ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۲۷ تير ۱۳۹۴

تهران، پلاک 60

ریتم نو : نوازندگی در خیابان‌ها پدیده تازه‌ای نیست و سال‌هاست که در خیابان‌ها دیده می‌شود. اما این پدیده در چند سال اخیر در ایران شکل دیگر به خود گرفته است و جوانان با تحصیلات دانشگاهی موسیقی جمع می‌شوند و گروه موسیقی خیابانی را تشکیل می‌دهند. البته در تمام دنیا این پدیده‌ای تازه نیست و فستیوال‌هایی هم برگزار می‌شود.
تهران، پلاک 60 تهران، پلاک 60


 

در چند سال اخیر این پدیده بسیار در ایران رونق پیداکرده است و توجه بیشتری نسبت به سال‌های گذشته به آن می‌شود و شاید این دست گروهها با مشکلات کمتری هم مواجه باشند. بسیاری از آن‌ها به دنبال گرفتن مجوز برای آلبوم و اجرای کنسرت هستند و در برنامه‌های ارگانی و مجتمع‌ها به آن‌ها فضایی برای نواختن می‌دهند و دغدغه‌شان کمتر است و بعضی‌های دیگر هم هنوز در خیابان‌های تهران دنبال جایی برای دیدار با طرفداران و نشکستن سازها  هستند. با گسترش گروه‌های موسیقی خیابانی باید فکری برای به رسمیت شناخته شدن این گروه و سازمان‌دهی آن‌ها شود.

 

در میان این گروه‌های موسیقی خیابانی، « پلاک 60 » تقریباً سه سالی می‌شود که کار خود را آغاز کرده است و در خیابان‌ها ساز می‌زند.

 

بعدازظهر پنج‌شنبه در حال عبور از خیابان‌های تهران با این گروه آشنا شدیم که موسیقی گوش‌نوازشان باعث این آشنایی شد. « آشتیان پور » مدیر گروه پلاک 60 در مورد گروه گفت: «گروه سه سالی می‌شود که مشغول کار است و به‌تازگی دو نفر از اعضای گروه (خواننده و بیسیست) تغییر کرده است. گروه ما در خیابان‌ها ساز می‌زند البته در افتتاحیه‌ها، مراسم وی آی پی و برنامه‌های ارگانی هم حضور دارد و از آن‌ها  دعوت می‌شود.»

 

آریس جانس (درامز)، محمد میثاقی (کاخن)، حمید اسماعیل‌زاده (کیبورد)، هادی فراهانی (خواننده و گیتار ریتم)، حامد نخعی (گیتار باس)، علیرضا حبیبی (فلوت و ساکسیفون) و سعید خانزاد (گیتار الکتریک) اعضای گروه پلاک 60 هستند که در خیابان‌های تهران ساز می‌زنند.

 

آدرس این گروه:  تهران، پلاک 60

 

منبع : ریتم نو

نویسنده: مریم رفایی
تقویم هنری ادامه