ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۳۲۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۲۷ تير ۱۳۹۵

ارکستر سمفونیک تهران برای ارمیا نواخت

ریتم نو – ارکستر سمفونیک تهران شب گذشته (26 تیرماه) با رهبری ایوان الیو در تالار وحدت روی صحنه رفت و دو اثر از محمد سعید شریفان را به اجرا درآورد.


در دوره جدید فعالیت‌های ارکستر سمفونیک تهران و پس از دو ماه از آخرین اجرا، این ارکستر قطعه «در جنگل» و سمفونی «ارمیا» را که هر دو مرتبط با محیط‌زیست هستند با رهبری ایوان الیو اجرا کرد.


در بخش اول، قطعه در جنگل با همراهی ارکستر زهی نواخته شد و با نمایش تصاویری از جنگل و درختان تداعی‌گر ذهنیت خالق اثر در نگریستن به درختان تنومند و انبوهه در جنگل بود و موسیقی این اثر با شروع تاریک، غلیظ و آرام خود همراه با نگاه به بالا، به‌تدریج به سمت نور، ظرافت و روشنایی حرکت می‌کرد.


این قطعه که در سال 1389 نوشته‌شده بود برای نخستین بار در ایران و با همراهی ارکستر زهی به اجرا درآمد.


در بخش بعدی این کنسرت سمفونی ارمیا با موضوع دریاچه ارومیه اجرا شد. ارمیا در کتاب اوستا به دریاچه ارومیه گفته می‌شود و حالا نام سمفونی جدید سعید شریفیان هست که با عنوان سمفونی وحدت و هم‌زیستی اقوام ایرانی معرفی‌شده است.


در این سمفونی که چهار قسمت دارد از سازهای ایرانی و محلی در کنار ارکستر سمفونیک استفاده‌شده است که قسمت اول آن در فرم رندو و تم اصلی آن برگرفته از حرکت امواج آرام این دریاچه بود که به ترتیب ملودی‌های ارمنی، ترکی و کردی آن را احاطه کرده بودند به‌طوری‌که بعد از هر برگشت و اجرا به این تم می‌رسید.


موومان دوم عمدتاً بر اساس ملودی ساخته‌شده از فرهنگ موسیقی آسوری بود که در وسط قطعه به ملودی کردی دیگری می‌رسید.


موومان سوم به‌صورت موجی طراحی‌شده بود که به‌تدریج و در اواسط آن به فضای ظریف و آرام در دستگاه ماهور منتهی می‌شد. موومان چهارم نیز بر گفته از موسیقی چهار قوم ایران بود که در یک گستره و بافت صوتی سمفونیک به اوجی آرمانی رسید و سپس در انتها با ترکیب دو ملودی کردی و ترکی هم‌زمان و بر روی‌هم به پایان رسید.


گفتنی است؛ کنسرت ارمیا ارکستر سمفونیک تهران با موضوع دریاچه ارومیه به آهنگسازی و مدیریت هنری «محمد سعید شریفیان»، رهبری «ایوان الیو» و با ارکستر مایستر «ارسلان کامکار» برگزار شد.


همچنین علی جنتی، معصومه ابتکار، حسن ریاحی، شهرداد روحانی، استاندار آذربایجان غربی، نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی، رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه و تعداد زیادی از اهالی استان آذربایجان غربی مهمانان ویژه‌ی این اجرا بودند.



منبع: ریتم نو


عکس: امین رجبی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه