ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۵۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۸ آذر ۱۳۹۴

حذف یک بخش و تغییرات سیاست های جشنواره موسیقی فجر 31 در اتاق شیشه‌ای

ریتم نو: در نشست رسانه ای مسئولان سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر تاکید شد که امسال عملکرد و مسایل مالی جشنواره کاملا شفاف است و در پایان راه درباره آنها اطلاع‌رسانی می‌شود.

848A2652




اولین نشست رسانه ای مسئولان برگزاری سی و یکمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر جمعه ۲۷ آذر ماه در تالار رودکی برگزار شد.


فرزاد طالبی  سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اظهار امیدواری از برگزاری مناسب این دوره از جشنواره بر اساس آیین نامه جدید، درباره بودجه تخصیص یافته به سی و یکیمن جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: تمام تلاش ما این است که بودجه امسال هم به میزان بودجه سال گذشته که یک میلیارد و دویست هزار تومان بود باشد.


امسال در اتاق شیشه ای هستیم


حمیدرضا نوربخش مدیر سی و یکمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر نیز در ادامه اظهارات طالبی گفت:  امیدوارم بتوانیم مشابه سال گذشته بلیت فروشی داشته باشیم چرا که در جشنواره امسال هزینه های جاری تا حد زیادی بیشتر شده است مضاف بر اینکه چون به جشنواه امسال بخش جایزه را نیز اضافه کرده ایم بنابراین با حجم بیشتری از هزینه های روبه‌رو هستیم. به هر حال برنامه ریزی ها به شکلی است که ما تلاش می کنیم خودمان را در یک اتاق شیشه ای قرار بدهیم که همه اصحاب رسانه خیلی شفاف و روشن بتوانند ما را رصد کنند.


وی ادامه داد: من درباره مبلغ قراردادها که حوزه شخصی هنرمندان است نمی توانم صحبتی کنم چون این احتمال وجود دارد که آنها تمایلی برای اعلام عمومی قراردادشان نداشته باشند، اما چیزی که درباره بودجه امسال جشنواره می توانم به آن اشاره کنم اینکه ما نسبت به سال گذشته بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش دستمزد داشتیم ضمن اینکه سقف قراردادهای جشنواره امسال یک میلیاردتومان است که امیدوارم متناسب با بودجه جشنواره مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.


پاسخ به ابهامات حضور تهمورس پورناظری


مدیر سی و یکمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در ادامه این نشست خبر در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نقش تهمورس پورناظری در سیاستگذاری های جشنواره امسال توضیح داد: ایده تغییر ساختار جشنواره موسیقی فجر مربوط به من بوده است که طی سال های اخیر آن را با مدیران مختلف مطرح کرده ام. این موضوع حتی زمانی که آقای مرادخانی به عنوان مدیر مرکز موسیقی وزارت ارشاد فعالیت می کرد و بنده به عنوان داور در جشنواره ها حضور داشتم نیز مورد نظرم بود. من همیشه به این موضوع فکر می کردم که جشنواره موسیقی فجر  استحقاق تعالی بیشتری دارد تا بتواند به عنوان یک فستیوال تمام عیار مورد توجه قرار بگیرد.


نوربخش ادامه داد: خوشبختانه در این دوره مجموعه مدیریت معاونت هنری و دفتر موسیقی وزارت ارشاد پذیرفتند که ایده من اجرایی شود اما آنچه در باب سوال شما موجب شد تا این مقدمه را بگویم حضور تهمورس پورناظری بود که در همفکری برای اجرای سیاست های جشنواره امسال و هماهنگی برای حضور تعدادی از گروه های خارجی که امروز در آیین گشایش جشنواره معرفی شد کمک قابل توجهی به من کرد. تهمورس پورناظری حتی در جذب سرمایه بخش خصوصی جشنواره نیز کمک خوبی به ما کرد که این کمک ها برای من جای تقدیر دارد. به هر ترتیب وی هم اکنون نیز در شورای سیاستگذاری جشنواره همراه ما حضور دارد و همفکری خوبی هم به دبیرخانه می دهد.


وی که بار دیگر با پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر حضور تهمورس پورناظری در جشنواره امسال رو به رو شد، گفت: من به هیچ کس اجازه نمی دهم برای من تعیین تکلیف کند اما از مشورت همه استفاده می کنم که هیچ لایه و زیر و بمی هم در آن وجود ندارد؛ چراکه معتقدم این موضوع اصولا چیز بدی نیست. بنده با رانت و انحصارطلبی مخالفم و در این رابطه پرونده ام هم روشن است. بنابراین باز هم اعلام می کنم که از ظرفیت کسانی که می توانند بر جشنواره بیفزایند استفاده می کنم و در این راه دست همه کسانی که پیرامون این موضوع پیشنهاداتی دارند، می بوسم.


848A2646


اسپانسر جشنواره با نظارت دولت حضور دارد


وی درباره نحوه حضور اسپانسر خصوصی در دوره سی و یکم جشنواره موسیقی فجر نیز گفت: مجموعه ای که قرار است به عنوان اسپانسر در جشنواره امسال حضور داشته باشد الزامی برای ورود به جشنواره از طریق مناقصه ندارد. حضور مجموعه ای هم که به سفارش تهمورس پورناظری وارد ماجرا شده قطعا در قالب نظارت های دولتی صورت می گیرد. اتفاقا همین چند روز پیش از طرف سازمان بازرسی کل کشور نامه ای به مدیران سه جشنواره موسیقی، تئاتر و سینما آمده که طی آن نماینده سازمان برای نظارت بر عملکرد جشنواره معرفی شده است. پس شما می بینید که تمامی این فعالیت ها با نظارت قانون است  و کسی هم نمی تواند خارج از این هنجارها عمل کند.


مدیرسی و یکمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر توضیح داد: در مورد شرکتی که نام آن طی روزهای اخیر در رسانه ها منتشر شده نیز باید بگویم که این مجموعه تجربه خوبی در برگزاری برنامه های مختلف موسیقایی داشته و دارای امکاناتی است که می توانند در تعامل با جشنواره اتفاقات خوبی برای این رویداد رقم بزنند. به هر ترتیب دوستان بدانند که ما اولا تا امروز دیناری از طرف دولت برای برگزاری جشنواره دریافت نکرده ایم ضمن اینکه من از همین جا اعلام می کنم این دوره شفاف ترین دوره برگزاری جشنواره های موسیقی فجر خواهد بود و من در پایان جشنواره در یک نشست خبری ویژه گزارش جز به جز عملکرد مالی جشنواره را ارائه می دهم.


روایت دبیر و مدیر و حذف دبیر دوره بعد


نوربخش در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی ابهامات پیش آمده درباره حضور حسن ریاحی به عنوان دبیر جشنواره سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر طبق حکم سال گذشته اختتامیه جشنواره و اضافه شدن عنوان مدیر جشنواره در چند ماه گذشته توضیح داد: زمانی که سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به روزهای پایانی نزدیک می شد طبق روال هر ساله که بد هم نبود یک دبیر برای دوره بعدی انتخاب شد که بنا بر تجربه و شخصیت نازنین استاد حسن ریاحی وی دوباره از سوی مدیران وزارت ارشاد به عنوان دبیر دوره سی و یکم حکم خود را دریافت کرد. اما نکته مهمی که می توانم درباره حضورم به عنوان مدیر جشنواره اشاره کنم اینکه بحث هایمان درباره ایده ای که برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر داشتم زمانی به نتیجه رسید که جناب ریاحی به عنوان دبیر معرفی شده بود.


وی ادامه داد: در ایده ای که بنده به دوستان ارائه داده بودم بحث تغییر ساختار جشنواره وجود داشت یعنی در ساختار جدید مانند تمامی فستیوال ها مدیری وجود دارد که زیر مجموعه فعالیت او بخش هایی به عنوان بازوی اجرایی کارهای مختلفی را در جهت پیشبرد اهداف جشنواره انجام می دهند. یعنی در این سیستم مدیر فستیوال از صفر تا صد ماجرا را برنامه ریزی و به کمک اعضای ستاد اجرا می کند. ما در این فضا نیز شورای سیاستگذاری داریم که رییس آن معاون هنری و قائم مقام آن مدیر دفتر موسیقی و مدیر جشنواره به ترتیب در مراحل بعدی قرار دارند که امیدوارم این ساختار در جشنواره بعدی به طور کامل اجرا شود. اما در این میان که این جریان اتفاق افتاد ضمن اینکه بنده به شدت نیازمند تجربه آقای ریاحی بودم بر این باور هم بودم که جایگاه ایشان به عنوان دبیر در بخش فنی و محتوایی جشنواره کاملا محسوس است و با توجه به شاخص هایی که دارند می توانند نقش موثری در سیر اجرایی جشنواره داشته باشد.


848A2656



جای موسیقی مظلوم اینجا نیست


این خواننده بیان کرد: اگر تا به امروز آقای ریاحی به سوالات خبرنگاران پیرامون این موضوع پاسخی نداده به جهت اختلاف نظر و دلخوری نیست بلکه فقط به دلیل اشراف نداشتن وی به سیاست های این تغییر ساختار بوده که خوشبختانه تا به امروز به طور کلی با آن آشنا شده اند. آقای ریاحی بنده را سال هاست می شناسند و مطمئن باشد برای من هم که برای وی احترامی زیادی قائلم جایگاه ایشان بسیار محفوظ و رفیع است و این هنرمند شایسته موسیقی کشورمان در شورای سیاستگذاری جشنواره نقش موثری خواهند داشت.


مدیرسی و یکمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در بخش دیگری از صحبت های خود پیرامون بخش جایزه جشنواره گفت: به اعتقاد من دولت باید تمام قد پشت بخش جایزه جشنواره ما باشد، امروز تصمیم گرفته شده که در حوزه تولید موسیقی جایزه تعریف شود و من بر این نظرم که دولت باید همه جانبه از این بخش حمایت کند. ما در این بخش شکل داوری و ساز و کارهای مربوط به آن را بسیار گسترده در نظر گرفته ایم. ما برای برپایی این بخش نیت خیر داریم و فکر می کنیم جای موسیقی مظلوم اینجا نیست. به هر حال عقل بنده به اینجا رسیده و شما دوستان رسانه ای اگر فکری دارید به ما اعلام کنید. به اعتقاد من حضور آقای مرادخانی فرصت مغتنمی است که زیر و بالای موسیقی را می شناسد.


فرزاد طالبی هم در ادامه صحبت های نوربخش گفت: این تصمیم راهبری دولت است که از این پس برگزارکننده جشنواره ها نباشد و برپایی این رویدادها به بخش خصوصی واگذار شود، بنابراین حضور بنده در این دوره از جشنواره در قالب شورای سیاستگذاری است، البته در سال های گذشته نیز که انجمن موسیقی برگزارکننده جشنواره بود نیز این رویه وجود داشت زیرا انجمن موسیقی نیز به نوعی در بخش خصوصی  است. به هرترتیب بنده امیدوارم ما در عمل نیز بتوانیم در جشنواره امسال به نتایج خوبی دست پید کنیم.


848A2614


چرا علی ترابی استعفا داد؟


حمیدرضا نوربخش در این نشست خبری در پاسخ به دلایل کناره گیری علی ترابی از دبیری اجرایی جشنواره سی و یکم اینگونه توضیح داد: خروج آقای ترابی از جشنواره امسال در ادامه همان تفاوت ساختاری است که توضیح دادم. ما در این ساختار دیگر دبیر اجرایی جشنواره نداریم و این مدیر است که با توجه به وظایف محوله دبیر اجرایی کارهای جشنواره را انجام می دهد. البته آقای ترابی از همان ابتدا نگرانی خود را برای کار در این شیوه اجرایی اعلام کرده بود زیرا ذهنیت وی با ما در حوزه اجرایی تفاوت داشت که در نهایت با تمام همکاری که جناب ترابی با ستاد جشنواره داشتند تصمیم گرفت تا در این فضا حضور نداشته باشد. این در حالی است که در دوره فعلی جشنواره موسسه توسعه هنرهای معاصر بخشی از کارهای اجرایی را به عهده دارد.


وقتی شورای هنری بنیاد نخبگان منحل می شود


حسن ریاحی  دبیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر نیز در این نشست خبری گفت: در تمام این سال ها تلاش کردم که هنرمندان جوان در بخش رقابتی جشنواره و بخش های دیگر حضور فعالی داشته باشند و در عرصه موسیقی معرفی شوند که خوشبختانه این اتفاق افتاد و ما موفق شدیم استعدادهای زیادی را به عرصه موسیقی کشور معرفی کنیم که هر کدام حرفی برای گفتن دارند. اما حالا که جشنواره موسیقی جوان نیز توانسته به جایگاه بسیار خوبی در عرصه موسیقی راه پیدا کند تصمیم گرفتیم که برخی از بخش های جشنواره موسیقی فجر را به جشنواره موسیقی جوان منتقل کنیم. این در حالی است که خود من همواره به این موضوع فکر می کردم که همیشه این جوانان را به جشنواره می آوریم اما بعد از این رویداد آنها را به حال خودشان رها می کنیم که این موضوع اصلا صحیح نیست.


وی ادامه داد: بنده بارها با بنیاد ملی نخبگان درباره این استعدادهای ایرانی صحبت کردم تا اگر بتوانند از این جوانان هنرمند حمایت کنند اما اخیرا شنیده ام که شورای هنر این بنیاد نیز منحل شده و تنها کمکی هم که دوستان به این ماجرا تا به امروز کرده اند بحث معافیت برخی از هنرمندان بود که انجام شده است. به هر ترتیب من چند وقت گذشته نیز پیشنهاد تشکیل کانون موسیقیدانان جوان را نیز دادم که هنوز به سرانجام نرسیده اما امیدوارم در این دوره فضا به گونه ای طراحی شود که بتوانم  شاهد تحقق وعده هایی باشیم که در انتظارش بودیم.


دبیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: بنده در دوره قبلی هم تمایل نداشتم به عنوان دبیر در دوره سی و یکم حضور داشته باشم ولی وقتی پذیرفتم تلاش کردم تمام تمرکزم روی هنرمندان جوان باشد. اکنون سیاست به شکلی ترسیم شده و تلاش بر این است که این دوره از جشنواره به جشنواره های حرفه ای نزدیک شود. به هر حال هم اکنون جشنواره موسیقی جوان وجود دارد که می توانیم شاهد اتفاقات خوبی در آن باشیم.


848A2622


دلایل حذف بخش رقابتی و نسلی دیگر جشنواره سی و یکم


نوربخش نیز در ادامه صحبت های ریاحی و در پاسخ به سوالی مبنی بر حذف بخش رقابتی  جشنواره نیز توضیح  داد: یک نگاهی برای برگزاری جشنواره می تواند وجود داشته باشد. اینکه آیا جشنواره موسیقی فجر یک کمیته امداد است که از بیت المال پولی را صرف تعدادی از گروه ها بکند و بعد از پایان جشنواره بدون هیچ نتیجه ای فضا را رها کند. موضوعی که باید بیشتر و تخصصی تر از اینها به آن نگاه کرد. بنده اصلا مخالف کیفیت کار هنرمندان شهرستانی نیستم چه بسا که کار بسیاری از آنها بسیار با کیفیت تر از هنرمندان دیگر باشد. بحث اصلی من فقط این است که ما باید به برآیند این جشنواره ها فکر کنیم. باید کاری کنیم که در یک فضای جدید به کارهای استانی بیشتر و بهتر توجه کنیم. ما تا چه زمانی باید به بزرگانی مانند حسین علیزاده اتکا کنیم؟


حذف عنوان بین الملل از جشنواره


مدیر سی و یکمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر گفت: ما در ساختار جدید جشنواره تصمیم گرفتیم از روز بعد از برگزاری این دوره از جشنواره تمام اجراها را رصد کنیم و مطمئن باشید از این پس کنسرت های خوب کشور را رصد خواهیم کرد و پس از آن در جشنواره معرفی می کنیم. ما باید به سمتی برویم که امکان اجرای عمومی را فراهم کنیم. اتفاقا همه دغدغه ما این است گروه های استانی و شایسته از این پس بیشتر و بهتر دیده شودند تا اینکه فقط در جشنواره حضور داشته باشند و بعد از یک اجرا دیگر خبری از آنها نگیریم. بنابراین مسائلی که پیرامون بی توجهی ما نسبت به گروه های شهرستاتی و مستعد مطرح می شود بر خلاف نیات ماست و اصلا صحت ندارد. احساس ما فقط این است که بخش رقابتی و استانی نتوانسته در کلیت موسیقی کشور روند مثبتی را ایجاد کند و لازم است برای این فضا فکر جدیدی کرد.


این خواننده افزود: ما می خواهیم در ازای حذف بخش نسلی دیگر و حضور نداشتن گروه های شهرستانی در جشنواره شاکله جدیدی را تعریف کنیم. ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا در آینده ای نزدیک این گروه های بتوانند در قالب ویژه برنامه هایی همچون اپنینگ آثار موسیقایی مخاطبان وسیع تری را برایشان تدارک ببنیم که به طور حتم این گروه ها نیز بیشتر دیده می شوند.


848A2661


 اقدام ویژه برای برنامه های انقلاب اسلامی


نوربخش درباره حذف عنوان «بین المللی» در این دوره از جشنواره بیان کرد: به اعتقاد من  وجود کلمه بین الملل در عنوان جشنواره ضرورتی نداشت، زیرا این یک موضوع واضحی است که در یک جشنواره به اندازه جشنواره موسیقی فجر بخش بین المللی وجود دارد، بنابراین آنچه برای ما برای این دوره از جشنواره دارای اهمیت ویژه ای بوده تبدیل جشنواره موسیقی فجر به یک برند بین المللی معتبر در منطقه و دنیاست.


مدیر سی و یکمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اقدامات دبیرخانه به مناسب سالروز پیروزی انقلاب اسلامی توضیح داد: برای بخش فجر جشنواره فکر کردیم که تعدادی از خاطره انگیزترین سرودها و ملودی های دوران شکوهمند انقلاب اسلامی در برنامه اجرایی برخی از گروه های شرکت کننده تعریف  شود که در این بخش می توان به به اجرای این ملودی ها توسط گروه «خورشید» و گروه کر به رهبری ارکستر رازمیک اوحانیان اشاره کرد.


مدیرعامل خانه موسیقی در این نشست خبری به نحوه حضور خانه موسیقی در جریان فعالیت های این دوره اینگونه گفت: از همان ابتدا پیشنهاداتی برای حضور موثرتر خانه موسیقی در برگزاری جشنواره موسیقی فجر امسال وجود داشت، اما بنده شخصا تمایل نداشتم دولت را با این اقدام وارد حاشیه کنم و خواهش کردم خانه موسیقی حداقل در این دوره حضور نداشته باشد کما اینکه سیاست های دولت در عرصه برگزاری جشنواره ها و رویدادهای هنری توجه به اصناف هنری است. اما بنده بر این باور بودن با ورود خانه موسیقی در این دوره کار تا آخر با حاشیه روبه رو می شود و این خواسته من بود که خانه موسیقی در این دوره حضور نداشته باشد.


منبع: مهر


عکس: ریتم نو - دنیا گردینی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه