ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۲۲۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴

توضیحات بنیاد رودکی درباره مسائل پیش‌آمده برای ارکستر سمفونیک تهران

 ریتم نو: بنیاد رودکی درباره مسائل پیش‌آمده در ارکستر سمفونیک تهران بر خود می‌داند که توضیحاتی را عنوان نماید.
ارکستر سمفونیک تهران


به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی، با توجه به فرمايشات، مصاحبه و گفتگوهاي جناب آقاي رهبري و اعتراضات ايشان به مباحث حقوقي، مالي و اداري  در اركستر سمفونيک تهران به مديريت بنياد رودكي، این مجموعه لازم می‌داند نكاتي را در جهت تنوير افکار عمومی اعلام نماید.


صرف‌نظر از توهین‌ها و ارزشيابي كيفي رهبري آقای رهبری و با قدرداني از زحمات همكاران و نوازندگان، خوانندگان و اعضاء و رهبران بزرگوار و  هنرمندان اركسترها مواردی است که به شرح ذیل بیان می‌گردد:




  • فعالیت‌های بنياد رودكي در برنامه‌های موسيقایی ، اركسترها و اركستر سمفونيک خلاصه نمی‌شود، در سال ٩٤ بنياد رودكي در بيش از ٥٠٠ برنامه موسيقایی، تأثر و هنرهاي تجسمي حضور فعال اجرايي، مطالعاتي  و پژوهشي داشته است.

  • از ابتداي سال ٩٤ بيش از ٣٠٠ نوازنده به اركسترها وارد و بنا به دلايل مختلف خارج‌شده‌اند و تقريباً ١٤٠ نفر نوازنده و خواننده به همراه گروه كر تا پايان آذرماه ٩٤ تثبيت شدند که ناچار به ثبت ورود و تسویه‌حساب در موقع خروج آن‌ها بوده‌ایم.

  • مقررات استخدامي و آیین‌نامه‌های بنياد و قوانين و مقررات بالادستي لازم‌الاجرا براي همه مؤسسات سازمان‌ها و شرکت‌های قانوني است كه از مهم‌ترین آن‌ها قوانين كار و تأمين اجتماعي است.

  • ازآنجاکه قبل از اين سازماني براي اركسترها وجود نداشته است كه بتوان از الگوي انطباقي آن با قوانين استفاده نمود بنياد رودكي نسبت به طراحي با اخذ مجوز از مراجع حقوقي و نيازهاي اركسترها به تدوين آیین‌نامه‌ها، قوانين و مقررات واقع‌بینانه مشغول و خوشبختانه به موفقیت‌های قابل قبولي به ادعاي كارشناسان كار و تأمين اجتماعي دست‌یافته است.

  • يكي از مأموریت‌های بنياد رودكي ارائه الگوي مناسب منطبق با قوانين و با حساسيت لازم همكاري با گروه‌های هنري بوده است كه می‌توان ادعا نمود گروه‌های كوچك و بزرگي كه تمايل به تأسيس اركستر دارند بدون دغدغه عدم رعايت موازين حقوقي و قانوني می‌توانند از آن بهره ببرند.

  • بنا بر آنچه دربند ١ گفته شد تا اواخر آذرماه به دلیل عدم تثبيت نوازندگان در ارکسترها و بالطبع عدم دسترسي به مدارك كليه آن‌ها نام‌نویسی‌های بيمه با تأخير انجام و عدم نام‌نویسی به‌موقع در مهلت قانوني در بعضي ماه‌ها پرداخت برخي دستمزدها را به ماه بعد موكول می‌کرد از طرفی با مشكلاتي نظير عدم امكان به‌کارگیری بعضي از نوازندگان ماهر كه به‌موجب قانون به‌کارگیری آن‌ها ممنوع و يا نيازمند اخذ مجوز از مراجع قانوني است، مانند مشمولان وظيفه عمومي، كاركنان رسمي و قراردادی دولت و... روبرو بوده‌ایم و با پیگیری‌های مستمر كه بعضاً بيش از ٤ ماه به طول انجاميد موفق به اخذ مجوزهاي لازم شده‌ایم.

  • يكي ديگر از موارد مطروحه عدم دريافت حقوق كامل ماهيانه نوازندگان بوده كه به نظر می‌آید سوءتفاهم از تعاريف قانوني كار موجب اين ابهام شده چراکه حقوق كامل بنا به حضور كامل قابل پرداخت است. نوازندگان و رهبراني كه اين فرصت رادارند در مدت قرارداد به اجراي برنامه‌ها، کلاس‌های آموزشي خصوصي خود در خارج از بنياد مبادرت و بابت آن‌ها از منابع ديگري دستمزد دريافت می‌کنند طبيعتاً انتظار نيست كه دستمزد ايام عدم حضور در محل كار تعریف‌شده را مطالبه نمايند.


مجموعه بنیاد رودکی در پايان اعلام می‌دارد ادعايی مبنی بر بی‌نقص بودن آنچه انجام داده ندارد و به‌دوراز جنجال‌های رسانه‌ای با آغوش باز آماده پذيرش نظرات مستدل كارشناسي حقوقي و قانوني است و دست كساني را  كه براي اصلاح روش‌ها پيشنهادی ارائه دهند به گرمي می‌فشارد.


منبع: ریتم نو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه