ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۴۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۶ آذر ۱۳۹۴

ارکستر سمفونیک تهران در وصف علمدار نواخت/ فرزند رسول خادم؛ قهرمان آهنگسازی شد

ریتم نو: کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری ارکستر علی رهبری همزمان با فرا رسیدن اربعین حضرت سیدالشهدا (ع) ، شب گذشته پنجم آذر ماه سال جاری در تالار وحدت برگزار شد.

848A0372




این کنسرت از دو بخش تشکیل شده که در بخش اول این کنسرت قطعه «شهرزاد» اثر نیکلای ریمسکی کورساکف برای دوستداران موسیقی اجرا شد که قطعه «شهرزاد» یکی از محبوب‌ترین قطعات کورساکف است.این اثر ارکسترال نمونه بارز در آمیزش سازبندی خیال پردازانه و رنگارنگ با ملودی های پرزرق و برق است.


«شهرزاد» بر اساس داستان‌های هزار و یک شب ساخته شده و در چهار موومان با نام‌های «دریا و کشتی سندباد» ، «شاهزاده کلندر» ، «شاهزاده و شاهدخت جوان» و «جشنواره بغداد» اجرا شد.


ارکستر سمفونیک تهران در بخش دوم این کنسرت، قطعه « علمدار » ساخته پوریا خادم فرزند 16 ساله رسول خادم (قهرمان ملی کشورمان) را اجرا کرد. همچنین در این قطعه پوریا خادم ضمن آهنگسازی، نوازندگی پیانو را هم برعهده داشت. در این قطعه روایتی از روز آخر زندگی حضرت عباس (ع) در چهار موومان اجرا شد.


علی رهبری رهبر و مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران پس از اتمام این کنسرت از پوریا خادم برای حضور یافتن روی صحنه دعوت کرد و گفت : «پوریا خادم که آهنگسازی این قطعه را انجام داده ، در هر جای دنیا که بود ، بیش از این تشویق می شد. پدر او رسول خادم در رشته کشتی قهرمان المپیک بوده اما امروز پسرش در سن 16 سالگی قهرمان آهنگسازی شده است.»


وی افزود : «باید به ایرانی بودنمان افتخار کنیم.پدر و مادر ما در موسیقی کلاسیک بی سواد بودند اما استعداد داشتند.پدر پوریا خادم کشتی گیر بود اما همین پدر پسرش را در راه موسیقی می گذارد و این مایه افتخار است.»


رهبری در ادامه خطاب به رسول خادم که در تالار وحدت حاضر بود ، گفت : «شما برای ایران افتخار آفریدید و مدال طلا گرفتید.امیدوارم پسر شما هم در هنر خودش مدال طلا بیاورد.»


در اواخر برنامه هم علی رهبری از رهبر گروه کر و همچنین اعضای ارکسترش تشکر کرد.


حسن ختام این کنسرت ، اجرای قطعه «ای ایران» بود و حضار داخل سالن ، به احترام نام مقدس جمهوری اسلامی ایران ، از جای خود بلند شدند و ایستاده شاهد هنرنمایی گروه ارکستر سمفونیک تهران بودند.



منبع: ریتم نو


نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی


عکس: دنیا گردینی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه