ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۴۰۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵

حضور 350 کودک و نوجوان در اُپرت پَرپَری

ریتم نو – نشست رسانه‌ای گروه موسیقی پارس به آهنگسازی و رهبری ناصر نظر در حالی برگزار شد که این گروه از جدیدترین اجرایشان با عنوان اپرت پرپری در تاریخ‌های 7، 8 و 9 مهرماه در تالار وحدت و طی 5 سانس خبر دادند.

pars-ritmeno-19




این نشست با حضور ناصر نظر (آهنگساز و رهبر ارکستر)، لرنا آودیسیان (طراح و کارگردان حرکات)، ماندانا کریمی (کارگردان)، رضا افشاری (مدیر اجرایی و برنامه ریزی)، مهدی عبدالوهاب (مدیر روابط عمومی و هماهنگی) و سیامک احصایی (طراح صحنه) برگزار شد.


در ابتدای نشست ناصر نظر به روال 15 ساله‌ی گروه موسیقی پارس اشاره کرد که طبق هرسال تلاش داشتند تا در روز جهانی کودک اجرایشان را روی صحنه ببرند و با تمام مشکلاتی که بر سر راهشان قرار داشت با همکاری اعضای گروه پارس بتوانند با کودکان همراه شوند.


نظر در ادامه صحبت‌هایش به اجرای دو اپرت اشاره کرد و افزود: « متأسفانه اجراها به چند گروه خاص اختصاص داده می‌شود که نباید به این شکل باشد حتی در سالن‌های دیگر به‌جز تالار وحدت هم باید فضا برای گروه‌های دیگر ایجاد شود. در سه سال اخیر تصمیم گرفتیم اثری که نمایش و موسیقی است را اجرا کنیم و این سومین اپرتی هست که نوشتیم. البته این کار بسیار متفاوت و بزرگ است. موسیقی همراه با نمایش برای بچه‌ها بهتر است و بیشتر به خاطر می‌سپارند.»


وی اضافه کرد: «از ابتدای سال کار نوشتن موسیقی، نمایش و انتخاب کودکان انجام شد به‌هرحال گروه‌های مختلف آوازی، کر خواننده و حرکات نمایشی توانستند با یکدیگر هماهنگ شوند. از نقاط قوت این اپرت، حضور کودکان است.»


ماندانا کریمی در خصوص کارگردانی این اپرت گفت: «کودکان را از خوانندگی صرف به بازیگری و نقش‌آفرینی رساندیم. معمولاً بازیگران تسلط بر موسیقی ندارند اما تمام بازیگران این اپرت باوجود سن کمی که دارند موزیسین هستند و در کلاس‌های آواز شرکت کرده بودند تا بتوانند ملودی‌های سخت را اجرا کنند.»


کریمی ادامه داد: «بخش نمایش را سه سالی می‌شود که آغاز کردیم و کار امسال گستره تر از سال‌های پیش است. متن به نویسندگی یانا سینکوا از جمهوری چک توسط محمد چرم شیر بازنویسی شده است و در انتخاب متن‌ها دقت داشتیم و نقش به سزایی در پرورش فکری کودکان دارد.»


وی در مورد داستان این اپرت گفت: «این متن اعتمادبه‌نفس کافی به کودکان می‌دهد تا با نا ملایمتی‌ها و ناهنجاری‌ها مقابله کنند. قهرمان داستان پری کودکی است که می‌تواند با کمک دوستان خود با بدی‌ها و جادو بجنگد و چون جزو افسانه‌های جادوگری است سختی‌های خاص خودش را دارد. که با همکاری اعضای گروه موسیقی پارس توانستیم سختی‌ها را برداریم.»


کریمی افزود: «افکت‌های خاصی باید ایجاد شود و سعی کردیم تا آنجایی که می‌توانیم از جنبه‌های مختلف کار را پیش ببریم و در این اجرا تعداد افراد بیش‌تر است که خودش مشکلاتی را به همراه دارد. معمولاً نمایش‌های این‌چنین با موسیقی پلی بک اجرا می‌شود اما در این اجرا کودکان همراه با نمایش کار را روی موسیقی زنده اجرای می‌کنند.»


کارگردان اپرت پر پری در تعریف بخشی از داستان بیان کرد: «قصه پری کودکی است که تمرین جادوگری می‌کند تا پدر و مادرش را که توسط عفریته‌ها جادو شده‌اند را نجات دهد که در این راه اتفاق‌های خاصی می‌افتد.»


لرنا آودیسیان نیز در خصوص بخش طراحی و کارگردانی حرکات کودکان روی صحنه گفت: «کودکان تمام سال را در آموزشگاه موسیقی پارس تلاش داشتند و از اول هفته ذوق خاصی دارند که در برنامه شرکت می‌کنند و درمجموع 43 نفر در این بخش حضور دارند. امسال اپرت ازلحاظ سوژه و ملودی پیشرفته‌تر شده است و ملودی الهام خاصی را برای کاراکترها می‌دهد.»


سیامک احصایی به آشنایی خود از 12 سال پیش با این مجموعه اشاره و بیان کرد: «در آن سال‌ها چندنفری پای اتفاق‌های موسیقی ایستادند و تلاش کردند. در اوایل چند کلاس موسیقی بیش‌تر نبود اما اکنون تعداد آن‌ها خیلی بیشتر شده است و با مشورتی که با دوستان داشتیم قرار شد در این کار آن‌ها را کمک کنم البته بعید می‌دانم در این حجم زیاد به نظر بیاید.»


رضا افشاری به حضور 350 کودک و نوجوان روی صحنه اپرت پر پری اشاره کرد و گفت: «تمرین‌های بخش نمایش از خردادماه آغاز شد و ما امسال سامانه بلیت‌فروشی را به‌روزرسانی کردیم.


نظر همچنین در خصوص ارائه افسانه‌های ایرانی توضیح داد: «افسانه‌های ایرانی موضوع خاصی برای کودکان ندارد که به آن پرداخته شود و به‌گونه‌ای نیست که بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.»


رهبر اپرت پر پری در مورد هزینه‌ها گفت: «مسائل مالی برای ما حائز اهمیت نیست و آموزش کودکان مسئله مهم و اساسی است . زمانی که ما داستان مانا و مانی از دهلوی را اجرا کردیم بازگشت مالی نداشت و این بخش از کارها جنبه آموزشی دارد.»


نظر در خصوص اجرای مشترک با دیگر گروه‌های فعال در این زمینه گفت: «روی صحنه بردن 350 کودک روی صحنه به‌خودی‌خود دشواری‌ها و هزینه‌های زیادی را دربر دارد و این ارتباط باید دوطرفه باشد بسیاری از گروه‌ها هستند که تکنیک دارند اما پول ندارند و هزینه‌های اجرا از طریق بلیت‌فروشی تامین نمی‌شود از طرفی نمی‌توان اجرای طولانی‌مدت را با کودکان داشته باشیم چون توانایی‌هایشان کم است و زود خسته می‌شوند.


مهدی عبدالوهاب نیز در پایان بیان کرد: «آقای نظر برنامه‌ای را به‌عنوان جشنواره کودک در زمان مدیریت جناب مرادخانی در دفتر موسیقی، ارائه کردند و در طول این سال‌ها پیگیری کردند اما این مهم اتفاق نیفتاد.»



منبع: ریتم نو


نویسنده: مریم رفائی


عکس: عرفان زاده سلطان


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه