ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۰۷ دی ۱۳۹۴

اولین کتاب 21 جلدی «فرهنگ گفتاری در موسیقی ایران» رونمایی می‌شود

ریتم نو: اولین کتاب ۲۱ جلدی « فرهنگ گفتاری در موسیقی ایران » در ژانر پژوهشی فولکلور موسیقی، جمعه یازدهم دی در فرهنگسرای ارسباران تهران رونمایی می‌شود.


ریتم نو: اولین کتاب ۲۱ جلدی « فرهنگ گفتاری در موسیقی ایران » در ژانر پژوهشی فولکلور موسیقی، جمعه یازدهم دی در فرهنگسرای ارسباران تهران رونمایی می‌شود.


نخستین کتاب ۲۱ جلدی «فرهنگ گفتاری در موسیقی ایران» نوشته کیوان پهلوان در ژانر پژوهشی فولکلور موسیقی شامل آواها، ترانه ها، بازی ها، افسانه‌های آهنگین، ضرب‌المثل‌ها جمعه ۱۱ دی‌ماه ساعت ۱۸ در فرهنگسرای ارسباران رونمایی می‌شود.


در این برنامه احمد صدری مشاور اسبق هنری و علی بیانی معاون موسیقی فرهنگستان هنر، بابک ربوخه مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری و عبدالرضا مجدی سازشناس و نوازنده موسیقی به تحلیل و بررسی این کتاب پژوهشی می‌پردازند. پخش نماهنگی از کیوان پهلوان، اجرای موسیقی افغانستان با حضور استاد محمدجواد تابش خواننده برجسته افغان و نوازنده هارمونیه و حامد دل آهنگ نوازنده طبلا، اجرای موسیقی زنده و حرکات موزون مازندرانی به سرپرستی ناصر امینی بخش دیگر این برنامه است.


کیوان پهلوان فارغ‌التحصیل مقطع دکترای فیلولوژی با گرایش فولکلور از آذربایجان، این مجموعه پژوهشی را در ۲۱ جلد با هدف معرفی یک ژانر پژوهشی تازه و تجربه ‌نشده در ایران تدوین کرده است. ۱۹ جلد کتاب به استان‌های ایران و دو جلد آن به ادبیات شفاهی اقوام فارسی زبان افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان خارج از ایران اختصاص دارد.


این ژانر پژوهشیoral literature in the context of music  نام دارد که ترجمه لغت به لغت آن «ادبیات شفاهی در زمینه موسیقی» است. این شیوه پژوهشی تاکنون در ایران تجربه نشده است. این مجموعه تمامی مباحث موجود در ژانر فولکلور موسیقی اعم از آواها، ترانه‌ها، عبارات آهنگین تا لالایی‌ها، بازی‌ها، افسانه‌های آهنگین، ضرب‌المثل‌ها، چیستان‌ها، دعاها و محتوای شنیداری برخی مراسم مذهبی را دربرمی‌گیرد. محتوای موسیقایی و ریتمیک این مجموعه مشتمل بر داستان‌ها، حکایات، دعاها  نقش بسزایی در حفظ‌ شدن آن‌ها داشته و چه‌بسا محتوای داستانی و معنایی آن‌ها بسیار پیش از این‌ها به فراموشی سپرده می‌شد.


مقدمه کتابِ‌ نخست به استان تهران اختصاص دارد و به شرح اهمیت موسیقی در حفظ آثار فرهنگیِ فولکلور می پردازد.


در بخش دیگر مقدمه آمده است: «موسیقی» تمامی آن چیزهایی است که ارتباط مستقیم با آهنگ، ریتم، و ملودی دارند یعنی علاوه بر رقص‌ها، سازها و لالایی‌ها، دعاها، حکایات و چیستان‌ها را هم باید در دسته آثار موسیقیایی قرار داد و به طور کلی فهم موسیقیایی بوده که مجموعه این آثار را حفظ کرده است.



نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه