ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۵

اعتراض خانه موسیقی به لغو کنسرت‌ها در خراسان

ریتم نو - حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی روز گذشته در نشست ماهیانه به نمایندگی از جامعه موسیقی کشور به برخی اظهارنظرهای صورت گرفته از سوی مسئولین در خصوص ممانعت از اجرای برنامه‌ها و کنسرت‌های موسیقی در استان خراسان و شهر مشهد اعتراض کرد.
 

PC685DDEF




به گزارش ریتم نو به نقل از سایت خانه موسیقی؛ نشست ماهیانه هنرمندان و اعضای خانه موسیقی روز گذشته در فرهنگسرای ارسباران با اجراهای متنوع موسیقی برگزار شد.


در ابتدای این نشست، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) در ابتدا ضمن خوشامدگویی به حضار و اعضای خانه و همچنین تشکر و قدردانی از مدیر و کارکنان فرهنگسرای ارسباران برای میزبانی این نشست ، گفت: اخیراً مسائلی پیش‌آمده که مجبوریم باهم درد دل کنیم و صدای مظلومیت جامعه موسیقی را به گوش همه‌کسانی که گوش شنوایی دارند برسانیم. متأسفانه در این روزها مسائل تلخ و عجیبی را جامعه موسیقی تجربه می‌کند. قاعدتاً هر چه زمان بگذرد باید چالش‌ها کمتر شود چون فکر می‌کنیم حدود سی‌وهشت سال کافی است که هنرمندان موسیقی و جامعه موسیقی ثابت کند که خدمتگذار است و بتواند کارکردهای خود را در نشیب و فرازهای مختلف، همراهی و همدلی و تأثیر خودش را ثابت کند.


 تسویه‌حساب‌های سیاسی


وی افزود: قاعدتاً باید این‌ها ثابت و چالش‌ها کم شده باشد ولی متأسفانه ناگهان با اتفاقی شگفت مواجه می‌شویم و می‌بینیم هجمه عجیب‌وغریبی به سمت موسیقی آغاز می‌شود. مقداری از آن ممکن است قابل‌درک باشد چون خیلی چیزها بهانه رقابت‌های سیاسی قرار می‌گیرد ولی موسیقی نباید دستخوش این مسائل قرار بگیرد. انتظار داریم که سیاسیون تسویه‌حساب‌هایشان را جای دیگری انجام دهند، چرا هنرمندان و جامعه موسیقی را به میان می‌کشند؟ چرا موسیقی مظلوم را این‌گونه به مسلخ می‌برند؟!


نقش آثار موسیقی زمان انقلاب 


حمیدرضا نوربخش گفت: مگر هنرمندان موسیقی چه کرده‌اند؟ این موسیقی مورد ظلم قرارگرفته ولی امروز بسیار شگفت است. موسیقی از ابتدای انقلاب اسلامی یعنی از موقع ای که حرکت فراگیر مردم آغاز می‌شود، موسیقی هم در کنار این مردم بوده و نقش تاریخی خود را انجام داده. آثاری که به‌هیچ‌عنوان قابل‌انکار نیست و در همه این سال‌ها هرزمانی که رسانه ملی می‌خواهد سالگرد این رخداد تاریخ معاصر را مرور کند، از موسیقی کمک می‌گیرد. آن چیزی که بتواند تمام ذهن و ضمیر مردم را در یک برهه تاریخی به آن واقعه مهم سوق دهد، فقط موسیقی است. زمانی که آن سرودها و آثار جاودان موسیقی در آن برهه آفریده‌شده ،پخش می‌شود، تمام جامعه رنگ و بوی دوره انقلاب را به خود می‌گیرد.


حضور موسیقی و موسیقیدانان در دوران دفاع مقدس


وی افزود: این موسیقی در آن دوره به طرز شگفتی توانست  بین همه اقشار ملت همدلی ایجاد کند و چه آثاری که از بزرگان موسیقی ما از استاد شجریان و جناب شهرام ناظری گرفته تا محمدرضا لطفی، پرویز مشکاتیان و حسین علیزاده و دیگران خلق شد، مجموعه چاوش‌ها همه تحت تأثیر آن مقطع تاریخی بود.  از مقطع انقلاب عبور می‌کنیم به دوران دفاع مقدس می‌رسیم. مگر این هنرمندان موسیقی نبودند که در کنار رزمندگان از همه هستی این مملکت دفاع کردند؟ مگر در بین هنرمندان موسیقی شهید نداریم؟مگر جانباز و آزاده نداریم؟ آثار زیادی در آن دوره هشت‌ساله برای بسیج مردم و برای روحیه دادن به رزمندگان و تهییج آن‌ها خلق شد. حتی هنرمندان موسیقی در جبهه‌ها هم حضور داشتند. حتی برای ایجاد فضای دفاع مقدس که هفته آن خیلی هم دور نیست از همین موسیقی‌ها برای یادآوری  استفاده می‌شود.


پیشتازان وحدت ملی


نوربخش گفت: چطور است که عده‌ای همه این‌ها را فراموش می‌کنند و یادشان می‌رود این‌ها همان هنرمندان موسیقی هستند که خودجوش -و نه به فرموده هیچ‌کس- همه‌جا و در هر برهه‌ای با مردم بودند و هر اتفاقی که در این کشور افتاده این‌ها در کنار مردم ایستاده‌اند.  هرزمانی که احتیاج به همدلی این مردم بوده و احتیاج به این بوده که همه ید واحده باشیم، این هنرمندان موسیقی بودند که برای این اتفاقات پیشتاز بودند.


 مؤدب‌ترین به آداب


مدیرعامل خانه موسیقی گفت: در یکجایی به‌یک‌باره مواجه می‌شویم بااینکه یک مسئول محترمی مواضع عجیبی می‌گیرد و به کنسرت‌های موسیقی می‌تازد و کنسرت را یک امر قبیح معرفی می‌کند. کنسرت موسیقی چیز عجیبی نیست. کنسرت یک اجرای برنامه موسیقی است. موسیقی ما انواع اقسام مختلفی دارد. زمانی که عده‌ای در یک محفلی برای شنیدن یک نوا و نغمه موسیقی جمع می‌شوند. اتفاقاً تا الان در استان خراسان با هر موسیقی که مواجهه صورت گرفته از جنس موسیقی‌ای بوده که مخاطبین آن مؤدب‌ترین به آداب هستند. در یک گردهمایی موسیقی سنتی مردم با تمرکز تمام و با سکوت  حاضر می‌شوند تا تمرکز هنرمند به هم نخورد. کجا در برنامه موسیقی سنتی داریم که کسی با فرد کنار دستش حتی حرفی زده باشد. تا جایی که بگویند این‌ها در موسیقی سنتی دست  می‌زنند و هورا می‌کشند و حرکات عجیب انجام می‌دهند. کجا چنین چیزی بوده؟ امیدوارم که این حرف‌ها از روی ناآگاهی باشد.


نقش مراسم مذهبی و تعزیه  در حفظ موسیقی ملی


حمیدرضا نوربخش افزود: باید آگاهی داد اگر این حرف‌ها از روی آن ناآگاهی است. امیدوارم این حرف‌ها به گوش مسئول آن‌هم برسد که معنای کنسرت موسیقی کف و سوت و هورا و حرکات عجیب نیست. معنای آن اجرای برنامه موسیقی آن‌هم از این جنس هنر موسیقی است. انواع دیگری از موسیقی پرهیجان‌تر هم هست که در آن‌هم به‌هرحال هنرمند را تشویق می‌کنند. مگر اشکالی دارد؟ مگر در یک سخنرانی سخنران را تشویق نمی‌کنند و ابراز احساسات نمی‌کنند؟ مگر در اعیاد مذهبی که در رسانه ملی هم پخش می‌شود، آقایان مداحان وقتی در اعیاد برنامه پرشور و هیجان اجرا می‌کنند، مگر مخاطبینشان کف نمی‌زنند؟ کجای این مساله اشکال دارد؟


نوربخش گفت: مگر موسیقی ما با مناسک مذهبی منافاتی دارد؟ موسیقی سنتی ما برآمده از دل دین و مذهب ما است. در چند صدسال یکی از بسترهای مهم حفظ، رشد و اشاعه موسیقی مذهب و مراسم مذهبی بوده است. در قالب همین مراسم روضه‌خوانی و تعزیه این مسائله صورت گرفته است. تعزیه یکی از مهم‌ترین ارکان اعتلای موسیقی بوده. چرا می‌خواهیم این‌ها را جدا کنیم؟ چرا هر چیزی را می‌خواهیم مبتذل جلوه دهیم. البته موسیقی مبتذل هم داریم.


پخش موسیقی در منقبت حضرت امام رضا (ع) در رسانه ملی


 مدیرعامل خانه موسیقی گفت: اینکه بگوییم در یک شهر و به خاطر موقعیت خاص مذهبی آن شهر و وجود مقدس حضرت امام رضا(ع)  موسیقی نباید اجرا شود هیچ توجیه قانونی ندارد؛ چرا باید بگوییمشان این شهر نیست که در آن موسیقی اجرا شود. چرا نیست؟ مگر آثار موسیقایی در منقبت حضرت امام رضا(ع) تولید نشده است؟ مگر همین آثار از رسانه ملی پخش نمی‌شود؟ چرا آنجا کسی حرف نمی‌زند؟ مگر برای بزرگان دینمان آثار موسیقی نساختیم و اجرا نکردیم؟ چطور در آنجا کسی نمی‌گوید شان آن بزرگان خدشه‌دار شده؟ حالا چطور برای اجرای یک برنامه این صحبت‌ها می‌شود؟ . حداقل بیاییم مرزی بگذاریم و به‌طورکلی نباید صورت مساله را حذف کنیم. بگوییم در اینجا نوعی از موسیقی که آدابی در آن رعایت می‌شود اشکالی ندارد.


وی افزود: فراتر از این می‌آیند برای یک استان و یک خطه مهم از این کشور قانون می‌گذارند. مگر می‌شود چنین کاری انجام داد؟ من از جناب آقای دکتر علی مطهری، نماینده محترم مجلس تشکر می‌کنم که گفتند ین مملکت فدرالی اداره نمی‌شود که هر اقلیمی برای خودش قانونی داشته باشد. ما همه در این مملکت تحت یک قانون و تحت یک حاکمیت و دولت زندگی می‌کنیم. نمی‌شود در بخشی از این جغرافیا یک قانون حاکم باشد و در بخش دیگری ، آن قانون را زیر پا بگذارند.


از نمایندگان مردم انتظار داریم از قانون اساسی پاسداری کنند


مدیرعامل خانه موسیقی با تأکید بر اینکه به‌عنوان نماینده جامعه موسیقی این سخنان را مطرح می‌کند، گفت: انتظار ما از نمایندگان مردم خیلی بیشتر از این‌ها است. نمایندگانی که  بخصوص در این دوره با اراده این مردم و با حمایت از جامعه موسیقی و جامعه هنری به مجلس رفتند، چرا سکوت اختیار کردند؟ مگر پاسداری از قانون وظیفه مجلس نیست؟


انتظار از دکتر عارف خیلی بیشتر است


وی افزود: از آقای دکتر عارف رئیس محترم فراکسیون امید مجلس انتظار داریم و می‌گوییم آقای دکتر عارف، به این جامعه ناامید، امید بدهید. شما نماینده اول مردم این شهر هستید. امروز مردم و جامعه موسیقی از شما انتظار دارند در مجلس باید یک حرکت جدی صورت بگیرد. اگر این بی‌قانونی‌ها جلویش گرفته نشود، فراگیر می‌شود. کما اینکه زمزمه‌هایی هم‌الان از گوشه‌کنار کشور بگوش می‌رسد. واقعاً باعث تأسف است که دیگر آن‌هم به تاسی از این قضیه بگویند در فلان استان هم  ما موسیقی نمی‌خواهیم.


نوربخش گفت: مگر می‌شود کسی بگوید ما می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم. باید ببینیم قانون چه می گوید. قانون می گوید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول نظارت بر امر موسیقی است و نظر می دهد. و وقتی وزارت ارشاد پس از یک سیکل اداری مجوزی را صادر کرد، دیگر جغرافیا در آن قید نمی‌شود که در جایی ممنوع است. به‌هرحال امیدوارم که این مساله  با تلاش وزیر محتر ارشاد و حمایت نمایندگان مجلس ختم به خیر شود.


جدا کردن شهر مشهد از دیگر شهرها توجیه پذیر نیست


وی افزود: خطه خراسان یک خطه موسیقی خیز است، بخش مهمی از میراث موسیقی ما مربوط به همین خطه است. موسیقی دانان بزرگی در این خطه داریم و داشتیم. مگر می‌شود برای این خطه اینطور تعیین تکلیف کرد؟ انتظار داریم وزیر محترم ارشاد و شخص آقای رئیس جمهور هم پای این قضیه بیاستند. تا الآن‌هم مواضع خوبی داشتند و امیدوارم در مورد شهر مشهد هم همان اصرار صورت بگیرد. زیرا به نظر من وجهی ندارد که بگوییم از مشهد می گذریم و در شهر های دیگر باید موسیقی باشد.


پاسدار شان بزرگان دین هستیم


نوربخش گفت: شهر مشهد هم مستثنی از جاهای دیگر نیست. به‌هرحال همه ما ارادتمند آستان امام هشتم(ع) هستیم و خود را ریزه خوار خوان نعمت ایشان می دانیم. لازم نیست کسی برای ما خط مشی تعیین بکند که در مشهد شان امام هشتم را برای ما گوشزد کند. ما شان بزرگان دین را می دانیم و همیشه پاس داشته ایم. مردم آن خطه هم مردم این سرزمین هستند و آن‌ها هم حق دارند مثل همه مردم از برنامه‌های هنری استفاده کنند و هنرمند در آنجا برنامه شان را اجرا کند.


نامه به رهبری


مدیر عامل خانه موسیقی تأکید کرد: امیدواریم این مشکلات از سر راه جامعه فرهنگی کتار برود البته ما در خانه موسیقی داریم پیگیری می‌کنیم. ما طی نامه ای از مقام معظم رهبری به‌عنوان عالی ترین مقام کشور درخواستمان را مطرح کردیم،برای اینکه الان متأسفانه این مساله در واقع دعوایی بین قوا شده و طبیعی است که رهبری معظم به دلیل اینکه فرمایششان فصل الخطاب است باید به این مساله رسیدگی کنند و امیدوارم این مساله ختم به خیر شود و دیگر شاهد این مسائل تلخ نباشیم.


اتحاد برای موسیقی 


نوربخش در بخش دیگری از سخنانش در باره خانه موسیقی و استقرار هیئت مدیره جدید گفت: دوستان در هیئت مدیره جدید لطف کردند و از من خواستند که همچنان به‌عنوان مدیر عامل کار را ادامه دهم ولی ترجیح خود من این است که عزیز دیگری بیاید و این بار را بردارد و راه را ادامه دهد و با انگیزه و فکر نو کار کند. به دوستآن‌هم گفته ام که از فرصت تعطیلی مرداد ماه استفاده شود و دوستان مطالعه کنند و کسانی که خود را واجد شرایط می دانند بیایند و رزومه خود را عرضه کنند و هیئت مدیره تصمیم بگیرد. امیدوارم این تصمیم خوب باشد.


وی در پایان گفت: از همه عزیزانی که در این مدت از من خواستند تا این مسئولیت را خودم ادامه دهم تشکر می‌کنم و امیدوارم اتفاق خوبی بیافتد. از همه هم تشکر می‌کنم که با غیرت و همدلی خودتآن‌همیشه در کنار خانه موسیقی بودید. امروز بیش از هرزمانی نیاز به وحدت و همدلی داریم. امروز و در این برهه تاریخی باید نقد ها و شکوه ها را رد کنار هم بیان کنیم و امروز روز افتراق نیست. موسیقی ما یک دوره سختی را می گذراند و باید به هم کمک کنیم.


منبع: ریتم نو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه