ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۲۸۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۵

تهران دیگر طهران نبود/ این‌سوی شهر فرشید اعرابی خواند

ریتم نو: فرشید اعرابی پس از پنج سال در دو شب دهم و یازدهم خردادماه 1395 طی چهار سانس در سالن برج آزادی روی صحنه رفت و شبی متفاوت را برای هوادارانش رقم زد.

+ شب پرستاره موسیقی راک


Farshid Arabi-Ritmeno (26)




در این شب قطعاتی از آلبوم «به رنگ شب» به همراه منتخبی از قطعات دیگر این خواننده و موزیسین به اجرا درآمد و برای نخستین بار مخاطبان اعرابی یک‌صدا ترانه «تندیس ایثار» را خواندند.


فرشید اعرابی آن‌قدر موسیقی‌اش خوب هست که نیازی به القاب سلطان راک، پدر متال و غیره نداشته باشد تمام این‌ها را می‌توان از هنرمندان و کسانی که این دو شب پای اجرایش نشستند، سؤال کرد تا گواه این موضوع شود.


اعرابی که خود استاد بسیاری از موزیسین‌های ایران است ادعایی در هنر و موسیقی ندارد و فقط با ارائه موسیقی‌اش حرف‌ها و دغدغه‌هایش را بیان می‌کند.


نکته‌ی جالب کنسرت «فرشید اعرابی» هم‌زمانی اجرای این استاد با اجرای شاگردش بود. شب گذشته یازدهم خردادماه رضا یزدانی در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی و با ظرفیتی چند برابر از استاد خود (فرشید اعرابی) روی صحنه رفت این در حالی است که وزارت ارشاد به سبک‌هایی چون راک مجوز اجرا در سالن‌های بزرگ را نمی‌دهد و همین موضوع می‌تواند گواه تفاوت‌های بارز استاد و شاگرد باشد.


فرشید اعرابی پای سبک و استایل خود ایستاد و پنج سال ممنوع الفالیتی را به جان خرید اگرچه مجبور شد از سالن برج میلاد به یکی از کوچک‌ترین سالن‌ها این شهر یعنی برج آزادی بیایید اما توانست راوی موسیقی‌ای به رنگ شب باشد.


اجرای «آمده ام» به‌عنوان اولین قطعه، انتخاب هوشمندانه‌ی اعرابی برای بازگشتش پس از پنج سال بود که این حضور را روی صحنه تأکید می‌کرد که آمده است.


اعرابی در ادامه قطعات شهر شلوغ، غبار بی سوار، شام غمبار و نیست شوم را اجرا کرد و در بین اجرای این قطعات به حضور مهمانان برنامه اشاره کرد که آمده بودند شب پرستاره‌ی موسیقی راک را رقم بزنند.


وی همچنین از هنرمندان شاهرخ پور میامین و هادی پاکزاد (که جامع موسیقی داغدار از دست دادنشان است) یادکرد و از حاضرین خواست به احترامشان یک دقیقه سکوت کنند.


نیست شوم قطعه دیگری بود که اجرا شد و پس‌ازآن «کافران» یکی از قطعات محبوب اعرابی به اجرا درآمد و با استقبال و همخوانی تماشاگران روبرو شد.


پس از دقایقی استراحت گروه با قطعه «مفتاح» روی صحنه حاضر شد و در ادامه قطعات فریاد کن، پرواز بی‌خطر، پنهان، ساعتا، تندیس ایثار و به رنگ شب به اجرا درآمد.


فرشید اعرابی در میان اجرای قطعات به تماشاگران نکاتی را متذکر می‌شد تا اجرای بعدی‌اش به 5 سال آینده موکول نشود و بتوانند بار دیگر روی صحنه حاضر شود.


خواننده به رنگ شب برای نخستین بار توانست قطعه «تندیس ایثار» را که برای شهدا خوانده بود اجرا کند و این نکته را یادآور شد که این افراد جانشان را کف دست گذاشته تا از این خاک دفاع کنند. البته اعرابی این قطعه را برای اخذ مجوز صحنه‌ای نخواند بلکه واقعاً به آنچه می‌خواند معتقد بود.


یکی از نکات حائز اهمیت این اجرا حضور نوازندگان بسیار خوب در کنار اعرابی بود که به مخاطب این امکان را می داد تا حداقل دوشبی را موسیقی خوب بشنوند.


نیما نوا پور (درامز) فرزاد فخرالدینی (گیتار الکتریک)، هادی کیانی(کیبورد و بک وکال) و محمد نیک (گیتار بیس) اعضای ارکستر فرشید اعرابی هستند که وی را در اجرا همراهی کردند.


فرشاد رمضانی(گروه دگردیس)، همایون مجدزاده(کهت میان)، اردوان انزابی پور، شهریار مسرور، علی شوکت، امیرعلی طاهری، سروش بیغشدل و ... ازجمله مهمانان سانس یک، ‌شب دوم اجرای فرشید اعرابی بودند.


گفتنی است در شب اول اجرا نیز اعرابی میزبان مهمانانی چون ژوبین عسکریه، ریما حسن زاده، محمد صداقت، آرمان مهربان، اعضای گروه شهاب صادقی، اعضای گروه الکتروکیوت، مهرزاد خواجه امیری و ... بود.


این کنسرت به تهیه کنندگی «محمدحسین تفرشی» پس از 5 سال برگزار شد.



منبع: ریتم نو


نویسنده: مریم رفایی


عکس: امین رجبی


 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
انتشار یافته: ۲
ابوطالب جودکی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
خوب بود عالیه
هژبر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
ممنون عالی بود
تقویم هنری ادامه