ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۲۳۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۵

بهنام شهرکی: یزدانی، همه‌فن‌حریف عرصه‌ی هنر

در آلبوم بعدی رضا یزدانی با چند قطعه حضور دارید؟
بهنام شهرکی

+ هواداران رضا یزدانی آلبوم جذابی را خواهند شنید
+ یزدانی در تمام حوزه‌های فعالیتش موفق است
+ باید توجه بیشتری به موسیقی راک بشود


ریتم نو: بهنام شهرکی، تنظیم‌کننده و آهنگسازی که اخیراً در قطعه‌ی «این روزا» با رضا یزدانی همکاری کرده است در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار ریتم نو از جزئیات حضورش در آلبوم بعدی این خواننده راک گفت.

به‌علاوه‌ی قطعه‌ی «این روزا» ، دو قطعه دیگر را تنظیم کردم که در آلبوم بعدی یزدانی خواهید شنید.

اجازه بدهید در مورد فضای قطعات خیلی صحبت نکنم که از جذابیت آن‌ها برای طرفداران رضا یزدانی هم کم نشود اما نوید این را می‌دهم که جذابیت قطعات به حدی خواهد بود که شنوندگان را راضی و آن‌ها را به‌طورجدی به دنبال کردن خود وادارد.

باوجود موفقیت و جذابیت‌های آلبوم‌های قدیمی، فضای تکراری کارهای گذشته‌ی رضا یزدانی نخواهد بود و یک فضای کاملاً جدید را تجربه کردیم.
باید اقرار کرد که سبک راک مختص یک کشور یا قومیت نیست و سبکی جهانی و فرامرزی است.
ما روزبه‌روز موسیقی جهان را گوش می‌دهیم و متوجه شدیم که سبک‌ها و فضاهای جدید را باید تجربه کرد و طرفداران رضا یزدانی هم تا امروز واکنش‌های مثبتی نسبت به این فضاهای جدید نشان داده‌اند.

من از کیفیت و فضای سایر قطعات بی‌اطلاعم.

در یک قطعه به‌صورت مشترک با آقای یزدانی ملودی ساختیم.

رضا یزدانی هنرمندی چندبعدی است و به نظر من در تمام بخش‌هایی که فعالیت می‌کند موفق بوده است و شخصاً با وسیع کار کردن ایشان موافقم.
اول‌ازهمه رضا یزدانی یک نوازنده خوب است به‌طوری‌که در آلبوم «هیس» تمام گیتارها را خود رضا نواخت و من فکر می‌کنم سواد موسیقی و نوازنده بودنش، رضا یزدانی را تا این سطح بالا آورده و مردم پیگیر آثارش هستند.

به نظر من خود رضا خیلی بهتر از سایر آهنگسازها لهجه و وجوه صدای خودش را می‌شناسد، من که در جریان تولید آلبومش بوده‌ام متوجه این موضوع شده‌ام که ملودی تا وقتی لهجه‌ی رضا یزدانی را در خود نداشت به‌صورت دلخواه در‌نمی‌آمد.
نوع بیان و نوع ادای کلمات رضا منحصربه‌فرد خودش است اما به‌هرحال ملودی گرفتن از سایر آهنگسازها فضاهای جدید و بعضاً بهتری را در پس خود می‌آورد. به‌غیراز رضا یزدانی هم به نظر من سایر خواننده‌ها باید دایره آهنگسازآن‌همکارشان را وسیع‌تر بکنند.

این می‌تواند اتفاق خوبی باشد چون ازنظر من ارتباط بیشتری از این طریق برقرار می‌شود و خواننده نبض مخاطبانش را به‌این‌ترتیب سریع‌تر به دست می‌گیرد.

مسئله‌ای که وجود دارد این است که بیشتر کار کردن روی یک آلبوم هم می‌تواند درنهایت به ضرر نتیجه نهایی آلبوم تمام شود چراکه وسواس خواننده و دلسردی و خستگی فرآیند طولانی تولید تأثیر منفی به همراه دارد. من فکر می‌کنم تا زمانی که انرژی مثبت برای کار کردن وجود دارد هنرمند باید طبق برنامه خودش پیش برود و رضا یزدانی به همین صورت فعالیت می‌کند.

موضوعی در مورد موسیقی راک امروز ایران وجود دارد و آن‌هم کم‌لطفی‌هایی است که نسبت به این موسیقی صورت می‌گیرد. این سبک موسیقی قابلیت گسترش در راستای موسیقی ایران را دارد و بسیار می‌تواند تأثیرگذار باشد. در آینده ما شاهد کارهای خیلی خوبی در این سبک خواهیم بود و باید توجه بیشتری به سبک راک شود.

منبع: ریتم نو
نویسنده: حامد سلگی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه