ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۲۷۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۵

از مسير شكست پيروزى حاصل نمي شود

ریتم نو: استاد حسین علیزاده که نامش به عنوان رئیس افتخاری ارکستر فیلهارمونیک پارسی در خبر روز گذشته این ارکستر اعلام شده بود، نامه ای را خطاب به علی رهبری منتشر کرد.

حسین-علیزاده




استاد علیزاده ترجیح داد تا مدیر افتخاری مسیری با شکست دوباره نباشد چراکه معتقد است از مسیر شکست، پیروزی حاصل نمی شود

 

متن نامه به شرح ذیل است:

دوست و هنرمند گرانقدر استاد على رهبرى
با سلام هاى گرم


مدت مديدي ست كه جدالى نا برابر با خود، در امور هنرى و اجتماعى، شما را از مسير نيم قرن عشق ، تلاش ، تداوم ، افتخار و سربلندى نام تان به عنوان فرزند اين سرزمين دور نگه داشته و نام شما به طور ناشايست در امورى برده مي شود كه نا خوداگاه اين سئوال را در ذهن تداعى مي كند:آيا على رهبرى همانند همه هنرمندان و هنردوستان و هنرشناسان و اساتيد بزرگ ايران و جهان، جايگاه رفيع اين نام را مي شناسد؟آيا جايگاه على رهبرى حضور ايشان را در همه امور و در كنار و مقابل همه جريانات توجيه مي كند؟ آيا با امضاء و يا توافق مسئولين، به جايگاه هنرى ايشان صحه گذارده مي شود ؟
مسلماً خير! زيرا موقعيت و جايگاه هنرى شما را، شما تعيین مي كنيد. حكم و قراردادهاى ارگان ها جايگاه شما را مشخص نمی کنند. اما در اين دوره، مسيرى كه طى شد ثابت كرد با تمام اعتماد به نفسِ به حقى كه در هنر خود داريد ،در مسائل مربوط به آن به عنوان يك هنرمند مستقل عمل نكرديد؛ اميد بستن به امورى كه بعد از گذشت حدود چهار دهه، در زمينه موسيقى نشان از عدم درك و اطلاع شما از سياست و برنامه ريزى و نگاه دقيق به مسئولين هنرى بوده است .تكيه بيش از حد شما به اشخاصى كه با انگيزه هاى سياسى و تشكيلاتى- و نه با انگيزهاى  هنرى -در كنارتان بوده اند، شما را دچار اشتباه كرد و اين تصور را برايتان پيش آورد كه حاميان تشكيلاتى، حاميان هنرى شما نیز هستند. شما در دولت اميد ، دستان قدرتمندِ خود را، اميدوارانه حركت داديد غافل از اين كه اميد، بدون اگاهى از شرايط غير ممكن است.
على رهبرى عزيز، استاد گرانقدر!
عدم موفقيت در پيشبرد اهداف هنرى در ايران  وابسته و يا مستقل از دولت فرقى نمي كند. دولت را هم ملت مي سازند. اخلاق و منش هنرى ، ملتى است نه دولتى. حضور شما در عرصه جهانی، نام ايران و شما را جاودانه مي كند اما در حال حاضر حضور شما در ايران، فراموشى ارزشهاى والاى شماست كه به تصميمات شما گره خورده است.
تجربه ی تشكيل مجدد اركستر همان اشتباه گذشته را تكرار خواهد كرد زيرا پايگاه فرهنگىِ جامعه ی موسيقى در حال حاضر، چه دولتى و چه غيره از يك شرايط تبعيت مي كند: عدم امنيت هنرى ، عدم امنيت اقتصادى ، عدم سياست گذارى و نیز نگاه نا شايست به جايگاه و موقعيت هنر موسيقى.
اگر روزی فضاى شفاف و پر مهر و بى حاشيه حاكم شود، بازگشت شما مبارك خواهد بود در غير اين صورت شما نيز دور از حاشيه نخواهيد بود.
در ضمن استقلال اينجانب از تمام امور، ايجاب مي كند  من نيز مدير افتخارى مسيرى با شكستى دوباره نباشم.


با احترام و تقدير از شما،
حسين عليزاده


1 خردادماه ٩٥


منبع: ریتم نو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه