ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۴
اشفته بازار موسیقی سهم من نیست ، هوادار پای تو میمانم اشفته بازار موسیقی سهم من نیست ، هوادار پای تو میمانم

 

کار جدید در دست انتشار دارید؟

دو تک آهنگ به نام های ( سیب ممنوع ) و ( دیوار سنگی ) را به زودی با صدای من در فضای مجازی خواهید شنید.

قطعه ی " سیب ممنوع " به کوشش ( محمد رضا نیکفر )، آهنگسازی ( میلاد بابایی ) و ترانه سرایی ( علیرضا آذر ) و " دیوارسنگی " با آهنگسازی خودم، تنظیم برادرم ( امید تاجیک ) و همچنین ترانه سرایی ( منصوره میرفتاح ) اجرا می گردد.

 

به نظر شما علت کمرنگ شدن خواننده های با سابقه نسل شما چیست؟

اینکه بگویید کمرنگ شده ایم را از این زاویه قبول ندارم، عدم حمایت از موسیقی صحیح و قابل عرضه کمرنگ گردیده و تاثیر بسزایی بر روی یک اثر و  خواننده خوب دارد . وقتی مارکت ساخته شده در این 8 سال گذشته ، که بیشتر ورود بخش خصوصی به داخل بخش فرهنگی و دارای چهارچوب و عدم نظارت کافی می باشد دست مایه اش این می گردد.

یک هنرمند خوب باید دیده شود البته اگر به هنر باشد (البته)!!! تعدد علاقمندان که در حال حاضر صرفا به جهت علاقه نه به جهت پتانسیل و توانایی به این عرصه ورود کرده اند ، نبودن حوزه ی نظارتی بر تست صدا و قبولی یا ردی یک خواننده این تشویش را بیشتر دامن می زند و مشکلات زیادی به وجود می آورد .

بخشی دیگر از آن ایجاد فضای غیر فرهنگی و دور از اهداف هنری صرفا مادی گرایی تاثیر بسزایی دارد من نمیگویم هنر  چرخه ی مادی نداشته باشد می گویم این چرخه برای کسانی بگردد که توانایی اجرا و پرستیژ هنر را دارا بوده و خود نیز باعث ارتقا موسیقی کشور می شوند یعنی این رابطه اگر درست اجرا شود، دو طرفه می باشد.

در حال حاضر نگاه روی هنر یک هنرمند نیست بلکه حاشیه هنر بازار پر رونق تری را به خود اختصاص داده همه این مسایل باعث بروز این چنین مشکلات گردیده است.

 

آیا کنسرتی در سال جاری برگزار می کنید؟

در خصوص کنسرت نیز همین امر باز مشهود بوده و قالب اکثریت پتانسیل هنر را به خود گرفته و خروجی ضعیف و غیر قابل انکار است.  هدف ، سالن پر کردن 2000 تایی و بلیط 100 هزار تومانی مهمتر از جذابیت اجرای خوب و ارتقا سطح کیفی آن شده است. انشاالله بتوانیم نگاه ها را در حوزه ی کنسرت تغییر داده و شاهد اتفاقات مطلوب و پسندیده ای برای مخاطب و موسیقی باشیم که با اجرای خوب مخاطب خودش استقبال کننده آن می گردد .

خیلی سخت است بخواهیم با این وضع موجود کنسرت خوب را بالا ببریم اما تمام تلاشم را میکنم که البته این اتفاق باید از صمیم قلب تصمیم گیرندگان هنر و کنسرت گذاران صورت بگیرد و کیفیت اجرایی کنسرت بالا رود نه کمیت جانبی آن . مهم چرخاندن چرخه ی درست فرهنگ موسیقی است البته این چرخه در حال حاضر با توجه به این همه علاقمند و مخاطب و دوستدار موسیقی ، خروجی بسیار محدود و ناپسندی حاکم گردیده که امیدواریم چاره کنندگان ، چاره ای اندیشه کنند .

همانطور که بارها گفتم؛ نمی توان منکر هنر موسیقی شد. پس بیایید نوع صحیح آن را ارایه داده که کنسرت گذار هم با افتخار سرش را بالا بگیرد نه اینکه بعد از کنسرت مردم با کنایه بگویند؛ دیدی خواننده توانایی خواندن نداشت و همش با دستگاه بود !!! این برای موسیقی کشور زیبا نیست.

فضای موسیقی امروز را چطور می بینید ؟

به صورت تیتروار می گویم : برگرفته از آشفتگی های فراوان ، معادلات دروغین ، لابی ها و ارتباط های نادرست ، برندهای نامطلوب ، ملودی ها و صداهای یکنواخت و مشابه .

 

آیا امکان دارد با کوچ خوانندگانی چون شما مواجه شویم؟

بارها به این مساله فکر کرده ام اما موضوع اینجاست که وقتی به درونم رجوع می کنم و خود را گوشه ای از موسیقی تاثیر گذار داخلی کشورم می دانم ، آدم بی معرفتی نیستم و با تمام وجود دوست دارم برای کشورم بخوانم گرچه کتمان نمی کنم این فکرها با من و امثال من که با بی مهری مواجه شده بودیم اما باید بگویم تا به امروز ایستاده ایم.

 

با این وجود آیا قایل به مافیا هستید؟

دوست ندارم از این کلمه استفاده کنم ولی دست کمی از این کلمه ندارد چرا که امروز شاهد ازدیاد خواننده های کم توان هستیم که حجم زیادی از رسانه ها را به خود اختصاص داده اند شاید تمام جواب ها به مساله اقتصادی شود و هزاران چرای دیگر. چرا با اینکه عاشقانه در این فضا بیش از یک دهه فعالیت کرده ایم حالا باید بجنگیم. از طرفی دیگر می گویند که خوانندگان جدید با لس آنجلسی ها مقابله کرده اند و نظرات را به سمت داخل آورده اند. باید بگویم تهاجم فرهنگی که دست خوش نوع لباس ، چهره ، صحبت کردن ، اندیشه فکری و ترانه های امروزه و اسم های عجیب و غریب ... بیشترین ضربه را به فرهنگ داخلی زده تا جایی که وقتی الگوی هنری فعلی اینگونه است و نمادی برای جوانان دیگر چه انتظاری می رود .

 

سخنی به جوانانی که تازه وارد این وادی شده اند بفرمایید :

امیدوارم از حرف من کسی ناراحت نشود اما حق بدهید که هر حوزه ای استعداد خاص خودش را می خواهد و پتانسیل درونی، صرفا جهت علاقه وارد هنر شدن کافی نیست ( اگرچه امروزه خلاف این جریان حاکم است ).

صحبت پایانی؟

تشکر می کنم بابت این ارتباط امیدوارم که این رسانه، صریح و زلال و درست حرف خود را به گوش مخاطب برساند.

 

منبع : ریتم نو

نویسنده : فرزین پاک طینت
تقویم هنری ادامه