ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

بازگشت شکوهمندانه علیرضا عصار/ ترانه‌های اعتراضی درراه انتشار

ریتم نو - علیرضا عصار پس از شش سال دوری از صحنه، بازگشت شکوهمندانه‌ای داشت و با حضور روی استیج سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران عاشقانه‌ای از جنس درویش‌مسلکان را به اجرا گذاشت.


با آمدن اعضای ارکستر، گروه کر نامیرا به سرپرستی فرهاد هراتی روی صحنه آمد تا با آوایشان سازها برای نواخته شدن قطعه «قدسیان آسمان» کوک شود و بازگشت شکوهمندانه علیرضا عصار روی صحنه رقم بخورد که این حضور مجدد پس از سال‌ها دوری، باعث تشویق ایستاده حاضران شد.


حالا سالن میلاد پس از مدت‌ها شاهد حضور جوانانی بود که در آستانه میان‌سالی برای زنده کردن خاطرات دوران جوانی و روزهای دانشجویی‌شان آمده بودند تا یک‌صدا بخوانند خیال نکن  نباشی بدون تو می‌میرم!


عصار با اجرای نخستین قطعه‌اش ضمن تشکر از حضور مخاطبانش گفت: «بنا دارم در تمام اجراهایم صحبت‌هایی را با مخاطبانم داشته باشم. باگذشت شش سال، صحبت‌هایی را برای این لحظه‌ها آماده کرده بودم که با توجه به اتفاقی که هفته گذشته رخ داد، کارآمد نشد. قطعه «قدسیان آسمان» را برای امیرالمؤمنین (ع) ساخته بودم اما فکر کردم که این قطعه را می‌توان برای تمام پهلوانان و قهرمانان خواند. ما قهرمانانمان را از بین کسانی که میزشان را دودستی چسبیده‌اند انتخاب نمی‌کنیم و حتی قهرمانانمان را از بین دروغ‌گویان هم انتخاب نخواهیم کرد. قهرمانان همان افراد بی‌نام‌ونشانی بودند که شغل هرروزشان  این بود و ما هرروز بی‌تفاوت از کنارشان می‌گذشتیم. کسانی که به‌رسم پدران و پدربزرگانی که در هشت سال جنگ جنگیدند  و از جان و مالشان برای حفاظت از ما گذاشتند. صحبت بر سر این بود که شهدای آتش‌نشان، شهید محسوب می‌شوند یا خیر!»


وی ادامه داد: «من اهل حرف‌های سیاسی نیستم و به‌عنوان یک شهروند معمولی که میکروفنی در دست دارد این حرف‌ها را می‌زنم این آتش‌نشان‌ها قطعاً شهید هستند و کارشان فرقی با بچه‌های جنگ ندارد. می‌خواهم این آهنگ را از طرف خودم و شما به روح آن‌ها که کار بزرگی کردند تقدیم کنم و برای خانواده‌شان از خدویند طلب صبر می‌کنم و خواهش می‌کنم به احترامشان 30 ثانیه سکوت کنید.»


در ادامه قطعه «انسانم آرزوست» و «بوی باران» خوانده شد تا نوبت به اجرای قطعه محبوب «عشق الهی» با همراهی تماشاگران برسد.


قطعه «آیه‌های عاشقانه» اجرا شد تا در ادامه «حال من بی تو» به گوش مخاطبان برسد و عصار با اجرای این قطعه گفت: «امکان ندارد این قطعه را اجرا کنیم و به یاد دوست عزیزم که دیگر در بین ما نیست، نیافتم. شاهرخ پورمیامین با سولوی گیتار الکتریک این قطعه را شنیدنی‌تر می‌کرد و مطمئنم که خودش هم امشب این قطعه را شنیده است.


در میانه‌های اجرا، عصار از امید نعمتی خواننده گروه پالت دعوت کرد تا روی صحنه بیاید و قطعه «ای عاشقان» را به‌صورت دوصدایی به اجرا دربیاورند و «زیر باران» با همخوانی حاضران شنیدنی شود.


عصار در ادامه ضمن اشاره به انتشار قطعه‌ای با ترانه «حسین غیاثی» و آهنگسازی «علیرضا افکاری» در نوروز امسال، قطعه «من با توام» را اجرا کرد که مخاطبان با همخوانی در هرچه بهتر اجراشدن این قطعه کمک کردند و «چنگ و عود» از اشعار حضرت حافظ به اجرا درآمد.


علیرضا عصار با نشستن پشت ساز پیانو و اجرای قطعه‌ای از ترانه‌های «روزبه بمانی» نوید همکاری با این ترانه‌سرا و انتشار این قطعه در آلبوم جدیدش را داد که این ترانه به دلیل گریزش به مسائل سیاسی روز مورد استقبال مخاطبان و تشویق‌هایشان قرار گرفت و سپس ترانه‌ی  دیگری از این ترانه‌سرا را به همراه اعضای ارکسترش اجرا کرد که این قطعه نیز از قطعات جدید آلبوم عصار بود که اجرای این قطعات نشان از انتشار آلبومی با ترانه‌های اعتراضی و البته تنظیمی راک دارد.


با نواخته شدن ساز ویلن، سکوت سالن شکسته و قطعه «دیوونگی» اجرا شد و عصار پیش از اجرای قطعه بعدی گفت:  «این ترانه را به هموطنانی تقدیم می‌کنیم که در سرزمینی بااین‌همه ثروت، شب‌ها در گورها می‌خوابند. مردمی که شریف‌اند و روزی 18 ساعت برای یک زندگی عادی کار می‌کنند و آرزوی قلبیم این است که در کشوری با این ثروت دیگر نیازی به خواندن ترانه‌های این‌چنینی نباشد.» و قطعه «خیابان خواب‌ها» به اجرا درآمد.


«بن‌بست» دیگر قطعه اجرایی این کنسرت بود که عصار به معرفی اعضای ارکسترش پرداخت و درنهایت قطعه «خیال نکن نباشی» به هنرنمایی همایون نصیری، دارا دارایی به اجرا درآمد و حسن ختام اجرای علیرضا عصار در 7 بهمن ماه سال جاری بود.


همایون نصیری، دارا دارایی، آرش مقدم، ماکان حافظی، حسام متولی، امین شهابی، مهرداد و میلاد عالمی و ... اعضای ارکستر علیرضا عصار به سرپرستی پویا نیک پور (نوازنده کیبورد و تنظیم‌کننده قطعات برای ارکستر) بودند.


گفتنی است، کنسرت علیرضا عصار به همت موسسه «آوای هنر» و به تهیه‌کنندگی «محمد جلیل‌پور» در تاریخ‌های 5، 6، 7 و 8 بهمن ماه برگزار شد.

منبع: ریتم نو


عکس: امین باقری



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: