شک چنین کارهای بزرگ و باشکوهی از جوانان ما برمی‌آید و این کنسرت شاهدی بر این مدعاست. خطاب به تمام عزیزانی که ما را می‌بینند و صدای ما را می‌شنوند عرض می‌کنم، امیدوارم که مسئولین و سردمداران موسیقی مملکت رسالی هنری خود را فراموش نکنند و این نیروی جوان را تشویق کنند و از چنین پتانسیل‌هایی استفاده کنند. امیدوارم که متولیان رسمی موسیقی قدر این شور و اشتیاق را بدانند.


من از تمام عزیزانی که اهل ذوق هستند و از موسیقی ایرانی خاطره خوشی دارند دعوت می‌کنم تا شاهد ارائه قطعاتی با عطر و بویی آشنا و دلپسند در کنسرت بزرگ ارکستر رامشه در ششم خردادماه باشند. شاهد هنرنمایی جوانانی مشتاق و هنرمند که نیروی جوانی آنان باتجربه درآمیخته و محتوایی درخور حاصل از پیوند تجربه و عمل را فراهم آورده است. امیدوارم دوستداران موسیقی به این کنسرت تشریف بیاورند و از برنامه رضایت داشته باشند.


منبع: ریتم نو


نویسنده: میلاد جعفری


عکس: میلاد جعفری

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه