ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۱۵ تير ۱۳۹۴

امید ساربانی از انتشار اولین آلبوم رسمی خود تا دو ماه آینده خبر داد

ریتم نو : « امید ساربانی » ده سالی می شود که موسیقی را شروع کرده و نوازنده کیبورد است. وی خوانندگی را تقریبا از سال هشتاد و چهار به صورت آماتور شروع و دو، سه سال بعد به سمت نوازندگی رفت و سپس موسیقی را به صورت حرفه‌ای دنبال کرده است. ساربانی اکنون در کنار خوانندگی، تنظیم و آهنگسازی را نیز انجام می‌دهد.
امید ساربانی از انتشار اولین آلبوم رسمی خود تا دو ماه آینده خبر داد امید ساربانی از انتشار اولین آلبوم رسمی خود تا دو ماه آینده خبر داد


 

یک زمانی برای شما تبلیغات اینترنتی بسیاری می‌شد. آن زمانی که خیلی از خواننده‌ها اصلا به این بحث توجهی نداشتند. شما خیلی جدی به تبلیغات در فضای مجازی نگاه می‌کردید

همیشه معیار من برای انتخاب‌هایم این است که ببینم موفق‌ها چه روش‌هایی را دنبال کردند. در آن بازه زمانی تعدادی از خوانندگان زیرزمینی در فاصله پنج سال پیش تا به امروز از تبلیغات اینترنتی بهره خیلی خوبی برده بودند، البته کمااینکه فضای اینترنتی در زمینه موسیقی بسیار مافیایی و سلیقه‌ای عمل می‌کند اما وقتی دیدم چند نفر از کسانی که موفق هستند در این مسیر به این شکل اقدام کردند من نیز به تبع آن‌ها با یک مقدار اغراق بیشتر پیش رفتم. یک بازه زمانی یکساله تمرکز زیادی بر روی فضای اینترنتی داشتم.

همانطور که گفتید سایت‌های موسیقی دارای مافیا است شما چطور توانستید در این فضا قدم بگذارید؟

ما باید تلاش کنیم و راه سخت است و مطمئنا هم سلیقه‌ای برخورد می‌شود و برای اینکه خودت را جا بیاندازی باید یک مسیر را انتخاب کنی که ما این مسیر تبلیغات مجازی را انتخاب کردیم چراکه وقتی انتخاب برای مردم زیاد است؛ باید یک چیزی متمایز‌تر از دیگران داشته باشی و ما سعی کردیم تبلیغات اینترنتی وجه تمایزمان با کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، باشد. چراکه خیلی‌ها خوب هستند اما شنیده و دیده نمی‌شوند. وجه تمایز ما با دیگران در همین بود.

چرا اولین آلبوم را اینترنتی منتشر کردید؟

به لحاظ قابلیت فنی هزینه زیادی شد اما به لحاظ مخاطب شناسی هنوز آماده آلبوم مجاز نبودم و از لحاظ فنی هم شرایط یک آلبوم رسمی را نداشتم بهتر بود آن آلبوم یک تجربه باشد تا یک انتخاب.

در حال حاضر مشغول آلبوم جدید هستید؟

در حال حاضر مشغول آلبوم « تلخ » هستیم که اولین آلبوم مجاز من است و  آهنگسازی آلبوم را خودم برعهده داشتم .در بحث ترانه با « امیر پیرنهان »، « حامد عسکری » و « سامی تحصیلداری »، در بحث تنظیم « معین ادیم » و میکس و مسترینگ « محمد فلاحی » همکاری کردم و سعی داشتیم در زمینه نوازندگی از نوازندگان درجه یک ایران استفاده کنیم. تصور من این است که آلبوم از لحاظ فنی قوی و از لحاظ مردمی و مخاطب سنجی تم "شرقی" دارد که متاسفانه یا خوشبختانه مردم ما تم شرقی را دوست دارند و سعی کردیم دست روی نقطه ضعف مردم بگذاریم.

آلبوم چند قطعه دارد و احتمالا چه زمانی منتشر می‌شود؟

ده قطعه، تصورم بر این است تا دو ماه دیگر منتشر شود.

شما آهنگسازی ده قطعه را خودتان برعهده گرفتید، فکر نمی‌کنید ممکن است حتی در یک قطعه شما به تکرار برسید؟

تکرار را که تمام کسانی که خودشان همه کارها را می‌کنند، دارند. اخیرا آلبومی از یک خواننده مطرح ما منتشر شد که ملودی، تنظیم و ترانه همه آهنگها را خودش انجام داده بود. این کار اشتباه است اما من چون اولین آلبوم رسمی‌ام بود و بیشتر به دنبال اثبات خودم بودم فکر کردم که می‌توانم زمان بیشتری به خودم بدهم. ملودی‌های این آلبوم حداقل طی فرایند زمانی یک‌ساله ساخته شده و اینطور نبوده که ما ملودی‌ها را پشت سر هم بسازیم که فضای کار قبلی در فضای کار بعدی دخیل باشد و زمان زیادی را برده است و مابین کارهای اینترنتی و تک تراک‌ها این کارها ساخته شده و چون که زمان زیادی را گرفته از تکرار فرار کرده است و از لحاظ تکرار نشدن موفق شدیم. البته صحبت شما درست است آلبوم‌هایی را که ملودی‌اش را یک آهنگساز می‌سازد به تکرار می‌رسد و به لحاظ فنی چیز جدیدی ارائه نمی‌کند.

در صحبت هایتان گفتید آلبوم تم شرقی دارد، اخیرا تمامی خواننده‌ها به سمت موسیقی غرب رفته‌اند و به نوعی از شرقی بودن فاصله گرفته‌اند

تمام این خوانندگانی که امروزه به سمت موسیقی غربی رفته‌اند یک ترفند مخاطب شناسی زده اند و روزی همه آلبوم‌هایشان تم‌های شرق آسیا را داشته است و مخاطب‌شان را جذب کرده اند و امروز تصمیم گرفتند خودشان باشند. ما هم دقیقا از این قاعده مستثنی نیستیم، نمی‌توانیم مخاطب را راضی کنیم. ما باید برای مخاطب بچرخیم و تغییر موضع بدهیم. مخاطب این موسیقی را می‌خواهد البته وقتی مخاطب را جذب می‌کنید آن زمان می‌توانید اثری را که سلیقه‌تان است ارائه دهید. امروز از ایده آل ذهنی من شاید این آلبوم به لحاظ سبک ملودی‌ها فاصله داشته باشد اما به لحاظ مخاطب شناسی سعی کردم کارهایی را که امتحانش را پس داده و مردم پسندیده اند را رصد کنم و به آن سمت بروم.

امکان دارد که شما هم پس از این آلبوم به سمت موسیقی غربی گرایش پیدا کنید؟

خیر؛ سلیقه شخصی خودم خیلی به آن سمت نیست اما این آلبوم هدف و دور بردش، مردم بوده است. اما شاید در آینده بیشتر به کیفیت فنی مسائل هم دقت کنم کمااینکه به نظر من و با توجه به تلاشی که خودم و دوستان کردیم این آلبوم نیز به لحاظ فنی چیزی کم ندارد. اما به هر حال شاید نگاه مردمی که اکنون به آلبوم داریم را در آینده نداشته باشیم. ما در این آلبوم ریسک کمتری در انتخاب ترانه و ملودی داشتیم که طبیعتا در آینده این اتفاق نخواهد افتاد.

هدف‌تان برای بعد از آلبوم چیست؟

طبیعتا به فاصله یک‌سال به آلبوم بعدی واجرای کنسرت فکر نمی‌کنم. به دلیل اینکه شخصا به دنبال اثبات خودم هستم.

نظرتان درمود وضعیت موسیقی کنونی کشور چیست؟

وضعیت موسیقی را مردم بیمار کرده انند و من خواننده و آهنگساز دنبال دیده شدن هستیم و هدفم این است و زمانیکه ببینم مردم چه می‌خواهند همان را تولید می‌کنم و اگر اثر بدی توسط برندها و کسانی که مطرح هستند تولید می‌شود مقصرش مردم هستند، چراکه هنرمندان می‌خواهند مردم آن‌ها را بپسندند و اگر وضعیت اسفبار شده و تعداد کاورهای‌مان زیاد است و آلبومی که هیت شده پنج قطعه کاور دارد، دلیل‌اش این است که خواننده‌ها ترس‌شان بیشتر و قدرت ریسک شان کمتر شده است و مردم به راحتی یک خواننده را پس می‌زنند و خیلی راحت هم جذب خواننده دیگر می‌شوند. پس ما دنبال این هستیم که آن چیزی را انجام بدهیم که مردم می‌پسندند و اوج نگاه شنیداری مردم را نشان می‌دهد و اثری که مردم می‌خواهند تولید می‌شود و کسی نمی‌تواند خواننده‌ای را مقصر بداند چراکه هنرمند برای مردم کار را می‌سازد و هرچه مردم بخواهند تولید می‌شود. ما ده سال گذشته‌ به نسبت موقعیت زمانی آثار بهتری تولید می‌کردیم اما امروز آثار بخاطر نگاه مردم ضعیف شده است. وقتی چند کار که کیفیت فنی ندارد بین مردم جا می‌افتد دیگر از لحظ فنی به کار نگاه نمی کنند و به دنبال مخاطب شناسی هستند و با هر ترفندی دوست دارند مخاطب را جذب کنند.

اما ده سال پیش این موزیسین‌ها بودن که سلیقه مردم را تعیین می‌کردند و امروز نمی‌توان گفت که مقصر اصلی این موضوع مردم هستند

ده سال پیش تعداد خواننده‌ها و آهنگسازانی که قدرت نمود را نداشتند کم بود و آن زمان شش، هفت تا موزیسین مطرح داشتیم و یا موزیسینی که این جسارت را داشته باشد که وارد عرصه شود. ضمن اینکه دخالت رسانه اینترنتی بسیار کم بود. بیمارترین رسانه ایران رسانه اینترنتی در موسیقی است و مهلک‌ترین ضربه را رسانه‌های اینترنتی زده‌اند. زمانیکه انتخاب مردم کم بود مجبور بودند به هنرمندان‌شان تن بدهند اما امروز مردم هر روز یک رسانه اینترنتی را باز میکنند، ده تا خواننده جدید می‌بینند و هرکسی را که دوست دارد انتخاب می‌کنند. حتی برای اینکه بتوانی انتخاب مخاطب شوی باید خیلی هزینه‌های زیادی را پرداخت کنید.

نظرتان درمورد فضای ارشاد و اینکه یک مقدار فضا برای خوانندگان غیر مجاز فراهم شده که به صورت مجاز فعالیت کنند چیست؟

نقطه عطف‌ هر هنرمندی اجرای کنسرت است و آرامش کاری به هرچیزی ارجحیت دارد. به لحاظ نگاه اکنون ارشاد هم، که ارشاد نگاه خوبی دارد و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و این فرآیند سهولت در گرفتن مجوز کماکان ادامه داشته باشد، چراکه وقتی دریچه نگاه ارشاد باریک‌تر شود، طبیعتا هنرمندان را به وضعیت ده سال گذشته می‌کشاند. اما فضا فضای خوبی است و امیدوارم ادامه پیدا کند.

قصدتان برای انتشار موزیک ویدیو چیست؟

برای آلبوم موزیک ویدیو مجاز تولید خواهیم کرد و قطعا با مجوز رسمی فرهنگ و ارشاد خواهد بود و در رسانه های داخلی پخش می‌شود و تیزر آلبوم را هم در دست تولید داریم.

در آلبوم‌هایی که اخیرا منتشر شد کدام نظرتان را جلب کرد؟

فقط آلبوم « مثل مجسمه » به دلیل اینکه به مخاطب احترام گذاشته است.

 

منبع: ریتم نو

نویسنده: مریم رفایی
تقویم هنری ادامه