ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵

بزرگداشت دو تن از حافظان مکتب آوازی در نیاوران

ریتم نو - آیین بزرگداشت اساتید مرحوم  احمد ابراهیمی و حسین عمومی ، عصر پنج‌شنبه 7مردادماه ساعت 18:30 با حضور هنرمندان و اساتید موسیقی در تالار خلیج‌فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.
bozorgdasht


به گزارش ریتم نو، در بزرگداشت این دو هنرمند عرصه موسیقی که با همکاری بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران برگزار خواهد شد ، فاضل جمشیدی ،میرعلی نقی ، محمود بختیاری و تنی چند از هنرمندان این عرصه در خصوص فعالیت هنری این دو استاد آواز ایران در بخش‌های مختلف سخنرانی خواهند کرد. از دیگر بخش‌های این مراسم اجرای موسیقی گروه فاخته به سرپرستی و تنظیم رضا موسوی زاده، خواهد بود.


احمد ابراهیمی متولد 1305 از اساتید آواز ایران بود. اکثر اعضای خانواده ابراهیمی دستی در موسیقی داشتند و همین امر سبب شد تا او هم با تشویق خانواده به سراغ موسیقی و یادگیری این هنر برود. در سال ۱۳۲۷ با توجه به صدای خوشی که داشت با اساتید بزرگ موسیقی ایران نظیر ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی، حسین تهرانی، غلامحسین بنان، ادیب خوانساری آشنا شد و از محضر این بزرگان موسیقی ایران بهره‌مند گردید. وی اولین برنامه رادیویی خود را با محمود ذوالفنون در رادیو تهران اجرا کرد که با تشویق و استقبال مخاطبان روبرو شد. در سال ۱۳۳۳ به ارکستر مرتضی‌خان محجوبی راه یافت و شکوفایی هنری وی از همین زمان آغاز شد. همکاری او تا سال ۱۳۳۵ با این ارکستر ادامه داشت.احمد ابراهیمی استاد آواز ایرانی تیر ماه ۱۳۹۲ در سن ۸۷ سالگی در بیمارستان فرمانیه تهران درگذشت.


دکترحسین عمومی استاد آواز نیز ردیف دان برجسته، قاضی دادگستری با تحصیلات دکترای حقوق، در سال ۱۳۰۶ شهر اصفهان متولد شد. موسیقی در خاندان او موروثی بوده ، آواز را ابتدا نزد پدر و سپس در مکتب استادان: تاج اصفهانی و ادیب خوانساری تکمیل نمود. بیان او در معرفی سبک‌ها خصوصا" مکتب آوازی اصفهان (سبک اساتیدی چون حسین خضوعی ملقب به ساعت ساز، سید رحیم و...) بسیار شیوا بود. وی در سال ۱۳۸5 درگذشت.


گفتنی است برگزاری آیین‌های بزرگداشت ،تجلیل و نکوداشت اساتید بزرگ موسیقی ایران بخشی از فعالیت‌های بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران در راستای معرفی هرچه بیشتر و تجلیل از هنرمندان این حوزه محسوب می‌شود که به‌صورت مداوم در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.


منبع: ریتم نو

برچسب ها: احمد ابراهیمی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه