ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۲۲ مهر ۱۳۹۴

« اپرای عاشورا » اجرای تعزیه با حضور نوازندگان حرفه‌ای است

ریتم نو: نشست خبری اجرای « اپرای عاشورا » چهارشنبه بیست و دوم مهرماه سال جاری با حضور « علی رهبری » مدیر هنری ارکستر، « بهزاد عبدی » آهنگساز  و «نصیر حیدریان» رهبر مهمان ارکستر سمفونیک در تالار وحدت برگزار شد.


در ابتدای نشست علی رهبری ضمن اشاره به حضور حیدریان به‌عنوان رهبر مهمان، توضیحاتی را در خصوص آشنایی با ایشان و زمانی که در اتریش بودند بیان کرد و افزود: «از جدیت ایشان در کارهایش مطلع هستم و در طول این 18 سال کسی از ایشان برای حضور در ارکستر دعوت نکرد تا امروز که ایشان رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران هستند.»


ایشان همچنین در مورد حضور عبدی در ارکستر سمفونیک تهران گفت: «بهزاد عبدی از سن نوزده‌سالگی قطعات عاشورایی نوشته و با اثر عاشورا قدم بزرگی درراه موسیقی ملی برداشته است. پنجاه‌درصد از برنامه‌ریزی ما برای برنامه مهر تا مهر اجرای آثار ایرانی هست که اپرای عاشورا آغازگر آن می‌باشد.»


بهزاد عبدی اپرای عاشورا را نخستین قدم در موسیقی ملی خواند و از اجرای آن به‌صورت زنده خبر داد و بیان کرد:«این اثر در 10 پرده نوشته‌شده است که از روایت محتشم کاشانی آغاز و در پایان غم‌نامه محتشم به اجرا درمی‌آید.»


علی رهبری در ادامه صحبت‌های عبدی به درک نادرست از کلمه "اپرا" در ایران اشاره کرد و گفت: «اپرا در حقیقت تئاتری است که به‌جای حرف زدن با نت آواز می‌خوانند. تمام مراسم‌های فرهنگی ما با آواز همراه است و تعزیه درواقع همان اپرای مذهبی هست که در آن از سازهایی چون ترومپت، سنج و... استفاده می‌شود که در اجرای ارکستر هم نقش دارند و تنها تفاوت آن حضور  نوازندگان حرفه‌ای‌تر است. »


در ادامه نشست نصیر حیدریان گفت که  20 سال پیش برای رهبری ارکستر سمفونیک به ایران آمده اما نظم کنونی  را در آن زمان مشاهده نکرده  و هرکدام از نوازندگان در ساعات مختلفی برای تمرین حاضر می‌شدند. وی در ادامه صحبت‌هایش به نظم امروز اشاره کرد و مشکل حال حاضر نوازندگان را سازهایشان عنوان کرد و گفت : « باید برای تهیه سازهای بهتر ارکستر فکر شود تا دیگر مشکلی نداشته باشد.»


گفتنی است، ارکستر سمفونیک تهران اجرای «اپرای عاشورا» را طی سه شب در شب‌های 24 و 26 و 27 روی صحنه‌ی تالار وحدت می‌برد. علاقه‌مندان جهت تهیه بلیت این برنامه می‌توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه نمایند.


منبع : ریتم نو

نویسنده : فرزین پاک طینت

برای دیدن عکسهای تمرین ارکستر سمفونیک از نگاه "امین باقری" کلیک کنید


 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه