ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۴

اپرت برکه‌ی حیوانات در تالار وحدت برگزار شد/ هنرنمایی کودکان در ساز و آواز

ریتم نو: اپرت « برکه‌ی حیوانات » به رهبری « ناصر نظر » و نویسندگی و کارگردانی«ماندانا کریمی»،هفتم،هشتم و نهم  مهرماه سال جاری در تالار وحدت برگزار شد. این اثر که اقتباس آزادی از داستان «آهو و پرنده‌ها»ی نیما یوشیج بزرگ است به طراحی و کارگردانی حرکات «لرتا آودیسیان»انجام گردید. ارکستر سازهای کوبه‌ای نیز به سرپرستی «امیر مقرب صمدی»برگزار شد. مهمانان جلسه «علیرضا مشفقی»، «بردیا کیارس» و...بودند.
 

Berkeye-Heyvanat-Ritmeno (38)




در ابتدا«ناصر نظر» به روی صحنه آمد و مورد تشویق حاضرین در جلسه قرار گرفت.بعد از گذر اندکی اولین قطعه نواخته شد تا گروهی از کودکان متناسب با موسیقی حرکات باله انجام دهند.


در حین انجام شدن حرکات باله توسط برخی از بازیگران ،دیگر نقش‌آفرینان به همراه روای داستان که خود نیز از بازیگران محسوب می‌شد  بالباس‌هایی که نسبت به گروه اول به گونه‌ی دیگری طراحی‌شده بود وارد صحنه شدند.


در قسمت اول اجرا این  مجموع چهارده قطعه نواخته شد که بعضی از آن‌ها بی‌کلام و برخی همراه با کلام بودند.از نکات مثبت این قطعه‌ها خوانندگی کودکانی بود که استعداد آن‌ها موجب شگفت‌زدگی حاضرین و مهمانان شده بود. بیشتر اشعار یادآور موسیقی کودکِ دهه‌ی شصت بودند که عجین شدن آن‌ها با موسیقی زنده فضای خاطره‌انگیزی را برای بزرگ‌ترهای داخل سالن هم به وجود آورده  بود.


با تمام شدن قسمت اول این اجرا، دو خواننده‌ی کودک به همراه چند ساز(ازجمله چنگ و ویولن) به خواندن اپرا پرداختند؛ پس‌ازآن گروهی  دیگر شعری به نام «سرزمین  من» را اجرا نمودند  تا بعدازآن نوبت به سازهای کوبه‌ای و «امیر مقرب صمدی» برسد.


دومین بخش به بیان روایت توسط نقال‌ها  شبیه بود؛ البته که در این قسمت از آواز سنتی سه هنرمند  نوجوان هم استفاده شد.این مجال با نشان دادن قدرت نوازندگی هنرمندان کم سن و سال به پایان رسید که می‌توان به سازهای چنگ و قانون اشاره کرد.


ذکر این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است که اگر بخواهیم از دیگر نکات مثبت این اجرا چشم‌پوشی کنیم آشنا شدن کودکان با سازهای سنتی  و حتی خواندن به سبک‌های متفاوت می‌تواند حاوی نکات آموزشی مثبتی برای این کودکان و نوجوانان است.



در ادامه بیننده عکس های «امین رجبی» از اپرت برکه‌ی حیواناتباشید.



منبع : ریتم نو


نویسنده : نیلوفر اوقبایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه