ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۳۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۳ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۴

جادوی تمام نشدنی شهرداد روحانی با افسون رهبری و سحر کلاویه‌ها

ریتم نو : شهرداد روحانی پانزدهم مرداد ماه در سالن همایش های برج میلاد آثار خود را به همراهی ارکستری بزرگ اجرا کرد.
10


این کنسرت در دو بخش اجرا شد و در بخش اول فقط نوازنده های سازهای زهی و پیانو همراه شهرداد روحانی در ارکستر بزرگ‌اش بودند.

روحانی بعد از اجرای قطعات جشن دهقان , اسب ایرانی , سفری کوتاه , سایه چمن , قطره های باران , مجنون نبودم سکوتش را شکست و گفت : خیلی خوشحالم که حمایت شما را می‌بینم , مراحل قانونی برگزاری این کنسرت مقداری طول کشید و از چهار روز پیش تمرین‌های ارکستر را شروع کردیم و فرصت زیادی برای تبلیغ ، فروش بلیت‌ها و تمرین پیش رو نداشتیم و من وقتی این صحنه‌ها را با وجود این موانع می‌بینم به آینده کشورم امیدوار می‌شوم.

روحانی در ادامه صحبت هایش به معرفی قطعه " باغ ایرانی " پرداخت و گفت : البته دیگر باغی باقی نمانده و همه باغ ها به آسمان خراش‌ها تبدیل شده وامیدوارم مقدار اندک باغی که هنوز دستمایه این تغییرات نشده از بین نرود و توصیه می‌کنم به شما و از شما هم می‌خواهم به دیگران توصیه کنید که از محیط زیست محافظت کنید.

شهرداد روحانی بعد از این توصیه استاد خود جناب آقای " مصطفی کمال پور تراب " را معرفی کرد و اضافه کرد: استاد کمال پور تراب استاد من و نسل من و نسل قبل و بعد از من هستند و ایشان استاد تمام موسیقی دان هایی است که اکنون فعالیت می‌کنند و خود استاد هم هنوز فعالیت می‌کنند و آخرین کتاب‌شان به تازگی چاپ شده است.

او سپس دو بازیگر خوب ایران سرکار خانم " آناهیتا نعمتی " و خانم " بهاره رهنما " را معرفی کردند که مهمانان کنسرت امشب بودند.

شهرداد روحانی قبل از اجرای باغ ایرانی در خصوص نشست خبری این کنسرت گفت:

متاسفانه خبرنگاران حرفی که می‌زنیم را با صحت کامل بازتاب نمی‌دهند و حرف‌های مارا تغییر می‌دهند و معنی حرف‌ها را عوض می‌کنند و لازم دیدم توضیح بدهم که من در نشست خبری کنسرت امشب گفتم که در ایران به نسبت جمعیت هشتاد میلیون نفری که دارد تعداد موزیسین‌های حرفه‌ای کم است. روحانی در ادامه اضافه کرد: ما امشب در ارکستر خودمان نوازنده‌های حرفه‌ای و سولیست‌های خیلی خوب زیادی داریم که سولیست‌های ما به مراتب بهتر از سولیست‌های آمریکایی و اروپایی هستند که امشب از آقای " میلاد عالمی " دعوت می‌کنم که سلو ویلون قطعه باغ ایرانی را بنوازد.

" میلاد عالمی " که در خانواده‌ای موسیقی‌دان، بزرگ شده و برادر, عمو و دایی او هم از نوازنده‌های ارکستر سمفونیک تهران هستند در کنار روحانی ایستاد و قطعه باغ ایرانی را با رهبری شهرداد روحانی و همراهی دیگر نوازنده‌ها، هنرمندانه اجرا کرد که با استقبال خوبی مواجه شد.

در ادامه  قطعه‌ی " سیمای جان " اجرا شد و قبل از اجرای قطعه‌ی بعدی روحانی در توضیحات آن گفت: قطعه روانی موسیقی فیلم است  و معمولا کارگردان‌ها با یک آهنگساز در طول دوران فعالیت خود همکاری می‌کنند و "آلفرد هیچکاک" هم از این دست کارگردان‌ها بود که همیشه با "برنارد هرمان" کار کرد و "روانی" هم از ساخته‌های هرمان است.

شهرداد روحانی بعد از رهبری "روانی" قطعه آخر بخش اول کنسرت امشب را تقدیم به هموطنان کرد و گفت : قطعه‌ی کردی روی نت سل را برای هموطنان کرد نوشتم که از ریتم کردی هم استفاده کردیم.

پس از شنیدن ده قطعه زیبا حضار برای یک تنفس کوتاه سالن همایش‌ها را ترک کردند و پس از چند دقیقه بخش دوم کنسرت امشب آغاز شد با تغییراتی از جمله حضور نوازنده‌های سازهای بادی و کوبه‌ای در کنار سایر نوازندگان و پیانوای که آمد تا زیر دستان شهرداد روحانی تماشایی شود.

نوازندگان که در آغاز بدون حضور رهبرشان شروع به نواختن کردند با ورود شهرداد روحانی بیش از پیش هم نوا شدند وقطعه‌ی "عذرا" را نواختند.

بعد از اجرای "عذرا" روحانی در توضیحات این قطعه گفت : من این قطعه را برای مادر مرحومم نوشتم که همیشه ردیف جلو می‌نشست و تماشاگر اجراهای من بود و امشب هم می‌دانم در اینجا حضور دارد.

شهرداد روحانی در توضیحات قطعه ابدیت هم گفت : وقتی خبر فوت پدرم را شنیدم متاسفانه در ایران نبودم این قطعه را در آن زمان نوشتم که در کمتر سی دقیقه نوشته شد و در ادامه اضافه کرد: به خاطر پدرم بود که همه ی برادران به سمت موسیقی رفتیم , روحش شاد و این قطعه را به او تقدیم می‌کنم.

روحانی که در بخش دوم اجرای امشب همزمان رهبری می‌کرد و پیانو می‌نواخت در پایان قطعه ابدین دست از نواختن کشید و ارکستر بزرگش را فقط رهبری کرد که این روند تا پایان قطعه بعد "فریاد تهی" ادامه پیدا کرد.

او در توضیحات فریاد تهی گفت: من فکر نمی‌کنم کسی از جنگ خوشش بیاید , من این قطعه را در زمان جنگ ایران و عراق نوشتم و آن را به عزیزانی تقدیم می‌کنم که برای دفاع از سرزمین‌شان از جان خود گذشتند و به جانبازان عزیز نمی‌توان به هیچ صورتی پاداش فداکاری های‌شان را داد.

برای اجرای قطعه مادر، روحانی پشت پیانو رفت اما بازهم ایستاد و قسمتی از این قطعه را ایستاده رهبری کرد. او در توضیحات این قطعه گفت : این قطعه را به یاد همه‌ی مادرها و مادر بزرگ‌ها اجرا می‌کنیم و اجرای آن را به همه‌ی این عزیزان تقدیم می‌کنیم.

شهرداد روحانی که با افسون رهبری و سحر کلاویه‌ها حضار را جادو کرده بود با اجرای قطعات زیبایی عشق , سرزمین مادری و رقص بهار با آثارش در قلب تک تک حاضرین بیشتر و بیشتر نفوذ می‌کرد و اوج این هیجان و لذت در تماشاگران این شگفتی را می‌شد در آغاز اجرای قطعه‌ی رقص بهار دید.

او قطعه اصفهان را به هموطنان اصفهانی تقدیم کرد و به افتخار این عزیزان این قطعه را اجرا کرد.

تشویق بی‌مثال حضار اجازه خروج روحانی را به او نداد و او را برای دو مرتبه مجدداٌ به رو صحنه بازگرداند و در ابتدا به تنهایی قطعه‌ی برفراز آسمان‌ها را نواخت که به گفته خودش این قطعه را در سن هجده سالگی نوشته بود و صدای تشویق بی‌وقفه و حرکت آرشه‌ها در هوا نشان دهنده رضایت همه‌ی تماشاگران و نوازنده‌ها از اجرای جادویی شهرداد روحانی بود.

بعد از این اجرا روحانی گفت : در یک جایی خواندم که از زبان من نقل قول کردند و گفتند که من شاگرد آقای جواد معروفی بودم در صورت که این صحت ندارد و من افتخار ملاقات با این عزیز را نداشتم لذا خواهش می‌کنم از خبرگذاری‌ها که به نوشته‌های اینترنت اکتفا نکند چون همه‌ی آنها صحت ندارند و بیایند و از خود من اطلاعاتی که می‌خواهند را به دست بیاورند . او در ادامه از نوازنده‌های ارکستر خود تشکر کرد که در این زمان کوتاه بسیار عالی عمل کردند.

شهرداد روحانی در آخرین لحظات اشاره کرد به  نوشتن یک سوئیت سمفونی به نام "خلیج فارس" که با پشتیبانی بانک سامان در لندن ضبط  واجرا شد و از آقای مقیمی به خاطر حمایت‌شان از هنر و موسیقی تشکر کرد.

روحانی به درخواست دوست دارانش یک قطعه از قطعات بخش اول را برای بار دوم رهبری کرد و با درخواست و تشویق حضار سپس به اجرای قطعه زیبای "رقص بهار" پرداخت که نوازنده‌های سازهای کوبه‌ای و بادی با سکوت از تماشاگران خداحافظی نکرده باشند و صدای پیانوی‌اش بدرقه‌ی راه دوست دارانش باشد.

 

منبع : ریتم نو

نویسنده : حامد سلگی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه