ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۰۵ مهر ۱۳۹۴

تصنیف ایران جوان دومین اثر ملی ایران است / ناظری درجشن رونمایی آلبوم خود حضور پیدا نکرد

ریتم نو : مراسم جشن رونمایی از آلبوم  ایران جوان  با صدای « شهرام ناظری » و آهنگسازی «پیمان سلطانی» جمعه سوم مهرماه سال جاری ساعت 18:30در« شهر کتاب فرشته» برگزار شد. دراین مجال «ضیا الدین ناظم پور»،«علیرضا پور امید» «میری» و «آرش رئیسیان» در خصوص آلبوم مذکور سخن گفتند تا عدم حضور «ناظری» و «سلطانی» کاملا حس شود.
مراسم رونمایی آلبوم  ایران جوان  با صدای «شهرام ناظری» سوم مهرماه برگزار شد

تصنیف ایران جوان دومین اثر ملی ایران است /ناظری درجشن رونمایی آلبوم خود حضور پیدا نکرد

جلسه بدون حضور «ناظری» و با اعلام اینکه :برای ایشان سفری به وجود آمده و امیدواریم استاد به جلسه برسند شروع شد تا اکثر حاضرین منتظر رسیدن «پیمان سلطانی» در این نشست باشند. گرچه   مطالب آموزنده‌ای در خصوص سیر تحول تصنیف‌ها و..._مخصوصاً تصنیف «ایران جاوید»_ بیان شد. اما عدم حضور عاملان اصلی اثر فوق، برای مهمان جلسه سؤال‌برانگیز شده بود.شاید حضور اندک «سید علی صالحی » نیز معلول همین علت بوده باشد.

به هر روی نشست، با توضیحاتی در خصوص سیر تحول تصنیف «ایران جوان»آغاز گردید.مجری جلسه در این خصوص گفت:این اثر دومین اثر ملی ایران است که در زمان قاجار توسط موسیو «لومر» فرانسوی برای «ناصرالدین‌شاه» ساخته شد.(نام دیگر این اثر سلام شاه است)در سال 1383«بیژن ترقی »بر این ساخته متنی نوشت تا این تصنیف ماندگار شکل بگیرد ...

بعد از اتمام این توضیحات ، «ضیاءالدین ناظم پور» مؤلف اثر «سرزمین مادری» فراخوانده شد تا در خصوص آلبوم «ایران جوان» سخن بگوید.بدین ترتیب وی بعد از سلام و خوش باد اظهار داشت :به «پیمان سلطانی» تبریک می‌گویم چراکه برای انتشار این اثر مبارزه‌ها کرد.مایل هستم در خصوص تصنیف زیبا و جاویدان «ایران جوان» عرض کنم: دومین اثر ملی میهنی ایران  جایگاه بالایی در اجتماع دارد که به‌حق شایسته‌ی این جایگاه است .

در ادامه «علیرضا پور امید» ضمن سلام و خیرمقدم به حاضرین در جلسه و تبریک به «پیمان سلطانی»، بیان داشت: علاوه بر اینکه معتقدم تولید، مسئله‌ی نقدپذیری نیست باید بگویم نقد و بررسی در جای دیگر برگزار خواهد شد !

همیشه معتقد بودم جلسه‌ی رونمایی به مبارز سیاسی می‌ماند که وزن خود را در سلول بررسی‌ها از دست می‌دهد.گرچه اولین رونمایی با خلقت انسان آغاز شد!

تلاش پانزده‌ساله‌ی پیمان(سلطانی) ستودنی است در ابتدا هم قرار بود این ساخته‌ها را «ناظری» اجرا کند اما در آخرین لحظه این امر اتفاق نیفتاد بدین ترتیب خواننده‌ی جوانی(منظور سالار عقیلی است) بار این مسئولیت را بر دوش کشید که بعدها اسمی برای خود دست‌وپا کرد.به هر ترتیب مجدداً «شهرام ناظری» این ساخته‌ها را اجرا کرد تا پرونده‌ی این تلاش به‌دلخواه«پیمان سلطانی» بسته شود و ماحصل این تلاش اثری شود که امروز در دسترس مخاطبین است.

«میری » افزود :وقتی مخاطب نسبت به سیر تاریخی یک اثر را نمی‌داند با پدیده‌ای جدید روبه‌رو می‌شود که نمی‌داند این پدیده چیست؟این جهل نامطلوب است .هنگامی‌که سیر تاریخی موسیقی خود را نمی‌دانیم نسبت به آینده و حال نیز بی‌اطلاعیم.دریغا که مخاطبان امروز، مخاطبانِ دیده‌ها هستند .معتقدم تجربه قدمی جلوتر از دیده و شنیده است اما...

حال در این شرایط که  عرضه‌ی چنین کارهایی انگشت‌شمارند؛ نباید انتظار چندصدا بودن را داشت .نباید انتظار مقایسه داشت.در این شرایط باید فقط ارزش‌های اندک را حفظ کرد و در جهت حفظ آن کوشید.

در پایان به «پیمان سلطانی» تبریک می‌گویم و برای حساسیت به خرج دادن‌هایش ارزش زیادی قائل هستم . یادآوری می‌کنم اثر «ایرانه خانم» او قرار است در سال 2016در کانادا انتشار پیدا کند.

«آرش رئیسیان» گفت:خیلی خوشحال هستم در کنار این تیم قرار گرفتم و سهم کوچکی در ارائه‌ی اثری چنین دارم .مستندی که توسط من ساخته‌شده است ، ماحصل توضیحات اساتید در خصوص شکل‌گیری برخی آهنگ‌ها است .امیدوارم گام مثبتی برای آشتی ملت با موسیقی برداشته باشم.

درنهایت با پخش تصنیف«ایران جوان» جلسه به پایان رسید.

منبع : ریتم نو

نویسنده : فرزین پاک‌طینت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه