ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۲۱۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۴

تریوی ایروان از تریوی موتزارت تا تانگوهای پیاتزولا

ریتم نو: در سومین روز از سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر اجرای «تریوی ایروان» در تالار رودکی در حالی روی صحنه رفت که نوازنده‌ی ویولن‌سل این گروه – واهه بارسادانیان- به دلیل سانحه‌ی رانندگی که هفته‌ی گذشته برایش پیش آمده بود، نتوانست این گروه ارمنی را همراهی کند و به جای او یک نوازنده‌ی فلوت – گریگوریان- در این اجرا آنان را همراهی کرد.
161bb2cd9d87d4fb2583e55eca6a3af4_S

 

به گزارش ریتم نو به نقل از روابط عمومی سی‌ویکمین جشنواره‌ موسیقی فجر ، «لوریس چکناواریان» -آهنگساز و رهبر شناخته‌شده‌ی ارکستر- از مهمانان این برنامه بود و در بخش اول آن، تریویی از موتزات در سل مینور به اجرا درآمد. نوازندگان این اثر موتزارت را که دارای فضایی احساسی و رمانتیک است، دقیق و با ظرافت اجرا کردند.  در بخش دوم قطعه‌ای از شوپن در سل‌ماژور اجرا شد و به خاطر گامی که انتخاب شده بود، این بار فضا جدی‌تر و البته منسجم بود؛ از ویژگی‌های این بخش می‌توان به هماهنگی میان نوازندگان اشاره کرد و انتقال احساسشان به یکدیگر. «آنا هاروطونيان»- نوازنده‌ی ویولنسل- به همراهی «كارينه حق ورديان» - نوازنده‌ی پیانو- در این اجرا، آثاری را به شکل موسیقی کلاسیک محض به اجرا درآوردند که شاید درک بخش‌هایی از آن برای مخاطب غیر آشنا به موسیقی کلاسیک، دشوار بود. بعد از این دو قطعه، سه نوازنده‌ی ارمنی، قطعه‌ای از «آرنو باباجانیان» را اجرا کردند. آنها بخشي از موومان دوم در سوئيت اركسترال شماره 3 اثر این آهنگساز را اجرا کردند. این قطعه تمی شرقی داشت و یکی از با حس‌وحال‌ترین قطعات اجرایی در این برنامه بود و مخاطب ایرانی می‌توانست به خوبی با آن ارتباط برقرار کند، به خصوص آنکه فواصل موسیقایی ارمنستان نزدیک به موسیقی ایرانی است.  اجرای «کارمن» از کومیتاس و اجرای یک سری تانگو از پیاتزولا، از دیگر بخش‌های این اجرا بود که باز هم قطعاتی دلنشین برای مخاطبانِ غیرحرفه‌ای داشت و ریتم‌ها و ضرباهنگ‌هایش نزدیک به گوشِ ایرانیان.


در دومین اجرای موسیقی کلاسیک در تالار رودکی در قالب جشنواره‌ی موسیقی، مخاطبانِ حرفه‌ای حضور داشتند و نوازندگانی که می‌توان آنان را از شناخته‌شده‌ترین نوازندگان ارمنی دانست و اجرای تمیزشان سبب شد تا مدام مورد تشویق مخاطبان قرار گیرند.


«آنا هارتونیان» در فستیوال‌های متعدد جهانی در ایران،‌آلمان، فرانسه، ژاپن،‌ انگلستان، جمهوری چک، ایتالیا و آمریکا شرکت داشته و مقام‌های مهمی را کسب کرده است. «کارینه حق‌وردیان» نیز با شرکت در فستیوال‌های موسیقی بین المللی روسیه،‌ آلمان ،‌فرانسه و انگلیس مقام‌های برجسته و دیپلم افتخار کسب کرده است.


 

منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه