ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۲۳۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵

حسن علیشیری: ترانه‌ام عاشقانه با زبانی ساده و فضایی مثبت است

ریتم نو : جدیدترین آلبوم رضا یزدانی به‌زودی منتشر و روانه بازار موسیقی خواهد شد. در آلبوم جدید رضا یزدانی « حسن علیشیری » در یک قطعه به‌عنوان ترانه‌سرا حضور دارد.او که سابقه همکاری دیرینه با این خواننده را دارد ، در گفتگو با خبرنگار وب‌سایت « ریتم نو » در مورد آلبوم جدید رضا یزدانی به بیان نظرات خودپرداخت.

+ رضا یزدانی جزو معدود افرادی است که جرات جسارت تولید آثار متفاوت را دارد.


+ «اندیشه فولادوند» خیلی جاها دست به خطر می‌زند و ابایی از ریسک کردن ندارد.


+    همکاری با مازیار فلاحی، حمید حامی و ...





در مورد همکاری مجدد با رضا یزدانی در قالب آلبوم بگویید؟


من با رضا یزدانی سال‌های زیادی است که دوست هستم و شش سال است که باهم همکاری داریم. تقریباً هرسال چند پروژه باهم داریم که بعضی از آن‌ها در آلبوم قرار می‌گیرد و بعضی‌ها هم به‌صورت تک آهنگ منتشر می‌شود. در سال 94 سه همکاری باهم داشتیم. ترانه‌ای با تم سینمایی برای او نوشتم که در جشن سالانه‌ی مجله دنیای تصویر اجرا شد و ترانه‌ی دیگری بر روی ملودی که در آلبوم تازه قرار خواهد گرفت. به‌تازگی هم در حال تولید قطعه‌ای برای انجمن حمایت از بیماران اوتیسم هستیم که آهنگسازی آن به عهده‌ی رضا، تنظیم از بهروز پایگان، ترانه از من و تهیه‌کنندگی کار بر عهده علی اوجی است. قطعه‌ای که امیدوارم به‌زودی منتشر شود.


در کل همکاری با رضا یزدانی برای من ارزشمند و لذت‌بخش است و حتی اگر هیچ کاری هم در آلبوم‌هایش نداشته باشم، مثل آلبوم قبلی، به‌عنوان یک هوادار و مخاطب آثارش را پیگیری می‌کنم.


در این آلبوم با چند قطعه حضور دارید و فضای ترانه‌ها به چه شکل است؟


من در این آلبوم با یک قطعه بانام "پرواز" حضور دارم که ترانه‌ای عاشقانه با زبانی ساده و فضایی مثبت است.


حسن علیشیری یکی از کسانی بود که پای ترانه‌های اندیشه فولادوند ایستاد و در برخی از جلسات هم از این همکاری دفاع کرد.در مورد این دفاع بگویید و جای خالی اندیشه فولادوند در این آلبوم.


رضا یزدانی همیشه با تیمی از موزیسین‌ها و ترانه‌سرایان کار می‌کند که هرکدامشان ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و شاید وجه مشترک همه آن‌ها این است که نحوه فعالیت و جنس کارشان با چیزی که در جریان اصلی موسیقی ما دارد اتفاق می‌افتد، متفاوت است. در مورد ترانه‌های خانم فولادوند این تفاوت‌ها، تفاوت‌های چشم‌گیرتری بود و اندیشه فولادوند ترانه‌سرایی است که خیلی جاها دست به خطر می‌زند و ابایی از ریسک کردن ندارد. گاهی نتیجه‌ی این خطر کردن‌ها ممکن است به مذاق برخی خوش نیاید. به نظرم نمی‌توانیم آثاری ازاین‌دست را با سنجه‌های ترانه‌های جریان اصلی بسنجیم.


یک‌بار دریکی از جلسات خانه ترانه گفته بودید که به لحاظ خاص بودن ترانه‌هایتان ، هرکسی حاضر به خواندشان نیست جز رضا یزدانی. شما با خواننده‌های دیگر هم همکاری خواهید داشت یا خیر؟ و اینکه چه چیز یزدانی باعث می‌شود که ترانه‌های خاص را به بهترین شکل اجرا کند تا مخاطب جذب شود؟


من درگذشته با خواننده‌های زیادی ازجمله ناصر عبدالهی و همین‌طور با خیلی از خواننده‌های جوان همکاری داشتم و همین امسال هم ترانه‌هایی از من با صدای مازیار فلاحی، حمید حامی و ... منتشر می‌شود. آن چیزی که گفتم در مورد بخشی از ترانه‌هایم بود که بخت کمتری برای به اجرا رسیدن در بازار فعلی موسیقی را دارند. می‌توانم به جرات بگویم رضا یزدانی جزو معدود افرادی است که جرات جسارت تولید آثار متفاوت را دارد. این متفاوت بودن در همه زمینه‌ها اعم از موسیقی و کلام و... است و فکر می‌کنم از این کار نتیجه هم گرفته است.


نظرتان در مورد انتخاب ترانه‌های رضا یزدانی چیست و اینکه آیا انتخاب ترانه‌ها خوب بود یا خیر؟ و اینکه قطعات آلبوم را گوش‌داده‌اید؟ کدام قطعه موردپسندتان بوده است؟


من متأسفانه تاکنون همه‌ی قطعات آلبوم را گوش نکردم و نمی‌توانم در این مورد صحبت کنم. معمولاً هم در مورد آلبوم‌هایی که خودم در آن‌ها حضور دارم نظری نمی‌دهم. به‌هرحال منتقدان دیگری هستند که می‌توانند به‌خوبی نقد کنند و زمانی که فردی به‌عنوان همکار در یک مجموعه حضور دارد، به نظر من حائز صلاحیت برای نقد منصفانه‌ی آن مجموعه نیست. اما همان‌طور که گفتم رضا یزدانی همیشه در انتخاب ترانه خطر می‌کند و خوشبختانه به‌صورت کلی از این خطر کردن نتیجه گرفته و اگر الان رضا یزدانی را در جایگاهی که هست می‌بینیم ، حاصل همین تجربیات و خطر کردن‌هاست.


نظرتان در مورد همکاری یزدانی با ترانه‌سراهای جوان چیست؟


او جزو معدود خواننده‌های مطرحی است که با ترانه‌سرایان جوان و کم‌تجربه کار می‌کند. می‌دانم روزانه صدها ترانه دریافت می‌کند و تعداد زیادی از این ترانه‌ها را می‌خواند و خیلی از ترانه‌سرایانی که امروز با رضا یزدانی همکاری مستمر دارند، همکاری خود را به همین شکل شروع کرده‌اند. خود من زمانی که اولین همکاری‌هایم را با رضا یزدانی انجام دادم، جزو همین جوان‌ها بودم و باوجوداینکه چندین سال بود که ترانه می‌نوشتم، اثر اجراشده زیادی نداشتم. به‌هرحال رضا یزدانی در همه زمینه‌ها همیشه به جوان‌ها اعتماد کرده و فکر می‌کنم که جواب این اعتماد را گرفته و می‌دانم که همچنان هم این رویه را دارد و همیشه در حال جستجو برای ترانه بهتر. این خطر کردن گاهی وقت‌ها امکان دارد جواب ندهد اما درنهایت میانگین کلی آثار رضا یزدانی را بسیار بالابرده است


منبع : ریتم نو


نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه