ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۷۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۱۰ دی ۱۳۹۴

حمیدرضا دیبازر: به سبک خاصی اعتقاد ندارم/ دنیای امروز دنیای صلح نیست

ریتم نو: چهارشنبه نهم دی‌ماه سال جاری ،نشست خبری ارکستر فوژان با اجرای علیرضا ایرانی نژاد و حضور حمیدرضا دیبازر ، رهبر  گروه و فرید حامدی کارگردان هنری این کنسرت برگزار شد و در این نشست ضمن توضیح در خصوص نحوه و چگونگی اجرای این ارکستر بحث‌هایی پیرامون مخاطب و موسیقی صورت گرفت که به نظر می‌رسید مطرح‌شدن این سخنان برای خیلی از حاضرین خوشایند بود.

4_44131763494479sss5193 (2)




در ابتدای جلسه حمیدرضا دیبازر ضمن خیرمقدم به حاضرین بیان داشت:با توجه به در نظر گرفتن شرایط موجود برگزاری کنسرت جنونی می‌خواهد ...امیدوارم اتفاق‌های خوبی در کنسرت مذکور رخ بدهد.


قصد ما این است که در کنسرت آتی قطعات آلبوم «بوم» را  با تنظیم متفاوت  اجرا کنیم  این قطعات حاوی مضامینی چون صلح جهانی هستند.


«فرید حامدی» بیان داشت:من کارگردان هنری این اجرا هستم چراکه  قرار است این آثار در کنسرت مذکور به سمت پرفورمنس حرکت کند.لازم به ذکر است بگویم  امروزه استفاده از کلماتی چون« بک اسکرین»، «ویدئو آرت» و.. به‌غلط در میان مردم تعریف‌شده است. وی درباره‌ی عکسی که برای این پوستر این کنسرت شده گفت: طراحی این عکس با من بوده و باید گویم این طراحی در عرصه‌ی بین‌المللی با اقبال و توجه خوبی مواجه شده است.به‌طوری‌که به‌عنوان طرح برتر معرفی شد.به نظرم این تصور غلطی هست که مثلاً اگر برای صلح اثری طراحی می‌کنیم حتماً از کبوتری استفاده کنیم که...


«حمیدرضا دیبازر»اضافه کرد: درواقع این طرح  خواسته پلی میان آنچه هست تا آنچه می‌خواهم باشد.حقیقت را نمی‌توان انکار کرد دنیای امروز دنیای صلح نیست اما نباید به این دلیل از خواسته‌ها دست کشید .


«فرید حامدی» درباره‌ی پرفورمنس بودن کنسرت مذکور اظهار داشت:فکر می‌کنم پرفورمنس اضلاع متعددی داشته باشد و یکی از ضلع‌هایش این باشد که هنرمند باید دخیل باشد.اما این اجرا ربطی به تئاتر پرفورمنس ندارد .یعنی قصد نداریم چند نفر را بیاوریم تا شعر بخوانند ...


حمیدرضا دیبازر :درباره مسئله‌ی سبک باورم بر این است در جوامعی که آن‌قدر سطح‌ها بالا نرفته است سعی می‌کنند بابیان کردن نام مکتب‌ها خودی نشان بدهند درحالی‌که این جریان باید بر اساس خرد باشد نه چیز دیگر!


کاملاً عامدانه می‌گویم به سبک خاصی اعتقاد ندارم و هنرمند موظف است تا اثر خود را تولید کند و نام‌گذاری  به عهده‌ی تئوریسین است.


این استفاده‌ی بی‌رویه از اسامی خیلی کمکی به اصل هنر نمی‌کند.فکر می‌کنم شما عزیزان رسانه‌ای می‌توانید بانی این فرهنگ‌سازی باشید که برچسب‌ها باعث ورود خروج یک اثر نشوند.من که با موسیقی آزادانه برخورد می‌کنم .


فرید حامدی:به نظر من بهتر است که آنجایی که باید از تعاریف دم بزنیم...درحالی‌که در کشورهای دیگر برای اجرا با مشکلی روبه‌رو نبودیم در اینجا مجبورم از خیلی چیزها صرف‌نظر کنیم  چراکه به‌عنوان‌مثال بازگیری_ که به نظر من شرافت یک ملت است_ نمی‌دانست «لایو اکت» چیست!ا


{دیبازر}:نمی‌توان انتشار داشت وقتی به ما نیم ساعت وقت می‌دهند با تمام قوای خود روی صحنه بیاییم.باید با توجه به وجود محدودیت‌ها قدم برداریم.در خیلی از کنسرت‌های خارج از کشور ما اجازه داشتیم تا چند ساعت قبل از اجرا در سالن حضور پیدا کنیم....


پس‌ازآن بحثی مطرح شد در خصوص زلف گره زدن کارهای «دیبازر» با راک سخن به میان آمد که او در جواب گفت:پس‌زمینه‌هایی از راک داریم .این سبک تحت تأثر جریانات اجتماعی خود را بروز می‌دهد به‌عنوان‌مثال در شکلی در هیپی‌ها متجلی می‌شود و در شکل‌های دیگر به گونه دیگر!راک برای من صورت نیست و البته صورت هم هست!دلیل نیل به این سبک نیز دوران کودکی من است که با گوش کردن به این نوع موسیقی طی شد. برای به وجود آمدن تعادل در سبکمان هیچ فکر نکرده‌ایم و درواقع آن را نوعی آشنایی‌زدایی مثبت می‌پنداریم .چون موسیقی زنده و پویا است می‌تواند تغییر کند.


در پایان راجع به محوریت مسئله‌ی مخاطب و رابطه‌ای با هنرمند سخن به  میان آورده شد.


«دیبازر» اظهار داشت: مطمئن باشید آنکه ادعا می‌کند برای مخاطب هر کاری می‌کند درواقع چیزی به‌جز آنچه  انجام می‌دهد را بلد نیست.اثر هنری بدون مخاطب معنا ندارد اما باید به عبارتی چون «با مخاطب» و«برای مخاطب»و تفاوت‌هایشان توجه کرد.


وقتی خلق اثری برای مخاطب انجام می گرد دیگر به آن هنر نمی‌گویند آن اثر را باید در حیطه‌ی سرگرمی‌ها بررسی کرد.اینجا است که مسئله‌ی فروش مطرح می‌شود؛مسئله‌ی سود مطرح می‌شود؛ارقام به  چشم می‌آیند...


اگر با کودک هماره باشی اتفاقی برای تو نمی‌افتد اما اگر کودک را همراهی کنی بعد از مدتی حرکت نخواهی کرد.



منبع: ریتم نو


نویسنده: فرزین پاک‌طینت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه