ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۴

از همکاری با زانیار تا همخوانی با امید حاجیلی

ریتم نو : «فرهاد جهانی» ترانه‌سرا و خواننده خوش‌نام موسیقی کشور است که تاکنون ترانه‌های ماندگاری را با صدای خواننده‌هایی چون «سیروان خسروی»، «زانیار خسروی»، «امید حاجیلی»، «عماد طالب‌زاده» و...  از وی شنیده‌اید که ازجمله این ترانه‌ها می‌توان به ترانه «دستی‌دستی» با صدای زانیار و ترانه «داد» که به‌تازگی با صدای «امید حاجیلی» منتشر شد، اشاره کرد.
Farhad-Jahani-Jazb

 

+ حضور فرهاد جهانی به عنوان ترانه سرای اصلی آلبوم حاجیلی


 

چه زمانی با حاجیلی آشنا شدید؟

از سال هشتادوهفت.

یکدفه؟

خیر؛ آن زمان با زانیار آشنا شدم  و یک روز آهنگ‌های «امید حاجیلی» را گوش می‌دادم و پیش خودم گفتم؛ چقدر خوب است و بسیار زیاد لذت بردم. سه روز بعد، زانیار تماس گرفت و به دفترش رفتم و آنجا از من پرسید که با «امید حاجیلی» همخوانی می‌کنم. خوب اولش اصلاً باور نمی‌کردم اما گفتم خوب چرا نمی‌خوانم؟

در دو پروژه با امید همکار کردم. قطعات «عشق منی»  و «عقل تو از دست دادی» که قطعه «عقل تو از دست دادی» منتشر نشد و یک پروژه دیگر را بانام «بوم بوم» همکاری کردیم که ترانه کار برای من بود اما امید قسمت‌هایی از آن را تغییر داد.

چه دلیلی باعث شد که با حاجیلی همخوان شوید؟

به خاطر کاراکتر کار با او همخوان شدم چراکه آن زمان شناخت زیادی از امید نداشتم. اما از هجده‌سالگی حاجیلی الگوی زندگی من شد همانند خیلی از کودکانی که دایی یا عموی خود را الگو می‌دانند.

از قطعه «بوم بوم» برایمان بیشتر توضیح دهید.

بعد از «بوم بوم»، ترانه «قضیه از این قراره» را با تنظیم سیروان و ملودی زانیار کارکردم  که «عماد طالب‌زاده» آن را خواند و موزیک ویدئویی نیز ساخته شد. همه ما می‌گفتیم این کار گل می‌کند چراکه برایش موزیک ویدیو ساخته شد و فضای موسیقی‌اش هایپرتر بود و هزاران یال و کوپال داشت.

 

هر دو قطعه منتشر شد اما طوری که «بوم بوم» گل کرد قطعه «قضیه از این قراره» گل نکرد. به‌جرئت می‌گویم حتی «بوم بوم» در یک فیلم آلمانی نیز پخش شد.

 

چند سالی با حاجیلی ارتباط نداشتید و بعد از چند سال این همکاری دوباره شکل گرفت.

بله؛ من به دلیل یکسری مشکلات و اعزام به خدمت سربازی کمی از هنر دور شده بودم اما زمانی که از خدمت برگشتم، احساس کردم بدون نمی‌توانم زندگی کنم و دوباره شروع به کارکردم. با دوستان خوبی چون «فرهاد ایرانی» و «نیمان» آشنا شدم تا اینکه یک روز فرهاد با من تماس گرفت و از من خواست به دفتر وی بروم، آنجا بود که «امید حاجیلی» را دیدم!

باهم صحبت کردیم تا اینکه به امید گفتم:«چرا با من کار نمی‌کنی؟ که در جواب گفت فرصتش پیش نیامده و من هم گفتم خوب پیش بیار . امید هم گفت آلبوم را جمع کردم و بعد از چند دقیقه گفت "کم‌کم" را تو بگو من هم ماکت کار را گرفتم به استودیو رفتم  شب تا صبح نوشتم و برایش خواندم که گفت: نه این خوب نیست!»

یک ترانه دیگر برایش فرستادم گفت بد نیست و چند ترانه دیگر نیز برایش فرستادم، من روی آن ملودی شش ترانه نوشتم که به امید گفتم کدام ترانه بهتر است و امید گفت: چند تا ترانه را باهم ترکیب می‌کنیم که "کم‌کم" شکل گرفت و در آلبوم جدید امید حاجیلی این قطعه قرار دارد.

در آلبوم جدید چند قطعه از سروده‌های شما است؟

فکر می‌کنم نزدیک به هشت یا نه قطعه که بعضی از آن‌ها همچون "افتاد" منتشرشده است.

به‌نوعی با امید به‌صورت فول آلبوم کارکرده‌ای؟

تقریباً می‌شود گفت که این‌گونه است.

آلبوم چند قطعه دارد؟

یازده یا دوازده قطعه دارد که شاید بیشتر و شاید کمتر شود چراکه احتمال دارد قطعه "افتاد" و یا "ای‌داد" در آلبوم قرار نگیرد.

ملودی‌ها و تنظیم آلبوم با چه کسانی است؟

ملودی‌ها و تنظیم‌ها را امید شخصاً بر عهده دارد که یکسری از ملودی‌ها فولک است.

پس می‌شود گفت امید حاجیلی یک آلبوم ارزان جمع کرده است!

یک آلبوم ارزان باکیفیت بسیار بالا که در این زمانه اصلاً اتفاق نمی‌افتد.

همکاری با امید حاجیلی تا چه زمانی ادامه دارد؟

تا آخر عمر با امید کارخواهم کرد. کاری هم به حرف دیگران ندارم، من امید را واقعاً دوست دارم و شاید باورتان نشود در مقابل امید اصلاً اعتمادبه‌نفس ندارم و تا جایی که امید بخواهد به او ترانه می‌دهم.

اخیراً با چه کسانی همکاری داشتید؟

در آلبوم «سینا شعبانخانی: همکاری داشته‌ام که یک تک آهنگ از شعبانخانی با ترانه من پخش‌شده است.

از آلبوم خودتان برایمان بگوید.

از سن هجده‌سالگی یکسری کارهایی را انجام داده‌ام که می‌خواهم آن‌ها را در غالب یک آلبوم منتشر کنم و تعدادی از قطعات که به‌تازگی ساخته‌شده‌اند. آلبوم  دارای نه قطعه که تمام ملودی‌ها از ساخته‌های خودم است اما هنوز به سمت تنظیم نبرده‌ام فقط تنظیم یکی از قطعات در روزهای آخر تیر آماده‌شده که نیمان تنظیم آن را انجام داده است.

از ترانه برایمان بگویید.

این را به ترانه‌سراهای محترم می‌گویم، آن‌قدر ترانه را سخت نگیرید واقعاً خبری نیست این کاری که من انجام می‌دهم اسمش ترانه است و کاری هم که دیگری انجام می‌دهد، ترانه است بااینکه دیگری تکرار مکررات می‌کند اما من، خیر.

در جلسات ترانه شرکت خواهید کرد؟

شخصاً در هیچ کارگاهی شرکت نخواهم کرد چراکه دفاعیه‌ای که از سبکم ارائه می‌دهم، افراد آن جلسه را اذیت می‌کند. من دفاعیه‌ای دارم که «سیامک عباسی» به من گفت و مدیون او هستم. وی گفت: «در تاریخچه 1500 ساله ادبیات تو کجا قرار داری که بگویی من در اینجا هستم و راجع به آن بحث کنی.»

تا کی ادامه می‌دهید؟

تا آخر عمرم! من باید بمانم و تا آخر عمرم این کار را انجام می‌دهم و این‌گونه می‌نویسم.

حس خوب برای فرهاد جهانی چه موقع پیش می‌آید؟

وقتی می‌نویسم و می‌خوانم و دوست دارم. در کنسرت زمانی که مردم با ترانه‌های من ارتباط برقرار می‌کنند حس خیلی خوبی دارم، خیلی وقت‌ها این حس خوب به نوشتن مربوط می‌شود.

کتاب ترانه چاپ می‌کنید؟

یک روزی واقعاً این کار را انجام خواهم داد و خودم هزینه‌اش را می‌دهم و در تیراژ بالا  به‌صورت رایگان توزیع خواهم کرد.

هدف فرهاد جهانی چیست؟

هدف فرهاد ترانه‌اش است که بگوید: قلمش عضوی از ادبیات فارسی ایران است.

اساتید این را قبول می‌کنند؟

برای من مهم نیست. برایم این مهم است که من می‌جنگم !

متولدین 1400 به بعد این‌گونه ترانه‌ها را حفظ می‌کنند؟

چراکه نه، حفظ می‌کنند. شخصاً معتقدم آنچه من می‌نویسم مدل فرهاد جهانی است مثل آقای گلرویی.

صحبت پایانی:

هرکدام از هنرمندان که موردعلاقه‌تان هستند را حمایت کنید.

 

منبع : ریتم نو

نویسنده : شایان رسول‌زاده
تقویم هنری ادامه