ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۲:۳۶ - ۰۷ مهر ۱۳۹۴

بداهه نوازی تنبور و سازهای کوبه ای در تالار رودکی برگزار می شود

ریتم نو : کنسرت بداهه نوازی تنبور و سازهای کوبه ای " رضا علی آبادی " در تالار رودکی به روی صحنه می رود.

"رضا علی آبادی" در گفتگو با روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی، درباره کنسرت بداهه نوازی تنبور و سازهای کوبه ای گفت: بداهه نوازی در موسیقی شرقی جایگاه ویژه ای دارد و یکی از مهم ترین شیوه های اجرایی در موسیقی سنتی محسوب می شود. متأسفانه در کنسرت های رسمی موسیقی مقامی و عرفانی به این شیوه اجرایی کمتر بهاء داده شده است؛ لذا این کنسرت تأکیدی بر هنر بداهه نوازی و ترویج آن دارد.

وی ادامه داد: بداهه نوازی در این کنسرت برمبنای رپرتوآر مقام های باستانی، مجلسی و آیینی در سازهای تنبور و دف و ترکیب آن ها با رپرتوآر موسیقی شهری و عرفانی است. بخش عمده ای از این اجرا حاصل پژوهشی در حوزه نوازندگی موسیقی مقامی و عرفانی است و دو نوازنده جوان بعد از سال ها نوازندگی در گروه های موسیقی مقامی، سنتی و تلفیقی تلاش کردند تجربیات شخصی خود را به اشتراک بگذارند و اجرایی متفاوت در حوزه بداهه نوازی بیافرینند.

وی درباره قطعاتی که قرار است در این کنسرت اجرا شود تصریح کرد:قطعات من در این کنسرت به سه بخش تقسیم می شود. بخش اول تکنوازی بنده با ساز تنبور به صورت بداهه و تأویل مقام های تنبور و معرفی جفت مقام ها و معرفی مایه مُدهای قطعات ضربی است. بخش دوم تکنوازی "امین هنرجو" با ساز دف برمبنای ترکیب ریتم، تکنیک و ذکرهای آیینی ساز دف است و در انتها دو نوازی تنبور و سازهای کوبه ای به صورت بداهه، نقش مُدگردی در حوزه مقام و تغییر ریتم میزان بندی حائز اهمیت بوده و درآن نقاطی مشترک بین دو نوازنده به منظور تغییر میزان بندی تعبیه شده است و ملودی ها در ساز تنبور با استفاده از سازهای کوبه ای؛ دف، بندیر و کوزه رنگ آمیزی شده اند.

 

وی افزود: در این اجرا بنده و "امین هنرجو" تلاش می کنند با تکنیک و ذوق شخصی تجربه ای متفاوت در هنر بداهه نوازی را رقم بزنند. امید است که مورد پسند علاقه مندان در عرصه هنر و موسیقی قرار گیرد.

 

گفتنی است دونوازی تنبور و سازهای کوبه ای در روزهای 6 و 7 مهر ماه ساعت 20 در تالار رودکی اجرا می شود.

برای تهیه بلیط این کنسرت می توان به سامانه فروش بلیط iranconcert.com مراجعه کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه