ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۲۲۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴

حامی: سختی آواز را تجربه کنید/ 8 خواننده برگزیده انتخاب شدند

ریتم نو : حمید حامی در دومین و آخرین روز برگزاری اولین مستر کلاس آوازش به شرکت‌کنندگان گفت که باید سختی آواز را تجربه کنند و در پایان هشت نفر برگزیده این مستر کلاس انتخاب شدند.


اولین دوره مستر کلاس آواز حامی که قرار بود در یک روز برگزار شود به دلیل عدم اجرای 25 شرکت‌کننده، در دو روز برپا شد. نخستین جلسه این مستر کلاس روز جمعه 14 اسفندماه در تالار رودکی و دومین مستر کلاس روز سه‌شنبه 18 اسفندماه از ساعت 12 ظهر در فرهنگسرای نیاوران به اجرا درآمد.

حمید حامی به همراه مهدی محمدی و ملیکا تهرانی (خوانندگان و اساتید آواز) روی صحنه حاضر شد و همانند روز اول این مستر کلاس « رضا تاجبخش » و « رضا لمعانی » بخش موسیقایی برنامه را بر عهده گرفتند. پس از حضور هرکدام از شرکت‌کنندگان، قطعات به رضا تاجبخش اعلام و پس از هماهنگی نت توسط «تاجبخش» با «لمعانی»، قطعه موردنظر اجرا می‌شد.

در آخرین روز برگزاری مستر کلاس آواز حامی ، 25 نفر از شرکت‌کنندگانی که در اولین روز موفق به اجرای قطعاتشان در زمان هشت‌ساعته نشده بودند، در ابتدای برنامه روی صحنه آمدند و قطعاتشان را به‌صورت انفرادی اجرا کردند که حمید حامی، مهدی محمدی و ملیکا تهرانی به نکاتی از قبیل کنترل صدا، ویبراسیون، درک درست از شعر پیش از اجرا، لرزش در گردن، کوک خواندن، هماهنگی با ریتم و ضرب‌ها و غیره اشاره داشتند.

پس از اجرای تقریباً 45 شرکت‌کننده، به 10 نفر آخری که روز اول مستر کلاس به اجرا پرداخته بودند اما احساس می‌کردند در حقشان اجحافی صورت گرفته است، این اجازه داده شد که مجدداً روی صحنه بیایند و قطعه‌ای را اجرا کنند.

تمامی شرکت‌کنندگان مورد آزمون‌وخطا قرار گرفتند و سپس 26 شرکت‌کننده به مرحله‌ی بعدی راه پیدا کردند تا مجدداً اجرا کنند اما این بار فقط رد یا مورد تائید قرار می‌گرفتند.

این مستر کلاس تا ساعت 12 شب به طول انجامید و درنهایت هشت شرکت‌کننده بانام‌های اردلان سردار شهید، مهران مظفری، محمد نیک، سید احسان میر هاشمی، مهدی اسدی، امیرحسین فکوری، هامون هاشمی و سهند فریادی به‌عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند.

 

در حاشیه مستر کلاس آواز حامی:

* مهدی محمدی پیش از اجرای شرکت‌کنندگان با آن‌ها تمرین می‌کرد تا حنجره‌شان برای خواندن آماده شود.

*شرکت‌کننده‌ی سیزده‌ساله اولین نفر برای اجرای روی صحنه حاضر و به‌عنوان هشتمین منتخب انتخاب شد که حامی به وی تأکید کرد آواز را حتماً زیر نظر استاد آواز آموزش ببیند تا حنجره‌اش دچار مشکل نشود.

*حمید حامی پس از معرفی «داریوش صالح پور» توسط تاجبخش، به انتشار قطعه ای با همکاری وی در فضای کاملاً الکترونیک اشاره کرد و گفت: هفته‌ی آینده قطعه‌ای از سروده‌های «بابک صحرایی» با صدای من منتشر می‌شود که رضا تاجبخش و داریوش صالح پور وظیفه تنظیم آن را بر عهده داشتند.

* حامی ضمن اشاره به نکاتی در اجرای شرکت‌کنندگان، بیان کرد: باید سختی آواز را تجربه کنید.

*وی در جواب هنرجویانی که سرماخوردگی‌شان را عدم کوک خواندشان اعلام می‌کردند، گفت: کوک برای گوش و هوش است و شما باید گوشتان را قوی کنید و برای این کار آهنگ‌ها و موسیقی‌های خوب گوش دهید.

* حمید حامی در اجرای برخی شرکت‌کنندگان به پیشرفتشان از روز جمعه اشاره می‌کرد و در برخی مواقع خواستار تشویقشان می‌شد.

* اکثر هنرجویان قطعات حامی را که از سروده‌های «بابک بیات» بود، انتخاب و اجرا کردند.

* همچون نخستین روز اجرای مستر کلاس حامی، « بابک بیات» در سالن حضور داشت.

*طبق صحبت‌های «حمید حامی» در نشست خبری این مستر کلاس، انتظار می‌رفت که بخش آموزش،حائز اهمیت باشد اما در اختیار گذاشتن استیج برای اجرای شرکت کنندگان و مورد آزمون‌وخطا قرار گرفتن آن ها پررنگ‌ترین مسئله بود. حتی در بخشی از این برنامه، شرکت‌کننده‌ای پس از فراموش کردن ترانه خود مورد تمسخر برخی شرکت‌کنندگان قرار گرفت که حامی این مستر کلاس را جایی برای آزمون‌وخطا خواند و از بیان جایی برای آموزش خودداری و صرفاً به نکاتی کلی و مربوط به هر شرکت‌کننده بسنده کرد.

* البته نمی‌توان بخش‌های خوب این مستر کلاس همچون حضور موزیسین‌ها در آموزش آواز، اهمیت موسیقی و کشف استعدادهای جدید را نادیده گرفت.

 



منبع: ریتم نو
نویسنده : مریم رفائی
عکاس : امین باقری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه