ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۳۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴

اولین تک‌نوازی ویولن داگامبا در ایران

ریتم نو: کنسرت ویولن و زمستان با حضور نوازنده بلژیکی ویولن داگامبا؛ به اجرای قطعات باروک و رنسانس اختصاص دارد.
photo_2015-11-24_23-05-26

 

آنسامبل باروک در ادامه فعالیت‌های خود در نظر دارد طی سه شب در باغ‌موزه نگارستان کنسرت برگزار کند و این بار کنسرت آن‌ها با حضور یک نوازنده ویولن داگامبای بلژیکی همراه است.


این کنسرت که طی شب‌های 25 ، 26 و 27 آذر برگزار می‌شود ؛ ویولن و زمستان نام‌گرفته است.این عنوان به دلیل حضور "لیام فِنِلی" ؛ نوازنده بلژیکی ویولن داگامبا و تک‌نوازی او برای اولین بار در ایران انتخاب‌شده است.در این برنامه یکی از کانتانت های Boismortier اجرا می‌شود که زمستان نام دارد.البته این آهنگساز مانند ویوالدی کانتانت برای 4 فصل دارد اما در این کنسرت تنها کانتانت زمستان اجرا می‌شود.


نزدیک به 15 سال پیش ؛ آنسامبل باروک یک نوازنده ویولن داگامبا را برای اولین بار به ایران آورد اما آن زمان تک‌نوازی برای مخاطبان صورت نگرفت این در حالی ست که طی این سه شب ؛ "لیام فِنِلی" در بخش اول کنسرت ، موسیقی باروک انگلیسی و فرانسوی را به‌صورت تک‌نوازی اجرا می‌کند.در بخش دوم کنسرت نیز قطعات آهنگسازان آلمانی ، فرانسوی و انگلیسی اجرا می‌شود.البته در این اجراها به دلیل حضور نوازنده ویولن داگامبا ؛ موسیقی دوران رنسانس نیز اجرا می‌شود.


ساز ویولن داگامبا ، سازی مخصوص به دوره باروک است و 6 سیم دارد.همچنین این ساز فرت (پرده) دارد و تکنیک نوازندگی آن مانند ویولن‌سل باروک است. از ویولن داگامبا بیشتر در موسیقی انگلیسی و فرانسوی استفاده می‌شود.این ساز بسیار فضای ملانکولیک و غمگینی دارد که شاید فضایی متناسب با عنوان این کنسرت ایجاد کند.


مدت این اجرا نزدیک به یک ساعت و نیم است و میان دو بخش آن‌یک وقفه 15 دقیقه‌ای گذاشته‌شده و بلیت‌فروشی آن به‌زودی از سایت تیوال انجام می‌شود.


در این برنامه کریستوف رضاعی (آواز،تنور) ، رضا عسگر زاده و فرهود بیگلربیگی (ریکوردر) ، پویان فرزین (فلوت تراورسو) ، پوریا کیانی و امیرحسین نوروز ناصری (ویلن) و آیدین منعم (هارپسیکورد) اجرای قطعات را بر عهده ‌دارند.


منبع : ریتم نو

نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی
تقویم هنری ادامه