ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۴۵۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۵

امیر داداش زاده: موسيقي باعث سلامت روح و روان جامعه خواهد بود

ریتم نو - در میان اسامی کاندیداها و برگزیدگان جشنواره موسیقی فجر ۳۲ برای «جایزه باربد»، نام هنرمندی جوان با آلبوم تازه اش نیز به چشم می خورد که قدم در راه پر فراز و نشیب و حساس آواز نهاده است.



آلبوم موسیقی آذری «سلطان»، به آهنگسازی «فرید جاوید» و خوانندگی «امیر داداش زاده» که چندی پیش منتشر شده بود، در جشنواره فجر ۳۲ و در دو بخش آواز و آهنگسازی، کاندیدای جایزه «باربد» بود. نکته حائز اهمیت در آلبوم «سلطان»، صورت جدیدی از موسیقی پاپ آذربایجانی است که به روحیات مخاطب امروزی نزدیکتر بوده و خالق اثر یعنی «فرید جاوید»، از طریق آمیختن این موسیقی با صدای جوان و پر احساس داداش زاده بگونه ای خاص، مخاطب را دعوت به شنیدن ماحصل کار می کند. در خصوص این اتفاقات و بازتاب انتشار این اثر با صدای «امیر داداش زاده»، با این خواننده جوان گفتگویی ترتیب داده که در ادامه می خوانید.


*کمی از خود بگویید. از آغاز فعالیتتان در موسیقی و آواز.
بنام خدایی که سر چشمه همه هنر ها از اوست. امیر داداش زاده هستم. متولد تبریز که در یک خانواده هنر دوست پرورش یافتم و از کودکی با تشویق خانواده در مسیر یاد گیری موسیقی قرار گرفتم و اول با ساز قارمون و سپس با آواز و مقام خوانی در موسیقی آذری اشنا شدم و مثل خیلی از خواننده ها، مدرسه و گروه های کوچک، شروع فعالیت من در زمینه خوانندگی بود.


*در رشته برق تحصیل کرده اید. آیا پرداختن به موسیقی شما را از این مسیر دور کرد یا به این رشته نیز پرداخته و در آن شاغل هستید؟
موسیقی، همراه با رشته دلخواه دانشگاهی من سبب شد آن دوران برای من همراه با خاطرات و تجارب شیرین باشد.


*برای آشنایی بیشتر ما از ساز «قارمان» بگویید.
چنانچه میدانید قارمان یکی از سازهای اصلی و اصیل در موسیقی آذری میباشد که با صدای زیبایش معرف موسیقی این خطه هست که گاه گویی سخن میگوید.


*اولین تجربه خوانندگی را از چه سالی آغاز کردید و نام اولین قطعه ای که خواندید چه بود؟
اولین خوانندگیم به صورت جدی از کنسرت های آموزشی آموزشگاه های موسیقی آغاز شد. زمانی که برای کلاسهای صدا سازی و سلفژ در خدمت اساتید مجرب بودم.


*اولین آلبوم رسمی شما، «سلطان»، در دو بخش جشنواره فجر کاندیدای جایزه باربد بود. چه احساسی دارید و آیا فکر می کنید این اتفاق شما را به همین میزان تلاش قانع خواهد کرد یا به تلاش بیشتر سوق می دهد؟
بعد از یک سال تلاش برای تهیه آلبوم کاندید بودن آلبوم، آنهم در دو بخش، برای من بسیار دلچسب بود و انگیزه من را برای تهیه آلبوم جدید صد چندان کرد.


*آیا انتظار این انتخاب را داشتید؟
اینکه یک البوم از شهری غیر تهران در دو بخش کاندید بشود به نظرم غیر منتظره است و واقعأ خوشحال کننده بود. چون این اثر فقط آلبوم من نبوده، بلکه نماینده ای از یک شهر تلقی میشد.


*به نظرتان اگر جایزه باربد به آلبوم سلطان تعلق می گرفت، «امیر داداش زاده» را به همین میزان تلاشی که داشته قانع می کرد؟ یا این اتفاق از نظر او آغاز یک راه حساس و نگرانی بیشتر بود؟
به نظرم مسیری که برای کارهای بزرگتر در موسیقی باید طی کنم مسیر فکری و روحی هست، حال با جایزه یا بدون جایزه. باید ادامه داد.


*معرفی موسیقی آذری با رویکردی جدید، گویی به حساسیت اثرتان و مسیری که در آن گام برمی دارید افزوده است. این انتخاب در وهله اول از سوی آهنگساز اثر بوده یا پیشنهاد تو؟
این آلبوم محصول همفکری آهنگساز ومن در طی تولید قطعات بوده وشاید بتوان گفت محصول خرد جمعی است. چون اعتقاد دارم همسو بودن افکار شاعر، آهنگساز و خواننده، محصولی پر محتوا برای شنونده حاصل خواهد کرد.


*بازتابش چگونه بوده در بین مخاطبان؟ آیا این روش از معرفی برای موسیقی آذری در بین مخاطبان، جذاب و قابل قبول بوده یا خیر؟
اختلاف سلایق همیشه وجود داشته و خواهد داشت، ولی چگونگی برخورد با این مسائل، نحوه روند کاری را مشخص میکند و به هر حال تجربه افراد برای من در اولویت بوده و همیشه سعی در استفاده از این تجارب را دارم.


خدا را شکر استقبال عموم و هنرمندان از این مجموعه برای ما بسیار دلگرم کننده بوده و ما را برای کارهای بزرگتر راغب تر کرد.


*این آلبوم، شیوه و آغاز یک پروژه دنباله دار است، یا صرفا یک متد بوده و در آثار بعدی نگرشها و تصمیم های متفاوت دیگری خواهید داشت؟
قطعأ این آلبوم برای من، شروع یک مسیر جدید خواهد بود که در کارهای بعدی سعی بیشتر در جذب مخاطبین جدید با ترانه و ملودیهای جدید، جزیی از برنامه های ما خواهد بود.


*تا چه اندازه با آهنگساز اثر همرأی بوده اید و آیا در ساخت مجموعه نقطه نظراتی هم داشته اید یا خیر؟
در آهنگسازی این آلبوم من سعی کردم فقط نظراتم را به آهنگساز انتقال بدهم. به نظرم اعتماد کردن و انتقال نظرات نتیجه مطلوبی خواهد داشت.


*خود شما هم تجربه آهنگسازی مستقل داشته اید؟
بله من چند قطعه در آرشیو شخصی، از آهنگ ها و ملودی های خود دارم.


*کمی بیشتر از جزئیات این اثر برای ما بگویید. از چه زمان تولید آن آغاز شد و با چه مشکلاتی دراین مسیر مواجه بودید؟
کلأ این آلبوم از شروع تا نشر١۴ ماه زمان برد. سختی های آلبوم را با روزهای شیرین در رونمایی و تکثیر آلبوم فراموش کردیم.


*تصمیم به اجرای کنسرت «آلبوم سلطان» دارید؟
بله کنسرت آلبوم سلطان کار بعدی ماست که انشالله بزودی اخبار مربوط به مکان و زمان برگزاری کنسرت را اطللاع رسانی خواهیم کرد.


*آیا قصد دارید در پایتخت مستقر شوی؟
قطعا پایتخت به دلیل فراهم بودن بستر و امکانات بیشتر در رسیدن به اهداف بزرگتر، مد نظرم خواهد بود ولی به زادگاهم احترام خاصی قائل هستم مثل هر کس.


*فکر می کنید ممکن است دوری از زادگاهتان در آینده روی فعالیت و نگرش موسیقاییت در جهت منفی تغییری ایجاد کند؟
من خود را در قبال موسیقی ای که ارائه میکنم، مسئول میدانم و تمام سعی خودم را خواهم کرد تا نماینده خوبی برای شهر و موسیقی تبریز و کشورم باشم.


*به نظر شما چه اقداماتی باید صورت پذیرد تا یک هنرمند در عرصه موسیقی، برای پیشرفت و دیده شدن بیشتر، ناچار به ترک زادگاه و خانواده اش نشود؟
خواسته یک هنرمند در ایران بسیار ناچیز است. شاید دیده شدن یا شنیده شدن. هنرمند اگه نتواند هنرش را عرضه کند، قطعأ افسرده و سر خورده خواهد شد.


*آیا به موسیقی ترکی آن سوی مرزهای کشور توجه دارید و بر ذائقه موسیقاییتان تأثیری داشته یا خیر؟
برای من موسقی مرز و کشور ندارد. من به بیشتر موسیقی هایی که در راستای کاری و سبکی من باشد گوش میدهم و نکات مثبتش را استفاده میکنم.


*چه تفاوتهایی بین موسیقی ترکیِ پاپ ایران و ترکیه می بینید؟
قطعأ موسیقی ترکیه بدلیل اینکه متولیانش سلیقه ای عمل نمی کنند، بسیار با برنامه حرکت کرده و تمامی استانداردهای جهانی را دارا هست.


*برنامه آینده ات در قالب آلبوم یا کنسرت چیست؟
برنامه های آینده قطعأ کنسرت «سلطان» و آلبوم های جدید موسیقی خواهد بود. امیدوارم به لطف خدا بتوانم به این مهم برسم.


*حرف آخر
حرف اخر اینکه موسیقی باعث سلامت روح و روان جامعه خواهد بود و اوقات فراغت جوانان را با فضایی سالم پر خواهد کرد. امیدوارم مسئولین بیشتر به این امر توجه داشته و از هنرمندان بیشتر حمایت کنند. از شما و مخاطبین عزیزی که زمانشان را در اختیار من قرار دادند هم صمیمانه تشکر میکنم.




منبع: موسیقی ایرانیان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه