ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۲۵ آذر ۱۳۹۴

در شب یلدا؛ آخرین آلبوم صدای طهرون قدیم منتشر می‌شود

ریتم نو: سومین مجموعه از آلبوم " صدای طهرون قدیم "؛ در شب یلدا با صدای مرتضی احمدی ، تار هرنگ بقایی و تمبک علی رحیمی منتشر می‌شود.
در شب یلدا؛ آخرین آلبوم صدای طهرون قدیم  منتشر می‌شود

اولین مجموعه " صدای طهرون قدیم " فروردین‌ماه سال 89 توسط نشر آوای خورشید با گردآوری و اجرای مرتضی احمدی و با همراهی تنبک علی رحیمی در اختیار مخاطبان گرفت. در این اثر زندگی روزمره تهرانی‌های معمولی مثل شاطر علی ممد، فاطی جون، والده مش ماشاءالله و ... در سالیان دور روایت‌شده؛ از حمام رفتن و عروسی و عید نوروز با حاجی‌فیروز و مبارک گرفته تا رفتن به نانوایی و دعوا با مادر شوهر و هَوو و گرانی مواد غذایی و شرح عاشقی «ای حبیب من ای طبیب من، عشق روی تو شد نصیب من». بسیاری از کلمات، اصطلاحات و رسوم و عادات مهجور و فراموش‌شده تهران در «صدای طهرون قدیم» زنده شده است.

شناخت مرتضی احمدی از فرهنگ تهران قدیم ؛ موجب شده تا فرهنگ فراموش‌شده‌ی تهران بار  دیگر شنیده شود. مرتضی احمدی در ۱۳۰۳ در جنوب تهران از خانواده‌ای با اصالت تفرشی به دنیا آمد و زندگی او در آن فضا باعث شد تا خاطراتی متفاوت ازآنچه نسل امروز درباره تهران می‌داند را با زبانی شیرین و معمولاً طنزآلود بیان کند.

اما آلبوم صدای طهرون قدیم 3 آخرین اثر مرتضی احمدی است. او دوست داشت تا این اثر در روز تولدش منتشر شود اما هیچ‌گاه فرصت آن پیش نیامد. یک قطعه از «صدای طهرون قدیم 3» در روز تولد مرتضی احمدی توسط نشر آوای خورشید منتشرشده است؛ قطعه «یک کلاغی» که به سبک مجموعه " صدای طهرون قدیم "، بازخوانی ترانه‌ای روحوضی از تهران قدیم است.

گردآوری و اجرای این اثر توسط مرتضی احمدی صورت گرفته و بهرنگ بقایی با تار و علی رحیمی با تنبک، صدای او را همراهی می‌کنند. نشر آوای خورشید در نظر گرفته است به‌جای سالروز تولد این هنرمند؛ شب یلدا در اولین سالگرد درگذشت مرتضی احمدی سومین مجموعه طهرون قدیم را منتشر کند.

مرتضی احمدی در ساعت 11:00 صبح روز 30 آذر 1393 در 90 سالگی به دلیل مشکل ریوی و کهولت سن در منزلش در تهران درگذشت.

 

منبع: ریتم نو

نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه