ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۸۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۲۱ دی ۱۳۹۴

حضور فریدون شهبازیان در هشتمین شب آواز ایرانی

ریتم نو: فریدون شهبازیان، آهنگساز چیره‌دست موسیقی ایرانی، 26 دی‌ماه در هشتمین شب آواز ایرانی سخنرانی می‌کند.
photo_2016-01-13_01-02-14

در هشتمین شب آواز ایرانی ، آهنگساز برجستهٔ کشورمان، فریدون شهبازیان، به سخنرانی می‌پردازد و امیر رفعتی آواز خواهد خواند.


استاد فریدون شهبازیان یادگیری موسیقی را از سن هشت‌سالگی و با ساز ویولن نزد عطا الله خرم میثاق آغاز کرد و در سن 18 سالگی به عضویت ارکستر سمفونیک تهران، به رهبری روانشاد حشمت سنجری درآمد. وی در سال 1346رهبر گروه کُر و ارکستر سمفونیک رادیو شد. شهبازیان در دههٔ 60 آهنگسازی برای فیلم را نیز آغاز کرد و تاکنون آهنگ‌های زیبا و به‌یادماندنی را از خود به یادگار گذاشته است.


از آثار ماندگار این آهنگساز می‌توان به «شور عشق» (با صدای علیرضا افتخاری)، «بشنو از نی» (با صدای شهرام ناظری)، «رباعیات خیام» و «جام تهی» (محمدرضا شجریان) و موسیقی سریال‌هایی مانند «میرزا کوچک خان»، «آوای فاخته» و «معصومیت از دست رفته» اشاره کرد.


در این برنامه که روز شنبه 26 دی‌ماه ساعت 18 در سالن «سوره» حوزه هنری برگزار می‌شود، هنرمندان دیگری نیز به اجرای سازوآواز خواهند پرداخت که ازجمله آن‌ها می‌توان از امیر رفعتی نام برد.


در این نشست ماهانه، امیر رفعتی به همراه مهدی مرتضایی (آهنگساز و نوازندهٔ سنتور) به اجرای سازوآوازی در مایهٔ دشتی خواهد پرداخت. امیر رفعتی که پیش‌ازاین سابقهٔ همکاری با ارکستر«آکادمیک تهران» را داشته، در عرصهٔ آواز از محضر پدرش (استاد قاسم رفعتی) بهره برده است.


خواننده آلبوم‌های موسیقی «خزانی»، «صبح دریا»، «داستانی نه تازه»، «سرود شب» و «روزهای خوب» در این برنامه به اجرای آوازی بداهه با شعری از اخوان ثالث و شفیعی کدکنی می‌پردازد.


مهدی مرتضایی، سرپرست و آهنگساز گروه «همنوازان چکاو»، در عرصهٔ موسیقی از محضر رضا نیازی، اردوان کامکار و مجید کیانی کسب فیض کرده است.


هشتمین شب آواز ایرانی به همت مرکز موسیقی و مرکز محافل و جشنواره‌های حوزهٔ هنری، شنبه 26 دی‌ماه ساعت 18، در تالار سورهٔ حوزهٔ هنری، واقع در خیابان سمیه، نرسیده به حافظ برگزار می‌شود. ورود به این برنامه برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.


منبع: ریتم نو


نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه